Sicilië dag 13-15

5 oktober 2020 - Taormina, Italië

Dag 13 – zaterdag 3 oktober 2020 – Taormina

Vandaag staat een wandeling op de flanken van de Etna op het programma. Hopelijk komen we geen cyclopen tegen.
Als we het dorpje Linguaglossa inrijden valt ons de bescheiden versieringen op voor de Giro.
Maandag zal de karavaan hier langstrekken.
We rijden zo’n 10 km de Etna op naar een picknickplek waar we onze auto kwijt kunnen. Dit zou voor maandag zomaar een prima plek kunnen zijn mits we de berg überhaupt op mogen met de auto.
Het is met 22 graden aan de koele kant; de zon laat zich spaarzaam zien. Gelukkig maar want met al dat zwarte basalt om ons heen kan het behoorlijk warm worden.
De wandeling is ongeveer 11 km lang en voert over meer dan 100 jaar oud basalt. Onderaan hebben we nog bos maar daarna moeten we over een brede weg langs basaltstenen lopen. De wind is stormachtig.
Omdat de Etna een kettingroker is en de wind niet gunstig staat, zien we de top van de vulkaan nauwelijks. Misschien hebben we maandag meer geluk.
We borrelen in Taormina waar het steeds drukker wordt.
’s Avonds maak ik onze eigen pastamaaltijd.

Dag 14 – zondag 4 oktober 2020 – Taormina

We gaan er vandaag niet met de auto op uit. Omdat we 4 uitrijkaarten voor de parkeergarage hebben gekregen van ons verblijf, moeten we nog wel even de auto uit en in de garage zetten.
Vanuit Taormina kun je via een heleboel treden naar een kerkje boven op de berg lopen. Het is een soort kruisgang; bij elke bocht staat een tafereel dat de kruisgang van Jezus verbeeldt.
Het is met 24 graden al best warm maar we hebben nog wel fut om verder omhoog te lopen naar het toeristische Castelmola. Dit dorpje ligt mooi hoog op de rots en is te voet alleen via een zeer steile weg te bereiken. Het is er inderdaad toeristisch, je kan het dan ook met de auto bereiken. Toch zijn er meer wandelaars die de tocht vanaf Taormina hebben gemaakt.
Op een schattig pleintje nemen we een Granite(sorbetijs); erg populair hier.
Terug in Taormina valt het ons op dat er steeds meer mondkapjes op straat worden gedragen. Wat ook opvalt is dat er veel gerookt wordt. De longen die we amechtig met ons allen proberen te beschermen worden vrijwillig door mensen verteerd.
We laten het oude theater links liggen. Het is normaal de eerste zondag van de maand gratis maar door je weet wel is dit de eerste keer dat dit niet zo is. 10 euro p.p. voor een mooie foto is wat te gortig. Bovendien hebben we het al van bovenaf kunnen zien.
De publieke tuin daarentegen is een bezoek meer dan waard.

Dag 15 – maandag 5 oktober 2020 – Taormina

Het was waarschijnlijk in het jaar 1983 dat ik met mijn vader ging kijken naar de Tour de France. Mijn vader had het parcours in de krant gezien en wist waar we moesten staan.
Op de plek waar we stonden, waren meerdere wielerliefhebbers bij elkaar gekomen. We hadden Henk Lubberding als eerste moeten zien langskomen maar helaas er was geen renner te zien.
Was de route nog gewijzigd of was de informatie uit de krant gewoon niet toereikend? Onverrichter zake keerden we caravanwaarts.
Gelukkig heb je tegenwoordig allerlei communicatiemiddelen waarmee dit soort toestanden tot het verleden behoren.
We wilden naar onze picknickplek op de Etna rijden maar helaas om 13:00 wordt de weg in Linguaglossa al afgesloten. Later zal de weg weer opengaan maar dan hebben we ons al in het dorpje genesteld. De weg werd afgesloten voor een voorafgaande E-bikewedstrijd.
Ondanks het in beeld hebben van de 20 km-vlag en het bord 500m tot de sprint, bekruipt me het gevoel van 1983. “Ze zullen toch wel hier langskomen?”.
Uiteindelijk geen Lubberding maar o.a. Caicedo en Visconti. Ondanks dat het licht bergop gaat, flitst het peloton onder aanvoering van Trek voorbij. Het is ons niet opgevallen dat favoriet Thomas geen aansluiting had met het peloton; gelukkig hebben we de foto’s nog. Als de stofwolken zijn opgetrokken, kunnen we weer terug rijden naar Taormina. We hadden een goede plek, beter dan op de natte flanken van de Etna.
Het blijft hier en daar wat druppelen en het wordt wat frisser. Ik hoop niet dat de herfst heeft ingezet.

1. Els Barnas:
    6 oktober 2020
    Gelukkig geen herhaling van 1983. Best leuk om de koers voorbij te zien vliegen. Mooie omgeving daar trouwens!
    Els