Zuid-Italië dag 19 en 20

26 oktober 2017 - Pozzuoli, Italië

Dag 19 woensdag 25 oktober 2017 Pozzuoli

Onze een-na-laatste dag. We verlaten Agropoli en rijden een half uur richting snelweg.
Op de snelweg wordt gecontroleerd volgens het Tutorsysteem. Kennelijk werkt het hier want er wordt verdacht rustig gereden. Op plekken waar je 80 mag, haal ik met die snelheid bijna iedereen in.
Omdat we er toch langsrijden, nemen we Herculaneum toch nog even mee. Ze zeggen dat als je Pompeï gezien hebt je dit niet meer hoeft te zien maar we worden niet teleurgesteld. Het gehele complex is veel compacter, het is een stuk kleiner dan Pompeï. Verder ligt het niet afgelegen maar midden in de stad Ercolano. Het complex ligt in een grote diepe kuil waar meer dan 40 interessante gebouwen staan. Bij ieder gebouw hebben we van een gisteren gedownloade pdf een verhaal bij over wat het voorstelt en wat er te zien is. De meeste gebouwen zien er uit zoals in Pompeï maar het geheel heeft zijn eigen sfeer en karakter.
We dachten een luxe hotel uitgezocht te hebben (4 sterren) en dat voor de prijs van 54 euro per nacht. Helaas blijkt hotel Agave pal boven de snelweg te liggen en heeft het zwembad om 3 uur al geen zon meer. Maar de kamer ligt aan de goede kant, we horen nauwelijks de weg en in ieder geval geen kerkklokken. De kamer is ook lekker ruim.
Rond 6 uur duiken we Pozzuoli in. Alweer een eeuwenoud stadje gelegen aan dezelfde kant van de Golf als Napels.
We nemen een borrel bij een klein café aan de haven. Deze keer hebben ze een Leffe royale op de tap. Het fijne van borrelen in Italië en ook Spanje is dat je er een nootje of chipje bijkrijgt. Altijd wel even lekker om er wat bij te knabbelen.
In het restaurant Angels en Demons hoeven we daarom geen voorgerecht meer. We nemen alleen een secondi piatti. Als we het restaurant dat wat hoger op de stad ligt binnenkomen, worden we begroet met een handdruk. We komen in een gezellige kelder terecht met nog 1 Duits stel. Het is er allemaal wat sjieker maar het is het net niet allemaal. Bijna in elk restaurant betalen we voor het couvert(2 euro p.p.). Dat vinden we al raar maar goed dat is dan nog overal zo. Maar hier zien we voor het eerst dat er 10% servicekosten bij de prijs wordt opgeteld. Daar houden we niet zo van. Hij heeft wel lekkere gerechten, de maaltijd is verder prima. Als we 65 euro moeten afrekenen, uiteraard zonder fooi, weigert het pinapparaat dienst. We hebben overal met de gewone pinpas betaald, dat ging eigenlijk altijd wel goed. Hier mislukt het tot 3 keer toe. We hebben nog wel 62 euri contant. Daar gaan ze mee akkoord. De 3 euro winst wordt gereduceerd tot 1 euro als we de verkeerde kant van de snelweg oprijden. We moeten nu 2 keer 95 cent tol betalen en zijn een kwartier later terug.

Dag 20 donderdag 26 oktober 2017 Pozzuoli

Toch was dit hotel geen verkeerde keus.
- Omdat het op een heuvel ligt, dat als natuurlijke geluidswal functioneert, is het er toch opvallend stil. Ik heb heerlijk geslapen. Je hoort vooral de vogels fluiten.
- Het ontbijt was het meest uitgebreid van alle ontbijten. Er was zelfs ei in de vorm van een omelet.
- We zitten tot half 12 aan het zwembad op een ligstoel heerlijk van het zonnetje te genieten.
- Omdat het een zakenhotel is, kunnen we morgen al om 7 uur ontbijten. Handig bij een vroege vlucht.
Om 12 uur rijden we Pozzuoli in om het stadje iets beter te bekijken. Aan de haven is nog een opgraving van een oude markt te bewonderen en iets naar boven toe ligt een van de grootste amfitheaters uit de Romeinse tijd. Verder heeft de stad een mooie ligging aan de golf.
De oude wijk Rione Terra is helaas alleen in het weekeinde te bezichtigen.
Als hoofdattractie van vandaag hadden we de Vulcano Solfatara op het programma staan maar deze blijkt tot december gesloten te zijn. Het leek ons wel leuk om langs het gepruttel en gerook te lopen.
Ons alternatief is een ritje naar Monte Nuovo, een vrij recente vulkaan uit 1538.
We lopen naar de rand van de krater alwaar we een great short walk rond de krater kunnen maken. De krater is zeer diep maar bevat geen water. De uitkijkpunten zijn prachtig. Het is overigens de gehele dag onbewolkt geweest op wat chemtrails van vliegtuigen na.
Voor onze laatste maaltijd eten we heerlijk bij de trattoria Da Rita.
Het is vooral vanwege het prachtige weer hier dat het jammer is dat we terug moeten maar we hebben de streek in de afgelopen 3 weken behoorlijk intensief bekeken en beleefd. We hebben leuke dorpjes, mooie steden, mooie natuur en interessante opgravingen gezien. Morgen om 2 uur zullen we weer terug zijn in het mooie en o zo Nederlandse Utrecht.

1. Gert.:
    27 oktober 2017
    Het waren weer leuke interessante verhalen, heb jullie met plezier gevolgd. Bedankt en tot het volgende verslag.
  2. Conni:
    30 oktober 2017
    Dat was dus echt de laatste.
    Graag gelezen alweer.