Catalonie Dag 1 -4

13 september 2021 - Espot, Spanje

Vrijdag 10 september Limoges

We rijden vandaag 860 km naar Limoges - we starten om 7 uur. Ondanks dat we buiten het seizoen zijn is er het nodige oponthoud. Vooral de periferique bij Parijs zorgt voor vertraging. Een vertraging die al was berekend door Google. Heb je dan nog wel vertraging als je van tevoren al weet hoe lang je erover gaat doen?
Onderweg luisteren we naar de stem van Johan Op de Beeck die ons alles over Napoleon vertelt.
Rond 5 uur zijn we bij het Ibishotel in Limoges. Niet alleen op een terras of in een restaurant maar ook in een hotel word je om de Coronacheck gevraagd.

Ik moet hier even wat over kwijt; ik weet dat dit een reisblog is maar ik kan dit even niet zonder commentaar noteren. Let wel; het is de enige keer dat ik hier mijn mening zal geven omtrent de gang van zaken.

Is een overheid die er een jaar lang over doet om schoorvoetend en halfslachtig te bekennen dat de voornaamste besmettingsbron van het virus de kleine druppels zijn die door de lucht gaan en in slecht geventileerde ruimtes kunnen gaan circuleren maar die vervolgens vergeet de bevolking daarover correct te informeren te vertrouwen als het gaat om de vaccinaties? Nemen we alles wat een autoriteit zegt voor waar aan? Denken we niet meer zelf na als de logica achter maatregelen ontbreekt? Wat zijn onze grondrechten eigenlijk waard? Is zelfbeschikking niet meer liberaal?
Wat kan er allemaal aan informatie gekoppeld gaan worden aan de gezondheidspas?
Ik heb zo nog tientallen vragen maar de antwoorden zullen te laat komen.

Afijn we zijn heerlijk uit eten geweest op onze qr-code die we hebben gekregen dankzij een negatieve allergeentest die maar liefst 24 uur geldig was. Gelukkig konden we in het hotel ontbijten o.b.v. de controle tijdens het inchecken.
Limoges heeft een beperkt centrum waarbij de uitgaansgelegenheden ver uit elkaar liggen.
Rond de kathedraal is het meest interessante gedeelte. Verder nog wat aardige pleinen en een mooi gemeentehuis. Buiten het centrum is het een doorsnee stadje. Als tussenstop vonden we het niet voor herhaling vatbaar.

Zaterdag 11 september Espot

Een tocht van 5 uur brengt ons in de Spaanse Pyreneeën. Het is weer eens lekker om in de bergen te zijn. Sinds Colombia zijn we er niet meer geweest.
Espot is een klein plaatsje midden in een skigebied. We huren een klein appartementje met dus een eigen keukentje. De bergluchten doen ons goed.
In de minisupermarkt lukt het ons om de ingrediënten voor een pastamaaltijd bij elkaar te schrapen.
We nemen een drankje op het terras aan het water. Na het vele rijden, gaat dat er wel in.
Het wordt algauw wat frisser. Morgen is het tijd voor een bergwandeling.

Zondag 12 september Espot

Espot ligt in een van de mooiste parken van Catalonië: Nationaal park Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Een estany is Catalaans voor meer. De parkeerplaats is aardig vol voor de tijd van het jaar maar het is zondag vandaag - dat kan schelen. We wandelen eerst naar het meer de Sant Maurici toe. We lopen over vlonders door het bos en wandelen langs open weides met hier en daar wat paarse heide totdat we bij het bergmeertje zijn. Daar is het ook aardig druk.
Na het meertje vervolgen we route2 die op hoogte langs het meer loopt. Het pad gaat steil omhoog richting Cascade de Ratera. Het is een mooie waterval. Daarna blijven we stijgen tot aan een ander bergmeer dat er ook prachtig bij ligt. We buigen wat af richting het eerste meer dat we nu heel mooi van bovenaf zien liggen. Met 16 km en een hoogteverschil van 700 meter hakt deze dag er meteen behoorlijk in. Het was wel een prachtige wandeling en een van de hoogtepunten qua natuur in Catalonië.
’s Avonds eten we bij het beste restaurant (volgens Tripadvisor) van Espot – het is de Burgerplatz waar ze goede hamburgers serveren.

Maandag 13 september Espot

We hadden de intentie om vandaag een wandeling te maken met 1000 hoogtemeters. Maar de benen voelen niet meer als die van een 30-jarige. Toch maar even een lichtere wandeling nemen. Al met al ook nog 16 km lang maar met een hoogteverschil van slechts 250 meter.
Vanuit het dorpje lopen we via de Grand Randonnee naar het plaatsje Jou. Het is een heen-en-weerwandeling.  Onderweg zien we heel veel vlinders, sprinkhanen die de ene keer blauw en de andere keer rood kleuren bij het uitspreiden van de vleugels en een lammergier. De laatste vliegt vlak over ons hoofd heen. Ik had nog niet eerder een lammergier gefotografeerd.
Het plaatsje Jou ligt er van veraf prachtig bij al lijkt het hier en daar wat vervallen te zijn. We lunchen in het dorpje zonder 1 bewoner te zien (Was het eigenlijk nog wel bewoond?).
Dezelfde weg terug levert toch vaak andere perspectieven op en is dus minder vervelend dan het lijkt. Opnieuw voelen de benen zwaar maar voor een vijftigjarige die in 2 dagen 32 km door de bergen heeft gewandeld, valt het best nog wel mee.
’s Avonds eten we bij het enige restaurant dat niet op maandag gesloten is; Juquim. Het was erg lekker eten voor weinig geld. Die Spanjaarden zijn wat dat betreft niet commercieel. Een fles wijn met brood voor 5, 50 – tja.

1. Gert.:
    14 september 2021
    Leuk om weer een verslag van jullie te ontvangen.
    Sterkte bij al die hoogtemeters.
    Gert .
  2. Birdy:
    14 september 2021
    Dank, werd wel weer eens tijd voor een mooi reisverhaal;). You go 50 plussers
  3. Marcel:
    15 september 2021
    Leest weer lekker weg......
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Veel plezier!!!!