New England deel 6

8 oktober 2018 - Niagara Falls, New York, Verenigde Staten

Dag 17 vrijdag 5 oktober 2018

Overnachting: Mt greylock campsite park Lanesborough MA
Weer:  zon 16 graden.

Tijd voor een mooie wandeling. We willen de top van de Mount Greylock halen met het zonnige weer hebben we daar ongetwijfeld een mooi uitzicht. De wandeling is 12 km en zal ongeveer 4 uur in beslag nemen.
Helaas is het wel 30 minuten rijden naar het beginpunt.
De bossen zien er prachtig uit met de herfstkleuren en de blauwe luchten.
Het pad is vrij nat; allerlei watertjes vinden dat het pad de makkelijkste weg is naar beneden. Het is geen lastige wandeling qua steiltes maar we maken wel door het gestage klimmen behoorlijk wat hoogtemeters.
Op weg naar de top zijn we geloof ik 4 wandelaars tegengekomen. Dit aantal staat in schril contrast tot het aantal mensen dat zich op de top bevindt. Het is met de auto en via meerdere wandelpaden te bereiken. De top is het hoogste punt van Massachusetts en biedt een prachtig panorama over de heuvels van 5 verschillende staten. Het hoogste punt is gemarkeerd door een oorlogsmonument in de vorm van een vuurtoren. Aanvankelijk was het bedoeld voor WO2 maar het geldt nu voor alle oorlogen. En dat zijn er nogal wat in dit oorlogszuchtige land.
Hele schoolklassen bivakkeren op een grasveld dat uitkijkt over de staten.
Er is zelfs een herberg waar we lekkere koffie kopen. In het zonnetje genieten we van de koffie.
De weg naar beneden is niet helemaal hetzelfde. We maken gebruik van een ander pad. In de beschrijving staat dat dit maar 0.75 mijl is maar dit blijkt bijna het dubbele te zijn. Met dank aan maps.me weten we waar de doorsteek is naar het pad dat ons bij de parkeerplaats brengt.
De doorsteek voert ons nog over een zeer steil pad naar een riviertje dat we met enige moeite oversteken. De rest van het pad is eenvoudig.
Al met al “a beautiful day for hiking”.

Dag 18 zaterdag 6 oktober 2018

Overnachting: Watkins Glen State Park Campground Watkins Glen
Weer:  ’s ochtends zwaarbewolkt ’s middags licht bewolkt 23 graden

We weten Connecticut te omzeilen. We zullen de grens met de zesde staat van New England niet passeren. Als vervangende staat hebben we New York opgeroepen(141000 m2/ 19.5 miljoen inwoners).
Bij de hoofdstad Albany zien we Downtown prachtig liggen maar we laten deze hoofdstad voor wat het is. We maken een tocht van 400 km voornamelijk over snelwegen richting de Finger Lakes.
Om 3 uur staan we op de staatscamping, de enige die drie dagen geleden nog plek had. Het is Columbusweekend. Columbus day wordt door de Amerikanen vooral gevierd in Massachusetts en New York. Sommige Amerikanen hebben het omgedoopt tot Native America Day. Het is door de Italianen geïntroduceerd en in 1937 als nationale feestdag opgenomen. Het wordt echter binnen Europa alleen in Spanje gevierd.
De camping is groot maar zoals gebruikelijk sta je niet op elkaar. Het Watkins Glen State park waar we ons bevinden, vonden we door de top 15 attracties van de staat New York erbij te nemen. Er zitten wat watervalletjes wat een leuke opmaat kan zijn voor de Niagara.
Bij het wandelen naar het dorpje, verkennen we al een stuk van het park. We worden verrast; niet door de watervallen maar door de kloof waar de watervallen zich bevinden. Het is een schitterende kloof waar het water zich woest doorheen wurmt. Het is inderdaad een topattractie gezien de enorme hoeveelheid dagjesmensen. De kloof is extra mooi door de steile diepte van het ravijn, de idyllische bruggen en de gelaagdheid van de rotsen. Ik was onder de indruk van het schouwspel.
Het dorpje stelt verder niet veel voor. Morgen zullen we in ieder geval het meer even bekijken. We staan ten slotte aan een van de vingers van de Finger Lakes

Dag 19 zondag 7 oktober 2018

Overnachting: Watkins Glen State Park Campground Watkins Glen
Weer: zwaarbewolkt kil 17 graden

We zijn het donkerebomenbos een beetje zat. Op de vorige camping stonden we ook in het bos. Je bent wel dichter bij de natuur maar er kleven ook wat nadelen aan. Het is er donker en door de vele vuurtjes van de medekampeerders is het er erg rokerig. Morgen wordt het lekker warm dan zoeken we een open plek op bij Niagara.
Vandaag wandelen we door het Waktins Glen State Park. De Gorge trail is het mooist. Deze trail is 2.5 km lang en telt bijna 900 traptreden. Een deel ervan hebben we gisteren al gelopen. In combinatie met de Finger Lake Trail hebben we een aardige wandeling.
Het blijkt ’s ochtends een stuk drukker te zijn op de Gorge Trail dan gisteren tegen het einde van de middag. Het pad is niet al te smal en in 2 richtingen te belopen. Komt nog bij dat veel mensen alle plassen (en dat zijn er nogal veel) proberen te vermijden en dat er veel foto’s gemaakt moeten worden. Dit leidt tot het nodige oponthoud. Gedurende de 2.5 kilometer loop je langs watervallen, potholes en stroomversnellingen. Bij een tweetal watervallen kun je onderdoor lopen. Altijd leuk. Op een aantal plekken zijn tunnels gemaakt.
Was het nog redelijk warm in de kloof, aan het eind als we eruit zijn is het kil. Er waait een koude wind over het Senecameer waardoor de gevoelstemperatuur daalt. We lopen nog even naar het meer maar er is eigenlijk helemaal niets gedaan met het toerisme hier. Het meer oogt woest door de harde wind, er ligt een pier en er is een haventje; dat is het.
’s Avonds uit eten bij bij Nickel’s Pit BBQ in de hoofdstraat.

Dag 20 maandag 8 oktober 2018

Overnachting: Branches Niagara Campground Niagara
Weer:  ’s ochtends zwaarbewolkt ’s middags zonnig 26 graden

We wilden graag zon, geen bos en daar zit ik dan, even ontsnapt uit de hitte in de camper, dit stukje te schrijven. De indian summer is uiteindelijk toch gekomen. Morgen nog zo’n dag. Lekker in de korte broek de watervallen bekijken.
Voordat we hier terecht kwamen, hebben we nog even 220 km moeten rijden. Het eerste stuk was door het wijngebied van New England. Zo’n beetje elke boerderij Had een wijnproeverij. Leuk als je niet hoeft te rijden en als je wat flessen mee naar huis kan nemen.
We zijn vertrokken met mist en hebben zo’n 60 km langs het Senecameer gereden dat verscholen bleef liggen in de nevel. Rond het middaguur zien we het opentrekken.
Op een parkeerplaats bij een supermarkt wordt aan ons voor de derde keer in 3 dagen gevraagd wat het huren van een camper kost. Toeval?
Een uitstapje naar een moerasgebied in de buurt van Niagara mislukt door de afwezigheid van een parkeerplaats voor een camper. Rond half 3 zitten we op de camping in de hete zon. Het heeft hier heel veel geregend de afgelopen tijd getuige de natte grasvelden. Maar nu, aan het einde van de vakantie, zitten we dan toch nog even heerlijk van de zon te genieten.

1. Els Barnas:
    9 oktober 2018
    indian summer; lekker hoor !!