Noord-Italië dag 14-16

21 mei 2023 - Steenwijk, Nederland

Dag 14 donderdag 18 mei 2023 Ulm

Na een ontbijt met roerei nemen we afscheid van onze geweldige gastheer. Het is een mooie locatie met veel mogelijkheden. Gelukkig hebben we geen regenoverlast gehad.
We rijden door Zwitserland een stukje vignetvrij Oostenrijk en net langs Liechtenstein, Duitsland binnen op weg naar Ulm.
Ulm is een stad in het zuiden van Duitsland met zo’n 125.000 inwoners.
Het is de geboortestad van Einstein.
Ons hotel bevindt zich in het centrum vlak bij de kerk. We zijn om 16:30 aangekomen. We hebben geen energie om na het eten nog verder de stad te bekijken. We maken het morgen wel af.
Het plein met de kerk is breed maar niet echt gezellig. De Ulmer munster is wel zeer hoog; met 161,53 is dit zelfs de hoogste kerktoren van de wereld. Die van de Sagrada Familia gaat hoger worden maar is nog niet officieel af.
We bekijken voor het eten het geweldige Fischerviertel. Smalle straatjes, bruggen, stroompjes en vakwerkhuisjes maken dit tot een prachtig stukje stad. Het scheve hotel is het bekendste gebouw.
Het is druk door de hemelvaart. Veel restaurants zitten binnen vol. Dan maar buiten zitten met jas aan want met 15 graden houdt het ook hier niet over.

Dag 15 vrijdag 19 mei 2023 Kleinschmalkalden

We zitten niet in Beieren maar in Baden-Württemberg. Toch moet de klokkenluider van de Munster elk kwartier van zich laten horen ook ’s nachts. Ik heb me al vaker afgevraagd wat anno 2023 nog steeds het recht geeft om ’s nachts heel veel herrie te maken.
Na het ontbijt maken we nog een mooie stadswandeling. Ook andere viertels zijn aardig om te zien.
Het standbeeld van de beroemdste inwoner is op zijn zachtst gezegd zeer vreemd.
Einstein heeft uitpuilende ogen en een uitgestoken tong. Nu ken ik de iconische foto wel van Einstein maar hier is ie satirisch afgebeeld als een soort doorgesnoven gekke professor. Niet complimenteus.
Het is wederom zwaar bewolkt maar op weg naar Kleinschmalkalden breekt de zon door.
We hebben op 3.5 geplande uren 1 uur vertraging en zijn pas om 16:30 bij mijn zus Marlies en zwager Willem.
We kunnen gelukkig een biertje drinken op hun zonnige terras.

Dag 16 zaterdag 20 mei 2023 Kleinschmalkalden

De laatste dag van de vakantie brengen we door in het prachtige Thüringen.
Ik ren ’s ochtends door het groen richting Floh en terug. Rond het middaguur is het tijd voor een lekkere wandeling door het Thüringer Wald op weg naar de Wallenburger Turm.
Bij de Turm ligt een café voor een lekker biertje. We laten het wel bij eentje want we moeten nog een flink stukje teruglopen.
Het is hier droog maar wel weer fris. Af en toe komt het zonnetje erdoorheen.
We eten een hapje in Brotterode waar we nog met mijn moeder bij een eerder bezoek hebben gelogeerd.
’s Avonds gaan we om de hoek in het bos kijken naar de vossen die daar hun hol hebben.
We zien van een flinke afstand een jonge vos maar die wordt door moeders snel naar binnen geroepen. Daarna komen er nog wel herten vlak langs ons heen rennen maar de vossen laten zich niet meer zien. Herten een paar hazen en een jonge vos maakten het tot een mooie afsluiter van onze vakantie.
Morgen rijden we in 5 uur naar Utrecht. Vanaf Kassel hebben we op de plek die voor Pancho gereserveerd is, 2 lifters aan boord die we op Arnhem Centraal afzetten.
Met Pancho aan boord rijden we de laatste etappe naar Basse.

1. Birdy:
    22 mei 2023
    Dank B&M, was weer een genoegen om deelgenoot te zijn van jullie reis!