USA 2023 Dag 22-23

19 november 2023 - Giethoorn, Nederland

Dag 22 donderdag 16 november New York

We hebben nog 2 wandelingen over van Time to Momo. Een in Harlem en  1 in Willamsburg en de East Side.
Die van Harlem  begint bij het Dakotabuilding vlak bij Central Park waar een groot perk is ingericht met strawberry’s. Voor de strawberry fields staat een gedenkteken op de grond met het woord ‘imagine’. Als je de New Yorkers bezig ziet is iedereen hier al één. Alle kleuren en allerlei soorten mensen zwermen door elkaar heen, werken samen of zitten allemaal door elkaar in de metro. Het lijkt erop dat kleur er niet toe doet.
We slaan een stuk van de wandeling langs het water over om met de metro in Harlem uit te stappen.
Harlem is zeker leuk om doorheen te lopen. Hoogtepunten zijn het gebied rond de Columbia University en het prachtige standbeeld van Harriet Tubman (was laatst een antwoord in 2 voor 12) dat wat ons betreft een prominentere plek had verdiend.
Williamsburg ligt op Long Island aan de overkant van de East side.
Het is niet echt een mooie wijk om doorheen te lopen. Het is nog geen gribus maar het heeft nog wel wat opknapbeurten nodig om echt allure te krijgen.
Het havengebied rond Williamsburg is wel interessant. Oude kranen, een oude suikerfabriek waarvan alleen de buitenmuren zijn gehandhaafd en een prachtige stalen brug die door Eifel ontworpen had kunnen zijn. We lopen maar liefst 25 minuten over de lange Williamsbrugburg ik bedoel de Williamsburgbrug. De East Side ziet er iets beter uit maar kent ook weinig fotomomenten. We zijn bijna aan het einde van onze wandeling als het al donker wordt. Na 5’en is het hier donker.
We eten op tijd en laten dan de vermoeide benen lekker rusten in de hotelkamer.

Dag 23 vrijdag 17 november New York

Onze laatste dag besteden we voornamelijk in het Rijksmuseum van New York – Het Metropolitan ofwel het Met.
Eerst nog even langs het Flat Iron building want dat hadden we nog niet gezien. Het gebouw staat helaas in de steigers (hebben wij weer 😊). Gelukkig is de ligging van het gebouw rond Madison Square ook niet onaardig.
Een museumbezoek is wat mij betreft veel vermoeiender dan de hele dag flink doorstappen.
Ik word er altijd heel moe van. Dan is het goed dat het de moeite waard is. Vooral de Europese schilderijen van 1800 zijn indrukwekkend. Van zowat iedere grootheid uit die tijd hangt er wel een schilderij. Er is zo veel ruimte dat er een zaal is voor een uit Egypte heropgebouwde tempel en een schip van een kerk voor de religieuze kunst. Helaas is de zaal met de Europese schilders voor 1800 dicht voor niet-leden. De zaal heeft een restauratie van 5 jaar ondergaan en dat mogen de leden eerst aanschouwen. Geen Caravaggio of Rembrandt dus.
Om 2 uur zijn we klaar met het museum. Nu we een latere vlucht hebben, hebben we tijd over. Wat gaan we doen? We hebben nog een kabelbaantje naar Roosevelt Island. Daar zitten we niet ver van af. Eerst even een veel te dure lunch(20 euro voor een simpele panini) om daarna weer lekker in eigen tempo te wandelen naar de kabelbaan. De kabelbaan gaat langs alweer zo’n enorme ijzeren brug over de East river – de Ed Koch Queensborough bridge.
Roosevelt island is een klein eilandje in de East river met mooie uitzichten op de skyline van New York.
We zijn op tijd weer terug in het hotel om bij Bryants park de metro te nemen naar Jamaica waar de airline op ons zal wachten.
New York was fantastisch al waren de laatste loodjes wat zwaarder door het aanhoudende drukke en toeterende verkeer, het lawaai van bouwwerkzaamheden en alle geuren van de stad. In onze beleving was het in oktober een stuk rustiger.
Deze stad zorgde wel voor een geweldige afwisseling met de woeste natuur die we in de zuidelijke staten hebben gezien waardoor ook deze vakantie weer een geslaagde afwisseling had tussen stad en natuur.

Zarerdagochtend om half 11 landen we in het natte en kille Amsterdam. Ondanks de afwezigheid van François controleren we onze kofferlabels. Met de zekerheid dat we de juiste koffers hebben, rijden we terug naar de Kop van Overijssel.

Rest mij nog voor de muziekliefhebber om wat nummers op te noemen die meestal o.b.v. associatie in mijn hoofd opborrelden tijdens de reis.

Manhattan                                                      -             G’Race
Big Apple                                                         -             Kajagoogoo
Empire state of mind                                    -             JAY-Z, Alicia Keys
Ghost Town                                                     -             The specials
The border                                                      -             America
Inner smile                                                      -             Texas
Texas sun                                                        -             Kruangbin, Leon bridges
The cave                                                          -             Mumford & Sons
Breakfast in America                                     -             Supertramp
The raven                                                        -             The Alan Parson Project
A forest                                                            -             The cure
Turn to stone                                                  -             ELO
Iron Lion Zion                                                 -             Bob Marley & the Wailers
Stuck in the middle with you                       -              Stealers wheel
We’ve gotta get out of this place                 -             The animals
View from a bridge                                        -             Kim Wilde
Harlem                                                             -             Bill Withers

1. Carla:
    19 november 2023
    Mooi lijstje Michiel, maar we missen American Idiot van Greenday een klein beetje;)
  2. Els Barnas:
    19 november 2023