Mexico dag 7-9

22 oktober 2022 - Palenque, Mexico

Dag 7 woensdag 19 oktober – Campeche – regenachtig 25 graden

Deze dag lijkt qua activiteiten op die van gisteren. We bezoeken eerst een mayastad om daarna de stad te bekijken waar we overnachten. De openluchtsauna is gesloten. De temperatuur is met 10 graden gezakt. Met een beetje regen is het wat mij betreft heerlijk weer.
De gehele rit naar Campeche met een tussenstop in Uxmal duurt 4 uur. Uxmal is het minder grootschalige broertje van Chitzen Itza. De prijs scheelt echter niet zo veel met de grotere broer.
Het is qua gebouwen een vergelijkbare stad met ook een grote piramide, een voetbalveld en wat tempels. Het is echter veel minder druk bezocht en er worden geen verkopers toegelaten in het park. Daarmee heeft het een totaal andere sfeer. De architectuur van deze stad is ook anders. Zo is de piramide eivormig met rondingen op de hoeken.
Wij vinden het een erg mooi park. In anderhalf uur zijn we erdoorheen. Aan het eind begint het net als onderweg weer wat te regenen.
Als we in Campeche bij ons hotel in het historisch centrum zijn, staan we voor een gesloten deur.
We proberen te bellen maar er wordt niet opgenomen. Bar ziet aan de andere kant van de weg dat het hotel plaza Campeche een soortgelijk lettertype heeft. Het blijkt dat ons hotel verbouwd wordt en dat we bij hen logeren. Het oogt wat sjieker dan het  andere hotel. Er is zelfs iemand die de deur voor ons open- en dichtdoet.
We hebben nog tijd genoeg om de historische binnenstad met de vele pastelkleurige huisjes te bekijken. Vreemd genoeg is er vandaag geen feest en dus ook geen vuurwerk. Kennelijk is het hier niet iedere dag feest. De stad ligt aan de kust en heeft een boulevard zonder terrasjes of restaurants wel met kunstwerken en heel veel pelikanen, aalscholvers en hoog in de lucht zwevende fregatvogels.
De binnenstad is ommuurd. De smalle straatjes zien er dankzij de pastelkleuren schilderachtig uit. Calle 59 is de restaurantstraat. Hier zijn er wel terrassen al is het maar de vraag of ze gevuld raken op deze regenachtige namiddag.
Wij hebben trek in vis en gaan lekker binnen zitten in het restaurant Marganzo; we worden niet teleurgesteld.

Dag 8 donderdag 20 oktober – Palenque – half – zwaar bewolkt en regenachtig 24 graden

Vandaag hebben we een aardig rijdagje met zo’n 5.5 uur.
We rijden zuidwaarts richting Palenque. Het weer is onbestendig. Af en toe breekt het open maar vaak miezert of regent het.
De wegen waren tot nu toe prima. De provincie Chiapas lijkt wat minder te besteden te hebben dan Yucatan want er zitten af en toe behoorlijke gaten in de weg. We zijn echter op vakanties vele slechtere vaak onverharde wegen tegengekomen. Dit is nog zeer goed berijdbaar. Vele kilometers rijden we rechtdoor Het landschap is inmiddels wat opener en heuvelachtiger geworden. Het blijft wel heel dunbevolkt met af een toe een dorp en soms een wat grotere stad.
In Palenque zitten we in een soort resort met een prachtig zwembad. Jammer dat het regent. Over het terrein lopen agoeti’s; dit zijn middelgrote knaagdieren die alleen aan deze kant van de plas voorkomen. Ze zien er lieflijk uit al omschreef Carla ze als een grote rat zonder staart.
Op de achtergrond horen we de onheilspellende geluiden van de brulapen. Als je niet zou weten wat het was, zou je hard wegrennen van het gevaar.
Na een verfrissing(refresco) willen we op vogeljacht gaan. Het begint echter zo hard te regenen dat we het houden op een apenjacht. We weten de brulapen te spotten maar zoals gewoonlijk zitten ze hoog in de boom wat het lastig te fotograferen maakt.
De regen die om 4 uur begon houdt nog zeer lang aan.

Dag 9 vrijdag 20 oktober – Palenque – half bewolkt 26 graden

De dag begint na het ontbijt met de uitgestelde vogeljacht. De lucht is voor even geklaard. We zitten natuurlijk wel in het oerwoud waar het altijd vochtig is. De bewolking zal dan ook in de loop van de dag toenemen.
Onze vogeljacht levert niet meer dan 1 specht, 1 eekhoorn en een vlinder op.
Rond half 11 vertrekken we naar de Mayastad waarvoor we naar Palenque zijn gekomen. De toegang tot het park en tot de tempels is stukken goedkoper dan bij de andere 2 parken.
De parkeerplaats is gratis maar voor de bewaking moeten we het autowasteam 50 pesos betalen.
Bij het begin van de wandeling door het park worden we opnieuw geconfronteerd met een groep brulapen. Deze keer lukken de foto’s wat beter.
Doordat deze stad in de jungle ligt, is de setting totaal anders. Het weelderige groen maakt het een stuk fraaier. In dit park mag je ook overal naar boven klauteren. Qua grootte was het wel ongeveer gelijk aan elkaar maar dit park is het mooiste tot nu toe.
We willen nog een wandeling maken door het oerwoud. Vlak bij het park zie we het einde van het park maar waar het begin is, kan niemand ons echt duidelijk maken. Een vasthoudende gids wil ons voor 500 pesos wel een uurtje rondleiden door de jungle en wat vertellen over de plantjes. Op zich niet verkeerd maar wat lopen we dan en waarom kunnen we dat niet zelf doen. Het beste zou zijn om de wandeling duidelijk van een ingang te voorzien waarbij een gids verplicht is. Nu is het allemaal voor ons wat te vaag. Dan maar aan het zwembad liggen in ons resort. Ook niet verkeerd zolang het niet regent.
Morgen hebben we een lange rijdag – 9 uur.
Dilemma van de dag: 6 of 9 uur rijden?
Zowel de receptie hier als ons Mexicaanse reisbureau adviseert ons om de omweg van 3 uur te nemen omdat deze veel veiliger is dan de 199. Gegoogle levert echter weinig aan problemen op als je een wegblokkade waarvoor je max 100 pesos moet betalen niet als een al te groot probleem beschouwt. We besluiten met tegenzin dan maar om de waarschuwingen niet in de wind te slaan. Het is waarschijnlijk overdreven maar het zou wel heel stom zijn als er iets gebeurt terwijl er voor gewaarschuwd is.