New England deel 5

5 oktober 2018 - Pittsfield, Massachusetts, Verenigde Staten

Dag 14 dinsdag 2 oktober 2018

Overnachting: Bay View campground Bourne
Weer: ’s Ochtends regen – ’s middags zonnig 20 graden

Ik was kennelijk aardig gesloopt van het museum. Een dikke 8 uur geslapen dat komt zelden voor.
Ik was gisteren nog vergeten te vertellen dat we onze tankdop hadden laten liggen. Een kwartier voor onze camping hadden we een goedkoper tankstation. Je kunt bijna overal zelf met je creditcard tanken maar die stomme Amerikanen eisen i.p.v. een pincode een zipcode en die van ons werkt niet. Normaal kun je dan met je creditcard bij de pomphouder terecht maar helaas kende deze meneer niet de truc om het invullen van de zipcode te omzeilen. Ik had de dop al losgehaald en neergelegd bij de pomp. We moesten dus even een halfuur investeren om de dop op te halen.
Vandaag doen we Cape Cod. Een schiereiland in de vorm van een schorpioen. Het aantal te maken kilometers is 300 maar we zijn niet al te vroeg weg en we moeten ook nog even boodschappen doen.
Tot dan heeft het onophoudelijk geregend. Als we uitstappen bij de supermarkt voelt het verrassend warm aan. Het is dan rond de 19 graden. Als de regen ook nog wegtrekt, wordt het toch nog een heel aangename dag.
Rond half 2 arriveren we in het nationale park. Met de ligging rond de oceaan is niets mis. Ondanks de korte tijd die we in het park zijn, krijgen we dankzij een paar Great Short Walks een goede indruk. Er zijn mooie vergezichten tot aan de oceaan. Zoet en zout water ontmoeten elkaar.
Rond Marconi Beach staan wat vuurtorens en ligt nog een korte wandeling in een cederbos. De naam Marconi wordt hier niet voor niets gebruikt. Op deze plek kwam de telegraafkabel met Europa aan land. De wandeling brengt ons over vlonders langs een moerasachtig gebied.
Het is geen stil bod met dank aan de krekels. Aan het eind van de wandeling poseert een koekoek voor mijn camera. Dit is de eerste keer dat een koekoek zo mooi voor de camera poseert.
Dank je de koekoek.
Om kwart voor zes zijn we op de camping. Het blijft nog lang warm. De krekelgeluiden overstemmen de dicht bij gelegen weg.

Dag 15 woensdag 3 oktober 2018

Overnachting: Burlingame campground Charlestown RI
Weer: ’s Ochtends regen – ’s middags bewolkt 21 graden

Het was met 19 graden een zeer warme nacht. Het verschil tussen dag en nacht zal vandaag niet meer dan 2 graden bedragen.
We hadden eerst het idee om Newport te bezoeken maar gaan nu voor Providence en een paar wandelingen in een staatspark. Providence wordt dan morgen.
We passeren de grens met Rhode Island. Met 4000 m2 de kleinste staat van Amerika. Het telt 1.3 miljoen inwoners.
We eindigen onze 2 uur durende rit in Burlingame state park. Hier maken we een Great Short Walk(0.4 km) met uitzicht op de oceaan. Het lijkt op het uitzicht van Cape Cod.
Daarna begeven we ons naar de in het park gelegen camping. Deze blijkt gigantisch groot te zijn. Het telt zo’n 1000 plaatsen en iedereen heeft de ruimte. De bezettingsgraad is ongeveer 10% maar rond Columbus Day zal dat aanmerkelijk hoger zijn. We kiezen een plek aan het meer(pond). Er zitten hier veel vogels waaronder een knalrode. Helaas blijft deze ietwat verscholen in de boom zitten.
We wandelen ongeveer 2 uur op en rond de camping o.a. door een bos waar de diversiteit aan paddenstoelen zeer hoog is. We zien paarse, gele, oranje, rode, groene, bruine, witte en beige paddenstoelen en we zien veel vogels waaronder een echte Woody.
De temperatuur is met 20 graden aangenaam, we kunnen lang buiten blijven.
Vannacht wordt het niet kouder dan 16 graden.

Dag 16 donderdag 4 oktober 2018

Overnachting: Mt greylock campsite park Lanesborough MA
Weer:  zwaarbewolkt 21 graden.

We bezoeken voor de vierde keer deze vakantie een hoofdstad. De hoofdstad van Rhode Island heet Providence en heeft 180000 inwoners. Het is duidelijk wat armer dan Boston. Dat merken we al bij het instappen in de bus bij onze Park & Ride. Er staan een paar zombies bij de bushalte. Een vrouw van, ik schat rond de 50, is al zo dronken dat ze spontaan op het asfalt valt. De bustocht is gelukkig maar 2.5 km.
We stappen in het centrum bij het gemeentehuis uit en lopen zoals gewoonlijk naar het informatiecentrum.
Deze stad heeft moeite gedaan om wat stadswandelingen te maken. Een paar folders zorgen ervoor dat we de belangrijkste gebouwen in een logische volgorde kunnen zien.
Providence is een verrassende stad met veel mooie oude panden, vele in art-decostijl.
We lopen 2 stadswandelingen en doen daar ongeveer 3 uur over. Door de aanwezigheid van een universiteit zijn er ook veel jongeren in de stad.
Het had wel wat dat Providence alleen liepen er wel veel mensen rond met een mankement.
In plaats van de zombiebus nemen we de benenwagen. Dat is dus 2.5 km extra lopen maar dat lopen zijn we gewend.
Vanaf de Park & Ride rijden we in drie uur(inclusief tanken en boodschappen) naar de eindbestemming, mt Greylock campsite park, nabij het mt Greylock staatspark. Het mooie van Amerika is, dat je na een grote stad altijd weer de natuur op kunt zoeken.

1. Conni:
    8 oktober 2018
    Ik verwachtte een koekkoek op de foto...