New England deel 7

12 oktober 2018 - Toronto, Canada

Dag 21 dinsdag 9 oktober 2018

Overnachting: Branches Niagara Campground Grand Island
Weer:  zonnig 27 graden

We hadden uitgezocht dat de Devil’s Hole parkeerplaats een goede uitgangspositie zou zijn om de Niagara goed te bekijken. Het verste punt terrapin point zou 5.3 km moeten zijn. Op de een of andere manier stond ie toch gisteren op mijlen ingesteld want het blijkt bij elkaar ruim 8 km te zijn. Als we dat hadden geweten hadden we wat dichter bij geparkeerd. Al met al halen we vandaag de 30000 stappen (een dikke 21 km).
De opbouw naar de apotheose toe was wel goed vanaf waar we geparkeerd hadden.
We lopen over de rand van het ravijn en kijken de diepte in. We zien van bovenaf wat kleine stroomversnellingen waar wat boten met toeristen overheen varen.
Het groene gras, de herfstkleurige bossen, de blauwe lucht en het turkooizen water zorgen voor een mooi kleurenspel.
Na ruim 2 km komen we aan bij de Whirlpool. Hier zijn de stroomversnellingen heftiger en mooier.
Het is jammer dat de hele dag helikopters het geluid van het water moeten proberen te overstemmen. Wanneer worden die elektrisch?
Na 5 km hebben we van veraf op de railroid trail een uitzicht op de Horseshoe fall.
Na 6 km komen we in het park uit. Het is door het prachtige weer behoorlijk druk. Wij krijgen echter de indruk dat de Amerikanen in het toerisme hier niet veel heil meer zien. De wegen ernaartoe waren vol gaten, er zijn nauwelijks eettentjes en als ze er zijn is het personeel ronduit slecht. Ook het stadje Niagara, lijkt haar beste tijd gehad te hebben. Veel huizen zien er vervallen uit. Vergane glorie. Het lijkt erop dat de Canadezen het gewonnen hebben. Aan de overkant van de rivier zien we een soort Downtown Toronto in het klein en allerlei toeristische activiteiten. Het lijkt wel een pretpark.
Uiteindelijk arriveren we bij de watervallen. De American Fall is het best vanaf deze kant te zien. Voor 1.25 dollar kunnen we een brug op voor een beter uitzicht. Het is een imposant gordijn van water.
Je kan nog met een lift naar beneden en een poncho aantrekken om dichter bij de waterval te komen. Behalve dat ik de rest van de dag met natte sokken loop, levert het weinig op of het moet zijn dat ik zeer dicht bij het monster gekomen ben.
Verderop, op Goat Island, kunnen we de Horseshoe fall zien. We zien er eigenlijk maar een stukje van. Het is voor ons duidelijk dat je aan de Canadese kant een veel beter overzicht hebt. Dat doen we morgen.
Het eiland aflopende, zien we nog de achterkant van de waterval. Hier is de rivier zeer breed en woest. Veel boomstammen blijven in het water hangen. Ook een mooi gezicht al dat bruisende water.
We willen terug met de shuttlebus; helaas is het onduidelijk wat de frequentie is van de bussen. Als we vlak bij de halte zijn, zien we de bus net wegrijden. Na bijna een halfuur wachten, besluiten we om nog maar eens 6 km extra aan het totaal toe te voegen.
Het waren woeste mooie watervallen maar Iguazu blijft veruit het mooiste aan watervallen dat we ooit gezien hebben.

Dag 22 woensdag 10 oktober 2018

Overnachting: Milton Heights Campground Milton
Weer:  zonnig 26 graden

De indian summer houdt nog even aan. De weersvoorspellingen geven pas voor morgenmiddag een omslagpunt aan. Vrijdag wordt het in Toronto maar 10 graden. Gelukkig mogen we dan weer terug naar het warme Nederland waar het zaterdag 25 graden moet worden.
De Canadese kant van de Niagara is toch echt wel een toevoeging op de Amerikaanse.
Nadat we in 2 minuten de grens waren overgestoken(Canadezen doen niet zo moeilijk) hebben we de camper op de grote parkeerplaats van de Skylon Tower neergezet. De toren lijkt sprekend op de CN-tower van Toronto. Dit is om de hoek bij de watervallen. De Canadezen hebben er duidelijk meer werk van gemaakt om het aantrekkelijk te maken voor de toeristen. Er is hier veel meer horeca en het ziet er verzorgder uit.
De watervallen bekijk je vanaf een boulevard. Het zicht op de Horseshoe is zoals verwacht vele malen beter. Omdat de prijs meevalt en we nog niet gek veel commercieels gedaan hebben, kopen we een ticket voor het observatiedek van de Skylon Tower. Van bovenaf heb je een prima totaaloverzicht.
Als we teruglopen zien we een aanrijding op het zebrapad. Politie en ambulance zijn snel ter plaatse. Het slachtoffer is in ieder geval bij kennis. De auto had gelukkig weinig vaart.
We hebben een camping uitgezocht in de buurt van Toronto. Morgen moeten we tussen 9 en 11 de camper inleveren. De camper moet schoongemaakt en de koffers gepakt worden.
De weg naar de camping leidt langs het Ontariomeer. Een van de grote meren waar ook Toronto aan ligt. Het is de voeding van de Niagara.
De temperatuur blijft redelijk. Helaas zorgt de harde wind ervoor dat we om 6 uur binnen zitten voor onze laatste avond in de camper.

Dag 23 donderdag 11 oktober 2018

Overnachting: Isabella hotel Toronto
Weer:  zwaarbewolkt 20 - 14 graden

We leveren met nogal wat andere klanten de schadevrije camper rond kwart over 10 in bij Cruise Canada. We meldden de mankementen van de wat verouderde camper. Er zijn meer klanten met dezelfde klachten. Ter compensatie wordt ons tezamen met 2 Duitsers een gratis taxirit aangeboden richting downtown ter waarde van 85 dollar. Opnieuw blijkt hoe kansloos de auto als vervoermiddel in de grote stad is. Het is fijn dat de bagage er allemaal in kan maar met een gemiddelde van 20 km per uur schiet het niet op. We doen anderhalf uur over de 33 km.
Om half 1 kunnen we de stad in.
Als eerste gaan we naar de veerboot voor een oversteek naar de eilandjes voor de kust. Vanaf daar heb je een prachtig overzicht over Toronto. Op de eilandjes zelf is er door het laagseizoen niet veel meer te beleven. Het is er wel lekker stil en groen.
De eerste dag in Toronto hebben we Little Italy, Chinatown en het financiële district gedaan. Dit was meer in het westen, we pakken nu het oosten mee. We wandelen vanaf de veerboot richting oldtown. Hoogepunt aldaar is het distilleerdistrict op het terrein van de oude brouwerij. Hier drink ik een biertje dat zo door onze Maximus gebrouwen kan zijn.
Na een leuke wandeling door oldtown, vinden we wat te eten op het immense foodcourt van Eaton Centre.
De entree met zicht op de drie verdiepingen en zicht op een kunstwerk bestaande uit 63 Canadese ganzen is een must-see.
Het eten wordt dan wel liefdeloos op je bord gekwakt, het smaakt toch prima.
Na het eten nemen we nog een kijkje op het Nathan Philips Square voor een blik op het mooie moderne gemeentehuis.
Teruglopend in het donker naar het hotel voelen we ons niet onveilig. We nemen wel de drukke straten omdat we op de heenweg in de taxi in onze straat toch wel behoorlijk wat daklozen en dolende geesten zagen.
Al met al is Toronto een prima stad met veel afwisseling.

Dag 24 vrijdag 12 oktober 2018

Overnachting: CA 824 Atlantische oceaan
Weer:  licht bewolkt 10 graden

We hebben een Frans ontbijt, gelukkig hadden we nog wat hagelslag over zodat niet alle toast met jam belegd hoeft te worden.
Zoals voorspeld, is het een stuk frisser nu. Er staat een gure wind en het is 8 graden.
We hebben voor de laatste uren nog een attractie gevonden in de vorm van een mooi park waar ook een mini-zoo is.
Het park, High Park ligt op de groene metrolijn. Voor ons is het slechts 5 minuten lopen naar een halte.
Het park doet je de drukte van de stad vergeten; het is er heerlijk wandelen. We zien ook behoorlijk wat vogels waaronder de mysterieuze rode vogel van 1 week terug. Deze keer zien we de vogel zo goed dat ie te determineren is. Het is de rode kardinaal, een vogel die alleen in zuidoost Canada en in het oosten van de VS voorkomt. Naast de rode kardinaal zien we nog een kleine bonte specht.
De zoo stelt niet veel voor, een straatje met wat bizons, jakken, capibara’s en hertensoorten.
Rond Yonge street, eten we een lekkere steak(eindelijk). We zullen vanavond nog een kleinigheid eten.
Rond half 6 zijn we door de douane en heb ik tijd om mijn verslag af te maken.
Het was een afwisselende vakantie met veel natuur, veel interessante steden.
Wel erg weinig dieren gezien. Alleen allerlei soorten eekhoorns en 1 keer een overstekend hert.

Muziekassociaties:

America –The border
Wim Sonneveld en Leen Jongewaard – In een Rijtuigje
Simon & Garfunkel – Sound of silence
Midnight oil – King of the mountain
Metallica – The call of Ktulu
Boston – More than a feeling
TLC – Waterfalls
Queens of the stone age -  I sat by the ocean
Tol hansse – Big city
Billy joel – Goodnight Saigon

1. Gert.:
    13 oktober 2018
    Hoi Michiel en Barbara,
    Gefeliciteerd met je leuke informatieve reisverslag met foto's, ik heb het met genoegen gelezen. Lopen jullie ook zoveel als je niet op vakantie bent, en houden jullie ook een dagboekje bij van je dagelijkse beslommeringen in Nederland ? Ik hoor later nog wel eens wat mogelijk is met de muziekassociaties.
    Welkom thuis, en hartelijke groet van Gert&Toos.
  2. Conni:
    15 oktober 2018
    Hoi Barbara en Michiel.
    Wat hebben jullie weer een schitterende reis gehad en nu weer heerlijk thuis nagenieten met af en toe een heerlijke herfstzon...
    Heerlijke foto's ook: bij de laatste had ik het geluid willen horen..
    Groeten van Jan en mij