Zuid-Italie dag 16- 18

25 oktober 2017 - Pozzuoli, Italië

Dag 16 zondag 22 oktober 2017 Agropoli

We moeten ’s ochtends nog 3 maaltijden en wat drankjes afrekenen. Na het eten hebben we niets hoeven te tekenen. Alles zou netjes opgeschreven zijn. Van de maaltijden weten we de prijzen, de drankjes moesten we inschatten. Ik probeer altijd van tevoren een raming te maken zodat ik weet of een prijs klopt. De totaalprijs had ik rond de 100 euro berekend. Het was dus even schrikken bij het zien van de rekening van 143 euro. We blijken deze avond ook al gegeten en gedronken te hebben. Dat moet er sowieso af maar dan blijkt de pizza-avond iets te duur te zijn, terwijl dat juist de goedkoopste maaltijden zijn. Afijn, uiteindelijk komt ie op een bedrag van 113 euro uit en rondt ie het af naar 110. Zonder fooi te geven, gaan we daarmee akkoord. Het is toch beter om na afloop de rekening even te zien en te tekenen.
We rijden het mooie Sila uit. Dankzij de herfst was het prachtig om te zien. De kronkelige wegen gaan over in een rechtere weg die naar de snelweg leidt. Tot aan Agropoli blijven we goede en wederom zeer rustige wegen gebruiken.
Agropoli ligt om de hoek van de Amalfikust tegen het natuurgebied de Cilento aan.
Onze moderne B&B ligt op 100 meter van het centrale plein. We hebben nog even de tijd om het oude centrum te bekijken. De Michelingids vond het geen ster waard maar het oude centrum is toch best aardig met wat eeuwenoude kerken en een intact gebleven kasteel. Verder zijn er leuke pleinen met terrasjes, iets wat ontbrak in Reggio.
We eten deze avond een lekkere hamburger in de Beer hunters. Er is daar inderdaad lekker bier te krijgen. Bar neemt een cider en ik een Quadrupel van de tap. Ze doen hier niet aan de bekende biermerken. Zo hebben ze bv. uit Nederland het bier Mooi en meedogenloos van brouwerij de Molen uit Bodegraven. Een rare gewoonte is wel dat de TV hard aanstaat. Lazio –Cagliari 3-0.
De volgende dag is er veel ophef op de Italiaanse televisie n.a.v. een spandoek van de Lazio-supporters met daarop de beeltenis van Anne Frank in AS-Roma-shirt.

Dag 17 maandag 23 oktober 2017 Agropoli

Onze B&B-eigenaar mag concurreren met Lucio voor het slechtste ontbijt. Omdat er geen yoghurt maar melk is voor de cornflakes wint deze het.
Het heeft de afgelopen nacht flink geregend en ook om half 8 regent het nog even. Gelukkig klaart het helemaal op en is de lucht voor even blauw.
We willen vandaag met de bus naar Santa Maria di Castellabate om vanaf daar langs de kust terug te lopen. We hebben al uitgezocht dat er een bus om 11:10 vertrekt vanaf een supermarkt 600 meter van onze B&B af. Die moeten we wel hebben want er gaan er niet zo veel. Omdat we de lunch nog willen inslaan, vertrekken we om half elf richting supermarkt. Veel te vroeg natuurlijk. Als we buiten komen, twijfelen we eraan of de bus hier wel stopt. Misschien dat we beter naar het centrale plein kunnen lopen waar de bus volgens het internet ook stopt. Daarvoor hebben we nog 10 minuten de tijd. Als we terug willen lopen; het is dan 10:50 zien we een bus aankomen. Het is onze bus. Ik ren de straat over en sta net op tijd klaar om de bus staande te houden. Kaartjes koop je niet in de bus maar de chauffeur is zo aardig om ons mee te nemen. We kunnen de kaartjes in Castellabate kopen.
We prijzen ons met de goede timing. De buschauffeur rijdt alsof ie Max Verstappen is alleen krijgt hij geen straf bij een riskante inhaalmanoeuvre.
In Castellabate lopen we over de lungomare langs de zee. De eens zo rustige zee is vannacht woest geworden. Flinke golven beuken op het stenige strand.
Als we Castellabate verlaten, komen we op een wandelpad uit dat wat hoger langs de kust loopt. Het is een prachtig kustpad dat niet veel onder doet voor het pad van de goden aan de overkant. Er is wel een groot verschil; hier zijn de we enige wandelaars. Halverwege zijn we bij de ruïnes van een voormalige uitkijkpost en is het tijd voor de lunch. Het waait zeer hard maar we vinden een plekje net buiten de wind heerlijk in het zonnetje. We hebben links op de horizon een flinke regenbui die gelukkig van ons af gaat en rechts in het zonnetje de Amalfikust en ons Agropoli. La vita e bella.
Om half 5 zijn we weer terug in Agropoli.
’s Avonds lopen we naar de lungomare voor een hapje en een drankje. Het beoogde restaurant heeft pizza-avond en daar hebben we geen zin in. O.b.v. tripadvisor belanden we in de Tomassini. Het blijkt een prima trattoria te zijn met een gezellige gezette gerant in kokspak. Alleen als je niet zo gek bent op weekdieren moet je geen risotto pescatore bestellen.

Dag 18 dinsdag 24 oktober 2017 Agropoli

Op zich weer prima geslapen maar toch heb ik de luide kerkklok een keer 2 en een keer 3 keer horen slaan. Nu kan het best 3 of 4 uur zijn geweest en dat ik wakker ben geworden van de harde bonken. Ik respecteer ieders geloof maar ze moeten mij met rust laten. Dat gelui van die klokken moet zeker ’s nachts maar eens afgelopen zijn. Niet meer van deze tijd.
Het weer is onstuimig. Er staat een harde tot stormachtige wind, het druppelt af en toe en het is een stuk frisser dan de afgelopen dagen.
We brengen ’s ochtends een bezoek aan Paestum, een Grieks-Romeinse opgraving iets ten noorden van Agropoli. Het is mede dankzij 3 grote heropgebouwde tempels met Dorische zuilen wel mooi om te zien maar van de meeste gebouwen resteren alleen de fundamenten. We betalen 9 euro p.p., dat is inclusief het archeologische museum. Het vreemde is dat je vanaf de weg alle tempels en eigenlijk wel het gehele terrein kan overzien. Het enige dat je dan mist, is het bekijken van de tempels aan de binnenkant.
Na Paestum rijden we met de auto omhoog naar een top in de Cilento. Bij de parkeerplaats hebben we een mooi uitzicht met regenboog. Helaas is het nog maar 10 graden en staat er een zeer harde wind. We besluiten om de wandeling van 3 km niet te maken. Wel lunchen we nog daar maar we waaien bijna weg. Dan maken we er maar een autoritje van. De uitzichten op het dal zijn fraaier dan die in de Aspromonte;  het is hier wat ruiger. Opvallend dat hier helemaal geen herfstkleuren te zien zijn. Om 3 uur zijn we terug in de B&B.
Ons avondeten bij de Vecchio Bottaio bij ons om de hoek bestaat uit streekgerechten. Zo eet ik een Uova purgatorio en een filetto orata in crosta di patate met als toetje een heerlijke eigengemaakte tiramisu en als aftopper een glaasje sambuca.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Conni:
    30 oktober 2017
    Mooie foto's bij jullie verhaal
    Was dit de laatste dag?
    Groeten van Jan en mij.