Schotland deel 2

1 juni 2022 - Portree, Verenigd Koninkrijk

Dag 5 zondag 29 mei Callander

Na de prachtige wandeling is het tijd voor een prachtige fietstocht.
’s Ochtends bij het ontbijt worden we in de ontbijtruimte tegenover een Argentijns echtpaar gezet.
Dat levert veel gesprekstof op waarbij we uiteraard onze 2 vakanties naar Argentinië aanhalen. Wat een mooi land is het. Ze beamen dat maar vinden het politiek gezien niet zo mooi meer.

We rijden naar Callander aan de oostkant van Loch Lomond waar we een kamer in een klein hotel geboekt hebben. Vanaf daar pakken we de fiets voor een tocht van 14 mijl heen naar Aberfoyle. Een prachtige route langs meren, heuvels en bossen. Hier en daar is het wel wat steil maar het gaat net.
De laatste 3 km gaan wel heel steil naar beneden wat ons doet besluiten om niet dezelfde weg terug te nemen maar om over de minder steile A82 te fietsen. Het weer is eigenlijk prima geweest alleen na het inchecken in het hotel gaat het licht regenen. Omdat we in een klein dorpje zitten eten we in het hotel. Ze hebben een geheel Indiase keuken. Dat werd dus weer een heerlijke hete curry.

Dag 6 maandag 30 mei Portree

’s Ochtends mogen we qua ontbijt kiezen uit eieren met bacon(full english) eieren met bacon(fried), eieren met bacon(cooked), eieren met bacon(scrambled) of toast en granola.
Na al die eieren vragen we om de Granola. Oeps – dat hebben ze momenteel niet.
Dan toch maar weer de eieren. Morgen bepalen we zelf het ontbijt.
Portree ligt op Skye een eiland dat via een brug verbonden is met het vasteland. Bij fort William bekijken we de Neptunus Stairway. Hier vind je 8 sluizen achter elkaar. Je moet wel geduldig zijn om je boothobby uit te oefenen.
Het is ondertussen middag. De zon schijnt net op het moment dat we willen lunchen. Daarna volgt algauw een regenbui. Regen en zon wisselen elkaar bij het vervolg  van de route af.
Wat wonen er weinig mensen in dit gedeelte van Schotland. We zien bijna geen dorpjes laat staan stadjes tijdens de 4.5 uur durende tocht. De omgeving is prachtig. Meertjes met kleine eilandjes, een kasteel, ruige rotsen(zoals de Ben Nevis), watervallen en veel groen.
Vanavond gaan we zelf koken. We hebben een pod als accommodatie. Lastig te omschrijven – hopelijk helpt de foto. Het uitzicht is fantastisch en we hebben ook nog eens zon. Het voelt als vakantie.

Dag 7 dinsdag 31 mei Portree

Wat een serene rust. Heerlijk geslapen ver van de bewoonde wereld.
Alleen het geluid van de koekoek vult de stilte. Ik heb ‘m al 2 keer in de boom aan de overkant zien zitten maar heb nog geen kans gehad om hem te fotograferen.
Na het ontbijt zonder eieren stappen we in de auto op weg voor een autorit rond de noordoostkant van Skye. De eerste stop is bij de Old man of Storr. Een grillige rotsformatie waarbij een van de rotsen een naaldvorm heeft. Het is er wel erg toeristisch met heel veel wandelaars die net als wij tot onder de naald omhoog klimmen. Het uitzicht is weids. Dat geldt eigenlijk wel voor het hele eiland. Mochten we vanwege de klimaatcrisis nog allemaal moeten verhuizen dan is Skye een goede optie. Hier is nog ruimte genoeg.
Na de anderhalf uur durende wandeling hebben we nog wat stops bij een waterval, bij wat kliffen en bij Kilt point alwaar een waterval direct de zee in kletst. We rijden nog omhoog over een prachtige 1-baans weg met passing lanes richting het onuitsprekelijke Quiraing. Wie van autorijden houdt kan hier zijn lol op. Je moet steeds wat zetten vooruit denken. Kun je doorrijden tot de volgende passeermogelijkheid? Extra moeilijkheidsgraad: de gaten in de weg. De wegen zijn hier en daar in erbarmelijke staat. Is het een idee om een soort entree te heffen voor de toegang naar Skye? Nu betalen we af en toe wat parkeerkosten(indien de ing-pas geaccepteerd wordt) en daar blijft het dan bij.
Het eindpunt is Uig. Hier bevindt zich de enige bierbrouwerij van het eiland. Britten houden van lagers. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de wat zwaardere bieren zoals triples.
Bij de brouwerij koop ik het enige biertje met meer dan 5 % alcohol erin. Het draagt de toepasselijke naam Cuillin Beast. Het is een lekker biertje om bij de voor mij online-afscheidsborrel van mijn zeer gewaardeerde collega Ruben op te drinken. Na 17 jaar trouwe dienst vertrekt hij naar Staedion. @Ruben; succes man!
’s Avonds eten we wat onze pod schaft - pasta met tonijn.

Dag 8 woensdag 1 juni Portree

1 juni is de geboortedag van mijn vader. Hij zou vandaag 88 jaar zijn geworden.
Het is altijd dezelfde dag als waarop ik jarig ben maar ook mijn broer en zus. Kan soms handig zijn als je weet dat 29 juni en 28 december op een woensdag vallen.
Het is ook de dag dat ik in dienst kwam bij CNS. Nu alweer 16 jaar geleden.
Ons hoofddoel vandaag zijn de fairy pools. We stappen eerst nog even uit bij Sligachan voor een mooi uitzicht op de zwarte bergen van Cuillin en een oude brug.
Op de parkeerplaats van de fairy pools is het erg druk. Niet verwonderlijk gezien de vrije dagen van de Schotten deze week. Vermengd met de vele toeristen is het erg druk. Het water dat van de Cuillins afkomt sijpelt door het grassige land naar beneden daarbij zijn er wat watervallen en potholes ontstaan. Het is een langgerekt geheel waardoor we ons allemaal goed kunnen verspreiden. De rivier doet denken aan de Blyde rivier in Zuid-Afrika.
Na de lunch pakken we een whisky bij de Talisker Distillery – de oudste van Skye. Ik hou kennelijk van rokerige whisky’s.
Voor de laatste attractie rijden we naar Dunvegan Castle. We willen alleen de ligging zien van het kasteel maar als we er aankomen, zien we niets van het kasteel. Een entreekaartje kost 14 pond en dan zie je het kasteel eigenlijk van te dichtbij. Op maps staat op 3 minuten rijden een viewpoint aangegeven. Voilà, een prachtige kijk op de ligging van het kasteel.
We schijnen mazzel te hebben met het weer. We hebben al verscheidene eilandbewoners horen klagen over de vele regendagen die ze gehad hebben. Eindelijk schijnt de zon een beetje.
’s Avonds bezoeken we Porttree voor de gekleurde huizen aan het water en om een hapje te eten.
Maar net als op de Britse luchthavens hebben ook de restaurants last van personeelstekort. Veel restaurants zijn daarom dicht. Degene die open zijn, zijn volgeboekt. Dan maar Fish & Chips bij Chippie. Jippie!