Mexico dag 13-15

28 oktober 2022 - Calakmul, Mexico

Dag 13 dinsdag 25 oktober – Palenque zonnig 33 graden.

We worden ’s ochtends verrast door een enorme pad op onze veranda. Hij is wel een kubieke decimeter bij elkaar. Helaas gaat ie er bij de eerste de beste beweging vandoor.
Net iets na zevenen zitten we in de auto. We hebben gisteren de kosten van het gemiste ontbijt verdisconteerd gekregen met het heerlijke avondeten. Dit was echt een prachtig plekje. Het was net geen paradijs want daar zijn geen parasieten - zo is mij verteld.
Het eerste gedeelte van Comitan naar Ocosingo is druk bereden. De weg is prima tot ongeveer 50 km voor Ocosingo. Dan hebben we een aantal behoorlijk slechte stukken. Ook hier weer de nodige dorpjes met de nodige drempels. Het door google bepaalde gemiddelde van 40 km wordt gehaald. Na Ocosingo draaien we de 199 op. Nog even moeten we het met een gatenkaas doen daarna volgt een nieuw stuk weg waar je zowaar niet meer hoeft te letten op de gaten en niet meer tot 0 hoeft terug te gaan voor de drempels - 30 km volstaat. Het rijdt daarom verder prima door langs mooie groene valleien. Om half 1 zijn we bij de watervallen van Agua Azul. Daar eten we een uitgesteld ontbijt bij een lokaal tentje dat bij het gelijknamige dorpje hoort met op de achtergrond een aflevering van ScoobyDoo.
De watervallen zijn van een totaal andere orde dan die van Chiflon. Lastig te omschrijven en lastig te fotograferen. Ik doe een poging.
Het is eigenlijk een vrij lang en breed stuk waar het water trapsgewijs naar beneden raast. Doordat er plateaus ontstaan is het gesteente ook goed zichtbaar wat een bijzonder effect geeft.
Als je wat verder doorloopt kom je bij een prachtig panorama waarbij je het geheel van bovenaf kan bekijken. Iets verderop kan er gezwommen worden.
Ik neem de gelegenheid waar om pootje te baden zodat mijn zojuist met rodemierenzuur bestookte branderige voet tot rust kan komen.
De andere waterval op de route is een stuk minder spectaculair maar als je er toch langsrijdt... Misol Ha is echter dicht. Dan maar op tijd naar het hotel voor een frisse duik in het zwembad. Het is inmiddels 33 graden geworden.
Al met al was deze route prima te doen. Zonde dus van die 3 uur extra op de heenweg. Gaten in de weg en geen bereik hebben zijn geen argumenten dat was op de andere route ook het geval.
Blij in ieder geval dat we het zo gedaan hebben.

Dag 14 woensdag 26 oktober – Xpujil zonnig 29 graden.

’s Ochtends nog even op vogeljacht – de oogst: een tijgerreiger, 2 hokko’s en overvliegende ara’s.  We hebben eindelijk weer eens een ontbijtbuffet. We eten buiten bij het restaurant. I.t.t. onze vorige accommodatie in Palenque(was volgeboekt) hebben ze hier een sfeerloos binnenrestaurant. Beetje jammer van dit complex want de opzet is prachtig. Mooie gelaagd liggende cabana’s met veel tuin.
We hebben zo’n 360 km voor de boeg maar doen daar ‘slechts’ een kleine 5 uur over. Veel rechte rustige 90-km wegen waar het langzame verkeer makkelijk gepasseerd kan worden.
Om half 3 zijn we op plaats van bestemming. Een lieflijk gelegen resort met wellicht hier en daar wat achterstallig onderhoud. Daar wordt aan gewerkt. We luieren de rest van de dag.
Deze vakantie is een stuk minder actief dan we gewend zijn. Helaas kwam ik er vanochtend pas achter dat het resort een gym had. Na de vakantie lukt het vast wel weer om de conditie op peil te krijgen. Of telt het omhoog trekken van een koffer ook als sport?
Laat in de middag arriveert er nog een grote bus die nog even 26 Fransen afzet. Het restaurant is daarmee aardig gevuld.

Dag 15 donderdag 27 oktober – Xpujil licht bewolkt 30 graden.

We gaan vandaag weer Mayasteden bezoeken. We hebben de keus tussen de druk bezochte en meest bekende stad in deze buurt Calakmul of meerdere kleinere steden. Calakmul ligt op iets meer dan 2 uur rijden. De verste kleine stad(Balanku) ligt op 45 minuten rijden. We hebben geen zin om weer heel lang in de auto te zitten en kiezen dus voor de kleinere steden.
Eerst rijden we naar Xpujil om geld te tappen. Doordat onze creditcard gisteren in het restaurant niet geaccepteerd werd en wij het restantbedrag van onze jungletocht morgen contant moeten afrekenen hebben we opeens een cashflowprobleem. De enige ‘fatsoenlijke’ bank in het 4000 inwoners grote dorp is de Banca de Azteca. We sluiten achter bij de locals in de rij aan in de bloedhete zon. Na 20 minuten mogen we het proberen. De vorige keer lukte het niet bij deze bank. We proberen 5000 pesos met de pinpas en zien na de afwijzing dat er alleen 200-biljetten zijn. 2400 dan? Ai ook niet gelukt. Dan something completely different: 2000 met de creditcard. Hoera! er komt geld uit.
We bezoeken achtereenvolgens de opgravingen in Xpujil, Becan en Balanku. Alledrie hebben ze wat speciaals. Bij Xpujil staat een gebouw met 3 torens dat doet denken aan Angkor Wat.
Becan is de grootste van de 3 waarbij je bovenop de piramide een prachtig overzicht hebt over het complex en het groen zo ver het oog reikt. Bij Balanku is een prachtige fries te bewonderen.
Ik denk dat ze met z’n drieën wel kunnen tippen aan Calakmul.
Bij Becan was het nog best wel druk – ook Djoser was aanwezig met een groepsreis maar bij Xpujil en Balanku hadden we het rijk alleen. Heerlijk rustig was het. Jammer dat de toekan wegvloog door onze aanwezigheid.
Na afloop eten en drinken we wat in het restaurant langs de weg. Quesadillas zijn mijn favoriet. Hierbij is het mais wat dunner waardoor de inhoud beter smaakt.

1. Arnoud Rattink:
    28 oktober 2022
    Het omhoog zeulen van een koffer telt alleen als sport als de Laurel & Hardy methode wordt gehanteerd...