Sicilie dag 10-12

3 oktober 2020 - Taormina, Italië

Dag 10 – woensdag 30 september 2020 – Syracuse

Nog 1 stadje dan voordat we onze rust op het strand pakken.
We bezoeken Noto ten zuidwesten van Syracuse.
Vlak bij Noto bevindt zich nog een boerderij waar onder de fundamenten mozaïeken verborgen lagen. De mozaïeken hebben kleinere steentjes en zijn kleurrijker dan die van de andere villa. De overheid greep tijdig in toen de eigenaren van de boerderij in 1970 stukken van de door hen ontdekte mozaïeken gingen verkopen. Er is momenteel slechts 1 kamer open vandaar waarschijnlijk de gratis toegang.
Noto blijkt een aangename stad te zijn met meer grandeur dan de overige steden tot nu toe.
De stad is na de aardbeving van 1693 geheel in barokke stijl herbouwd.
In 2016 is een groot renovatieproject afgerond waarbij de meeste gebouwen in de hoofdstraten hersteld zijn. De stad is gezellig toeristisch en heeft een aantal zeer fraaie gebouwen. Voor 2 euro kun je de campanile in. Bovenop heb je een mooi overzicht over de stad.
Qua grootte stelt het niet veel voor waardoor we nog de hele middag hebben om op het Lido van Noto te gaan liggen. Het is hier nog steeds hoog zomer; we moeten uitkijken dat we niet verbranden. De zee is rustig en het zand lekker zacht.
’s Avonds eten we vegetarisch in het restaurant Moon dat een acroniem is van Move Ortigia Out of Normality.

Dag 11 – donderdag 1 oktober 2020 – Syracuse

Wat een voorrecht om rondjes te mogen rennen rond Ortigia. Ik zie de prachtige zonsopkomst met op de voorgrond wat rotsen en een ouderwets vissersbootje en op de achtergrond de rode gloed van de zonsopkomst. Op de postzegel aan strand zit een dame in yogahouding. Een oudere man heeft zijn statief meegenomen om die mooie zonsopgang te fotograferen. Andere oude mannen hebben hun hengel bij zich om even lekker te vissen.
Na het ontbijt rijden we naar Catania – met 315.000 inwoners de op een na grootste plaats op Sicilië.
De parkeergarage die we hadden uitgezocht is door een markt niet bereikbaar volgens de geëigende weg. Uiteraard meldt men niet hoe je er dan wel komt. Dat wordt een extra ritje met hoge moeilijkheidsgraad(veel VOP’s en gekke Italianen achter het stuur). Uiteindelijk hebben we een open terrein gevonden waar we onze auto kwijt kunnen. Verrassend genoeg nog geen 500 meter van onze parkeergarage vandaan die van deze kant wel bereikbaar is.
Catania leek bij binnenkomst met de auto een drukke, vuile stad maar weg van de doorgaande route is het absoluut een bezoek waard. Het duomoplein met de blije olifant is prachtig maar er zijn veel meer leuke mooie rustige plekjes te vinden. In de wijk San Berillo op een heel mooi pleintje eten we alvast warm. Om half 5 zijn we klaar met ons bezoek en rijden we weer een uurtje terug. De binnenkomst in Syracuse is zoals gewoonlijk chaotisch.
Het was al eerder opgevallen dat Pi vaak terugkomt in de stad. Op een rotonde staat een beeld van Pi. Wikipedia geeft ons het Eurekamoment.
Archimedes van Syracuse heeft als eerste wiskundige een nauwkeurige benadering van pi gegeven.
Dat was toch een Griek? Ja Syracuse behoorde tijdens zijn leven tot groot Griekenland.
Ook in oktober is het nog hoogzomer. Het was vandaag weer 28 graden.

Dag 12 – vrijdag 2 oktober 2020 – Taormina

We gaan Syracuse verlaten maar niet voordat we hebben gekeken naar het standbeeld van Archimedes.
Het was een heerlijk stadje; op naar het volgende – Taormina.
Onderweg naar Taormina boven Catania volgen we de kustweg. Bei Aci Trezza heb je nog wat rotsformaties aan de kust – cyclopen genoemd. De cyclopen wonen normaal gesproken op de flanken van de Etna. De basalten cyclopen hebben grillige vormen. Voor de afwisseling wel even leuk om te zien. We pakken een sorbetijsje op het overvolle terras met uitzicht op de rotsen.
Vlak voordat we Taormina inrijden bezoeken we het eiland Isola Bella. Het is een klein natuurreservaat dat bereikbaar is via de rotsstranden van Taormina. Aan het eind van het drukbezochte strand moet je tot enkelhoogte door het water waden om aan de overkant bij het eiland te komen.
Helaas is er door je weet wel veel afgezet waardoor we slechts een klein stukje van het eilandje kunnen zien.
We parkeren de auto in de parkeergarage en rijden met een shuttledienst omhoog Taormina in.
Ons appartement, Villa Valverde is fantastisch. Hartje centrum met eigen keuken en woonkamer.
In Taormina bij de Duomo stuiten we al voor de derde keer op een trouwerij. Dat is kennelijk een rage hier.

1. Rein:
    4 oktober 2020
    Ik zit momenteel naar de Giro te kijken en van jullie eiland te genieten.
    Zien we jullie binnenkort nog langs de route op tv?
    Profiteer maar van het mooie weer want straks in Nederland is het afgelopen.
    Groetjes van Jeanne en mij.
  2. Conni:
    9 oktober 2020
    Dat was weer een lezenswaardig verslag.
    Ik wil ook....