Phnom Penh

3 februari 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Dag 21 woensdag 1 februari Phnom Penh.

Voor vandaag hebben we gelukkig geen lange busreis. De 350 km naar Phnom Penh doen we lekker luxe in een door het reisbureau geregelde sedan. Onderweg zullen we nog stoppen bij de stoepa’s van Oudongk, 30 km voor Phnom Penh. Leak is onze vrouwelijke gids die onderweg nog het een en ander verteld over de provincies waar we doorheen komen. We volgen vanaf Battambang de Highway 5. Het is uiteraard niet een snelweg zoals we die in Nederland kennen. Het is meer een brede 80-km weg. We rijden stevig door, diverse voertuigen passerend. De omgeving is vlak en drassig, op de achtergrond verrijzen wel een paar bergen. We passeren dorpjes waar kleipotten gebakken worden. Er blijken ook een aantal dorpjes islamitisch te zijn. Om de 100 meter zien we een reclamebord voor de People’s party of Cambodia, hopelijk hebben ze het beste voor met de bevolking.
Om half een zijn we bij Oudongk hier wandelen we rond op een Phnom(heuvel) waar vele stoepa’s uit diverse perioden van de geschiedenis staan. De meest recente dateert uit 2001 en ziet er nog steeds zo goed als nieuw uit.
IMG_1887
Als we Phnom Penh binnenrijden, wordt het verkeer chaotisch. Rond 2 uur worden we bij ons hotel, het Town view, afgezet. Vanuit onze kamer op de 11e verdieping hebben we inderdaad een mooi overzicht over de stad. We hebben o.a. zicht op het koninklijk paleis. Het is opvallend hoeveel gebouwen er bijgebouwd worden maar de stad schijnt in een paar jaar qua inwoneraantal verdubbeld te zijn.
We oriënteren ons op de bezienswaardigheden. Het meeste ligt bij de rivier alleen de Russische markt ligt wat verder weg. Dat wordt dan ons einddoel voor de middag. Het is ongeveer 3.5 km lopen, ver genoeg om de sfeer van de stad te proeven.
Het lopen blijkt een beproeving te zijn. Er zijn weliswaar brede stoepen maar daar staan of stalletjes of auto’s op geparkeerd. Je wordt daarmee gedwongen om tussen de tuktuks, de Suv’s en de honderden brommers op de weg te lopen. “Rare jongens die Cambodjanen”.
Het oversteken doen we in fases. De voetgangers hier krijgen nergens voorrang, je moet er daarom voor zorgen dat je heel goed oplet. Concentratieverlies is dodelijk. De meeste kruispunten kennen geen stoplichten. Het is mooi om te zien hoe het verkeer op elkaar afkomt en dan net niet met elkaar in botsing komt. Elk gaatje wordt benut. Hierdoor blijft het verkeer wel doorstromen.
Overal wordt langs de straat eten bereid of etenswaren verkocht en er ligt overal afval(veel plastic, rottende groentes etc.) wat zorgt voor een hoop geurtjes die niet altijd even aangenaam zijn. Samen met het chaotische drukke verkeer laat deze stad op ons geen fijne eerste indruk achter.
De Russische markt is vanwege de smalle straatjes met vooral kledingwinkeltjes leuk om even doorheen te wandelen. Voor de terugweg nemen we toch maar een tuktuk.
We eten wat duurder in het Italiaanse restaurant Terrazza.

Dag 22 donderdag 2 februari Phnom Penh.

Het ontbijt is helaas niet zo geweldig. Op zich logisch gezien het hoge percentage Aziatische gasten die het liefst rijst met prutjes eten.
’s Ochtends hebben we ingeruimd voor een bezoek aan het openluchtmuseum Choeung Ek.
Hier is een van de vele Killing fields ingericht als museum. Dagelijks kwamen hier mensen per vrachtwagen aan louter om vermoord te worden. Je ziet gelukkig weinig engs, het openluchtmuseum is vrij discreet ingericht. Er staat wel een grote pagode die gevuld is met schedels met onderop de diverse gehanteerde moordwapens. De audiotour is een must er is er zelfs een in het Nederlands. De verhalen zijn heel naar maar we weten op basis van de geschiedenis dat mensen enge wezens zijn. Er is niet heel veel voor nodig om een genocide te laten gebeuren. Een charismatische leider, propaganda, een sterk hiërarchische structuur en een armoedige bevolking die gelooft in betere tijden. We doen in Nederland nu wat lacherig over de anti-elitaire stemming maar in Cambodja was het bloedserieus. Alles wat gestudeerd had, een bril droeg, meer dan 1 voornaam had of simpelweg in de stad woonde was verdacht. Ze werden of naar het land gebracht om rijst te verbouwen of vermoord. Op het veld stierven dan weer veel mensen aan uitputting of ziekte.
Pol Pot kwam er mee weg. Hij is 82 geworden en heeft nog kunnen genieten van zijn kleinkinderen.

We gaan vandaag toch weer aan de wandel. Eerst terug naar Terrazza omdat we daar onze credit card hebben laten liggen(alweer een oeps). Gelukkig hadden ze hem goed opgeborgen.
Daarna wandelen we via het onafhankelijkheidsmonument richting de rivier. Hier is het ook vanwege de bewolking en zelfs af en toe lichte regenval als voetganger goed te doen.
Er zijn maar weinig hoogtepunten te vinden in Phnom Penh. Noemenswaardig zijn het postkantoor, de Wat Phnom en de centrale markt. Verder staan er meer en mooiere koloniale huizen dan in Battambang.
IMG_2000
Per e-mail zijn we erachter gekomen dat Hermione en Natalie ook in Phnom Penh zijn aangekomen. We spreken bij hun hotel af en zoeken daarna het vegetarische restaurant Evergreen op. We eten er voor 5 dollar totaal, mede doordat ze gratis thee schenken en geen alcohol verkopen.
Na het diner gaan we daarom naar een pub om daar nog gezellig wat te drinken. Het afscheid is nu echt definitief. Vanwege de striemende regen, nemen we een tuktuk terug naar het hotel.

Dag 23 vrijdag 3 februari halverwege Kuala Lumpur en Amsterdam.

Onze laatste dag. We hebben de hotelkamer nog aangehouden. We worden om 4 uur opgehaald dus het is wel fijn als we straks nog even kunnen douchen.
’s Ochtends brengen we een bezoek aan het koninklijk paleis en de zilveren pagode. De toegangsprijs van 10 dollar pp staat in geen verhouding tot het gebodene. Van de buitenkant is het paleis wel mooi om te zien maar de binnenkant is verboden terrein.
IMG_1982
De zilveren pagode, zo genoemd vanwege de zilverkleurige vloer, is bedekt met kleden waardoor je de zilveren vloer nauwelijks ziet. Ondanks de in verhouding hoge toegangsprijs stikt het van de toeristen.
We nemen nog een massage en lopen terug naar het hotel om het verslag te schrijven en de koffer in te pakken(ieder zo zijn taak). We nemen nog een stevige lunch in een van de vele Franse bakkerijen en dan zijn we klaar voor vertrek.
Het was een vakantie met een hoog cultureel gehalte. Wel zeer interessant. We hebben weer heel veel gezien met veel afwisseling. Maar of we ooit terugkomen in het drukke Zuidoost-Azië is nog maar de vraag.

1. Annette:
    3 februari 2017
    Goede reis terug. Mooi om zo een beetje met jullie mee te kunnen reizen.
  2. Conni:
    3 februari 2017
    Goede terugreis Barbara en Michiel.....
  3. Gert.:
    6 februari 2017
    Bedankt voor jullie mooie verhalen !