Sicilië dag 16-18

9 oktober 2020 - Palermo, Italië

Dag 16 – dinsdag 6 oktober 2020 – Cefalu

Na 2 langere verblijven hebben we nu weer maar 1 nacht geboekt. We slapen in het kustdorpje Cefalu.
Op weg naar Cefalu nemen we het natuurpark Madonië mee.
De weg ernaartoe is zo’n weg waarvan je denkt dat geen andere toerist deze rijdt. We kronkelen anderhalve auto breed omhoog over afgebrokkeld asfalt de mist in. Bij elke bocht verliezen we een graad. Uiteindelijke doel: refugi Crespi. Bovenop zijn we uiteraard niet de enigen. Het eerste dat we horen is Nederlands. Met 15 graden doen we voor het eerst deze vakantie een truitje aan. Wandelingen volgen we doorgaans op de gps maar de batterijen zijn op. We stappen over op Maps.me; die fantastische app die ook alle wandelpaden laat zien.
Het bos stamt uit een van de laatste ijstijden. Het is zeer divers. Er staan prachtige hulstbomen maar ook duistere knotwilgachtige loofbomen. Af en toe is het dankzij de mist sprookjesachtig. Om ons heen horen we diverse keren wildzwijngeluiden. Overal horen we oink van vaak heel dichtbij maar zien doen we ze niet.
Een drietal keren stuiten we op een roedel herten.
Ondanks de korte lengte van 6.5. km was het een zeer afwisselende en leuke wandeling. Wat een mooi bos.
Vanavond hebben we voor het eerst een hotel net iets buiten de stad. We rijden met de auto nog even de stad in om alvast een blik te werpen op de mooie Normandische duomo. Een steile rossige rotswand vormt de achtergrond van deze kerk.

De pasta met rode mul bij La Botta was fantastisch.

Dag 17 – woensdag 7 oktober 2020 – Palermo

Eindelijk een ontbijtbuffet maar door C is het geen graaien geblazen. Er is personeel om het een en ander op verzoek op het bord te doen. Het hotel heeft een groot terras met een prachtig uitzicht op zee met de eolische eilanden op de achtergrond.
We hebben een lekker ochtendwandelingetje van 6 km heen en weer langs de kust naar Cefalu. Bij het stadje kunnen we een rotspad langs de kust volgen. De kuststrook is prachtig.
Het is vooral de ligging en de afwijkende duomo die de stad de moeite waard maken.
Bij het wegrijden uit Cefalu is er nog een uitkijkpunt waar je de stad in de baai ziet liggen.
Om 2 uur rijden we Palermo binnen.
Een uurtje later lopen we in de stad rond. De eerste indruk…
Smoezelig, vies, armoedig.
We lopen voornamelijk over basaltstenen. De zwarte kleur maakt het allemaal wat duister. Veel te veel gebouwen hebben een opknapbeurt nodig. Er staan potentieel prachtige gebouwen tussen maar er moet echt geld ingestopt worden om ze te laten schitteren. Kennelijk zorgde\zorgt de M niet zo goed voor de stad. Sommige plekken zijn als open wonden. Alsof er na het bombardement van 1943 niet meer is opgebouwd. Overal is er op de muren gekliederd. Het is geen stad om leuk doorheen te slenteren. Daarvoor zijn er te veel straatjes die rommelig zijn.
De prachtige fontein van Pretoria staat symbool voor de stad. Om de goed onderhouden fontein staan slecht onderhouden panden. De fontein bevindt zich in het hart van de stad waar de 4 wijken van het centrum bij elkaar komen. Om de hoek van de fontein liggen de 4 canti. 4 identieke gebouwen met elk andere ornamenten die een wijk, seizoen, koning, windrichting en beschermheilige uitbeelden. Leuke locatie voor wat trouwfoto’s.
We eten aan de rustige via Vittorio Emanuele(zone pedonale).

Dag 18 – donderdag 8 oktober 2020 – Palermo

Mooi wakker worden met uitzicht op zee. Het is wel wat frisser dan gisteren.
We bezoeken het plaatsje Monreale voor de duomo. Hiervoor moeten we ons door het chaotische verkeer van Palermo wurmen.
In deze dom zijn over de gehele wanden goudkleurige mozaïeken aangebracht.
De meeste mozaïeken beelden fragmenten uit het oude testament uit.
De kloostertuin is door de versierde pilaren met eveneens voorstellingen uit de Bijbel zeer interessant.
Na afloop rijden we via Google terug naar huis. Het wordt een rit met de hoogste moeilijkheidsgraad tot nu toe. Veel smalle wegen waar toch 2 auto’s doorheen moeten. Met nog immer gekke Italianen achter het stuur en veel scooters en voetgangers.
Gelukkig gaat het ook nu weer allemaal goed.
We bekijken in Palermo nog verschillende pleinen waarbij de kathedraal het mooiste gebouw is. Ook het theater Massimo mag er wezen. Om 5 uur bezoeken we gratis het palazzo Comitini. We worden kort rondgeleid door wat kamers die allen mooi gedecoreerd zijn. Omdat het pand als kantoor in gebruik is lijkt het erop dat toeristen niet lang meer welkom zullen zijn.
Vandaag wordt er voor het eerst gehandhaafd op het buiten dragen van mondkapjes. Je kunt hele tirades afsteken over het nut van deze maatregel maar als regeltjes gehandhaafd moeten worden, is het nut een bijzaak. Het is geen pretje om zo’n ding de hele dag op te hebben. Ik hou mijn neus dan ook zoveel mogelijk vrij.
We ontdekken ’s avonds zowaar een paar straatjes met alleen restaurants en eten buiten met trui aan bij het uit 1832 stammende focacceria San Fransesco. Bij een restaurant ben je buutvrij. Je hoeft dan geen mondkapje op.
De volgende keer moet ik toch echt onthouden dat con pesce niet alleen met vis is maar ook met rare weekdieren.