Catalonie dag 19-22

1 oktober 2021 - Luxemburg, Luxemburg

Dinsdag 28 september Figueres

Figueres is met zo’n 45.000 inwoners maar een klein stadje maar het is beroemd dankzij die ene schilder. Het Dalimuseum is de oude theaterwoning van Dali. Hier sleet hij zijn laatste dagen. Door het museum lopende besef je dat het een geniale gek was.
Het portret van Gala die naar de zee kijkt verandert op mijn camera in het portret van Lincoln. Van die afstand was het voor het blote oog nog steeds Gala.
Het bezoek aan het museum was onze enige activiteit van de ochtend. ’s Middags na de lunch vertrekken we per trein naar Girona (In het Castiliaans is het Gerona). Het station ligt op 5 minuten lopen dus dat is best praktisch. De trein doet er ongeveer een half uur over. Girona is net als zo veel andere steden in Spanje een leuke oude stad. De kleurrijke huisjes in de bocht van de rivier de Onyar is het meest karakteristieke gedeelte. De wandeling over de muur is het leukst om te doen. Liefhebbers van Game of thrones kunnen hun hart ophalen want in Girona zijn allerlei locaties gebruikt voor de serie. In 2 uur zijn we er wel doorheen. We eten op aanraden van de eigenares van ons pand een xuixo(spreek de x uit als sh) – dit is een naar oliebollendeeg smakende lekkernij gevuld met room. Niet echt speciaal.
Rond 7 uur zijn we terug in Figueres voor een matige maaltijd bij Txot’s.

Woensdag 29 september Figueres

Vandaag pakken we weer eens de fiets om via binnendoorweggetjes in het park Aiguamolls de l'empordà te komen. Dit moet een prachtig park zijn met heel veel vogels. Helaas valt het aantal te bekijken vogelsoorten tegen door de aanhoudende droogte. Veel meertjes staan droog.
Bij binnenkomst in het park zien we in het maaiveld tientallen ooievaarskoppen er nipt bovenuit steken. In een open veld staat 1 ooievaar maar dat verandert snel als de bijna onzichtbare ooievaars zich massaal verplaatsen richting Remi. Op een gegeven moment schatten we het aantal op ruim 100. Zo waar zien we voor de tweede keer buiten de vogels een wild zoogdier. Na een eekhoorn zien we nu een zwarte muskusrat. Qua steden is Spanje fantastisch maar als het om het spotten van wilde dieren gaat, kun je beter buiten Europa zijn. Ik vermoed dat het jagen invloed heeft op de zichtbaarheid van de dieren. Ook de droogte zal een rol spelen.
We fietsen van observatiehut naar observatiehut. De omgeving is prachtig met veel kleurrijke gewassen en de bergketen op de achtergrond. Qua avifauna valt het dus tegen. Mooi dat Bar de Ebrodelta erdoorheen gedrukt heeft anders hadden we nu spijt gehad.
Bij het laatste meertje zien we gelukkig nog wat flamingo’s. Dat blijven toch prachtige vogels om te zien.
We fietsen rond 4 uur terug naar Figueres. Al met al zullen we ongeveer 50 km gefietst hebben.
We hebben daarmee een glaasje Sangria verdiend.

Donderdag 30 september Figueres

Onze laatste dag helaas maar wat hebben we veel gezien en gedaan.
Gelukkig is onze accu volgens onze sporthorloges elke dag weer goed opgeladen.
Voor vandaag houden we het op een autorit waarbij we een flink stuk van de mooie rotsen van de Costa Brava meepikken. We bezoeken de over de klippen uitkijkende botanische tuin van Cap Roig, de vuurtoren van San Sebastia met een mooi panorama, het leuke plaatsje Begur waar we op aanraden van Ruben Tapas eten op het centrale plein en het schitterende authentiek middeleeuwse plaatsje(met originele bestrating) Peratallada.
Bij terugkomst lopen we nog even langs het geboortehuis van Dali om daarna nog op het terras te genieten van de voorlopig laatste zomerse avond. Bij Tony’s eten we een Spaanse variant van de kapsalon(lomo, bacon, cheddarsaus en friet) en worden we verblijd met een optreden van een straatmuzikant die een hang(nog nooit van gehoord) als instrument gebruikt.

Vrijdag 1 oktober Luxemburgstad

Om kwart over 7 trekken we de deur van ons appartement dicht voor een rit van ruim 1000 km naar Luxemburgstad.  Onderweg zien we de nodige ongelukken waar meerdere auto’s bij betrokken zijn.  Veel ambulances die langs komen rijden(kunnen ze niet voor de veiligheid het verkeer afschaffen?).
Luxemburgstad laten we voor wat het is. We eten in ons hotel. Oei, wat waren we blij met de Spaanse prijzen….
De reis zit er weer op. Ondanks dat we maar een klein gebied hebben bekeken was de afwisseling in landschappen groot. En wat een hoop leuke steden en dorpjes hebben we gezien. Catalunya is prachtig.

1. Gert.:
    2 oktober 2021
    Leuke opfrisser van onze herinneringen aan o.a. Fiqueres en Gerona.
    Staat die cabrio nog steeds in Dali's museum ?
    Gert&Toos.
  2. Birdy: