Bolavenplateau

24 januari 2017 - Pakse, Laos

Dag 12 maandag 23 januari Vientiane

We verlaten vandaag Namtha. In 2 binnenlandse vluchten verplaatsen we ons naar Pakse in het zuiden van Laos. De vlucht van vanmiddag is om 4 uur gepland. De ochtend gebruiken we voor een wandeling door het dorp. We lopen wat langs de rivier en naar het einddoel, een gouden stoepa op een heuvel. De stoepa dateert uit 2012. Vanaf de heuvel heb je een aardig overzicht over Luang Namtha.
IMG_1091
We worden om half 2 opgehaald zodat we al om kwart voor 2 op het kleine vliegveld staan. Het is even uitzoeken hoe het allemaal werkt. Het ziet er op het eerste gezicht rommelig uit. Inchecken doen we met onze paspoorten. Gelukkig doen ze niet moeilijk over de extra kilo’s bagage. Volgens de bordjes is 15 kg het maximum. Kennelijk moeten we daarna ons paspoort uitchecken bij de “check out passport” balie. Een mannetje tikt mijn naam in en zet een stempeltje op de boarding pass. Het is toch maar een binnenlandse vlucht? De handbagage wordt gecontroleerd of de schijn wordt gewekt. Het zou me niets verbazen als het scherm op zwart staat. Op 1 oudere man na zijn we de enige niet-Aziaten. We nemen in de wachtruimte plaats. Alles verloopt verder soepel. Geen vertragingen en een voorspoedige vlucht. Om 5 uur landen we in Vientiane en om half zes zijn we dankzij de pick-up van Khiri-travels in hetzelfde hotel als 11 dagen terug. We gaan snel de stad in om de zwarte stoepa die we de eerste dag nog gemist hebben met genoeg licht te zien. Daarna lopen we resoluut op een Belgisch restaurant, de Chokdee af. Hier hebben ze heul veul verschillende soorten Belgische bieren. Omdat het balkon vrij is, lopen we door naar boven. Vanaf hier kijken we naar het zich traag voortbewegende verkeer met op de achtergrond de verlichting van de nachtmarkt.
Ik bestel een Westmalle triple en een Vlaamse stoofschotel met patatekes. Heerlijk dat westerse eten.
Het is opmerkelijk hoe vol het hier zit. Velen zitten aan de mosselen, ook Aziaten. Mosselen die overigens gewoon uit de Mekong komen. Alle gasten zitten aan het Belgische bier. Ook hier weer respect voor de ondernemingsgeest. Hopelijk verovert het Belgisch bier de wereld, zodat je ’s avonds niet elke keer moet terugvallen op de gewone pils van Beerlao. Na het eten kopen we op de nachtmarkt een cadeautje voor Ingrid die haar verjaardag viert als wij terugkomen.
IMG_1103
Ons hotel ziet er prachtig uit, de locatie is ok, het personeel is aardig en de kamer prima maar waarom zijn die matrassen zo Spartaans hard? Het is alsof je op de grond slaapt.

Dag 13 dinsdag 24 januari Bolavenplateau.

Zoals gezegd hebben we nog een binnenlandse verplaatsing, deze is erg vroeg. Al om 8 uur vliegen we richting Pakse. Een plaats van 60000 inwoners in het zuiden van Laos.
Eindbestemming is het Bolavenplateau dat zijn naam te danken heeft aan het volk de Laven(ze bestaan echt!).
In Pakse worden we opgehaald en naar onze accommodatie gebracht bij het Bolavenplateau.
Het plateau ligt op 1000 meter hoogte en blijkt zeer geschikt voor de verbouw van koffiebonen. De Fransen hebben er in hun koloniale tijd veel koffieplantages aangemaakt. Het gebied kent een tropische vegetatie met veel mooie watervallen. 1 ervan ligt op ons resort dat een prachtige ligging heeft. De overige watervallen liggen op zo’n 6 km afstand. De waterval bij ons, de Tad e tu, heeft een mooie ligging in een soort caldeira.
Na de lunch gaan we een fikse wandeling maken naar de waterval Tad Champee. Hiervoor moeten we 3 km langs de weg lopen en 2.5 km over de koffieplantages naar de waterval. Met de extra 1,5 kilometer van onze locatie naar de weg maakt dat in totaal 14 km. Opvallend is dat de vogels hier wat minder afstand nemen tot de mensen. Ze zijn ook gewoon bij de woningen te zien. In het noorden zagen we alleen mussen dit doen.
De bebouwing langs de weg is zeer divers. We zien schamele woningen, vervallen woningen en ook weer prachtige landhuizen. In de tuinen liggen koffiebonen te drogen.
Voor de Champee waterval moeten we entreegeld betalen. Alle watervallen worden commercieel benut. Prima natuurlijk. Voor een arm land als Laos is het toerisme belangrijk.
Ook deze waterval ligt in een caldeira. Bij deze waterval kun je ook achterlangs lopen.
Op de terugweg valt het ons op hoeveel mensen ons met een blij gezicht gedag zeggen of zwaaien. Sabaïdee.
Sinds onze zoektocht naar ons hotel in Vang Vieng maken we gebruik van de app “Maps Me”. Met deze app behoort verdwalen tot de verleden tijd. Het is (uiteraard) van google en bevat gedetailleerde kaarten van landen. Zelfs de landweggetjes op de koffieplantages staan er op. Het is gebaseerd op GPS, je kunt er dus ook gemakkelijk mee navigeren.
We eten bij het resort behorende restaurant. Veel andere keus hebben we overigens niet. Gelukkig is het eten er prima.