Siem Reap

26 januari 2017 - Siem Reap, Cambodja

Dag 14 woensdag 25 januari Bolavenplateau.

Vandaag gaan we opnieuw in de benenwagen. Na een relaxte nacht zijn we weer fit genoeg voor een straffe wandeling. Omdat het vrij druk is in het resort hebben we voor het eerst deze vakantie een ontbijtbuffet. We kunnen met een fikse wandeling voor de boeg wel wat gebruiken.
Rond half 10 zijn we aan de wandel. We hebben 2 belangrijke watervallen te bezoeken. De Tad Fane en de Tad Yuang. Het eerste stuk lopen we weer over de weg tot aan de afslag voor de Tad Fane.
Na de entree betaald te hebben, negeren we de bordjes viewpoint. Wij willen nl. 2km doorsteken naar de Tad Yuang en nemen aan dat we de waterval nog wel zien. Aanvankelijk dachten we zelfs om dat stuk heen en weer te doen maar het blijkt dat het pad een stuk avontuurlijker is. Al met al zijn we ruim 2 uur onderweg. We hebben eerst een zeer steile en dus lastige afdaling die ons boven op de Tad Fane brengt. Onder ons is er een duizelingwekkende diepte. De rotswanden lopen kaarsrecht naar beneden. Dankzij Maps me en de GPS kunnen we onze weg vervolgen. Als we moeten klimmen, is het onduidelijk waar het pad loopt. We weten dat we naar boven moeten maar het pad is niet goed vindbaar. We besluiten de steile helling te nemen. Deze heeft een hoge moeilijkheidsgraad. We schuifelen omhoog van boompje naar boompje met gebruikmaking van een hoop bladeren als rem. Het kost ons bijna een halfuur om boven te komen. Vanaf daar is het pad goed te volgen. Er zijn waarschijnlijk maar weinig toeristen die dit doen. Zonder GPS of gids is dit onmogelijk.
Rond half 2 arriveren we moe maar voldaan bij de Tad Yuang, een vrij brede waterval met een prachtige groene ligging. We lopen via de weg terug naar de Tad Fane voor het viewpoint. Bij een koffieplantage kopen we een pak koffie voor de buren.
De Tad Fane is een tweelingwaterval. Het water stort zich met veel geweld in het ravijn waar wij daarstraks boven stonden.
IMG_1182

Na een drankje en wat rust hervatten we de wandeling. We hebben dan nog bijna 8 km te lopen. We lopen niet terug over de weg maar achterlangs over de koffieplantages. We zien nog een provisorisch dorpje waar waarschijnlijk de arbeiders van de koffieplantage bivakkeren. Het is het meest armoedige wat we tot nu toe gezien hebben. Als we de weg naar ons resort hebben ingeslagen, nemen we bij een kleinschalig tentje op de hoek een vers gemalen arabica koffie. Heerlijk! Al met al hebben we vandaag 20 km afgelegd.
We hebben nog behoorlijk wat kippen over, we nemen daarom in het restaurant vis.
Ik heb een vrij pittige Thaise soep Thaise Tom Yum.
Na een grote spin verwijderd te hebben, slapen we opnieuw heerlijk.

Dag 15 donderdag 26 januari Siem Reap.

Alle gasten zijn kennelijk gisteren vertrokken. Vandaag geen ontbijtbuffet maar een ontbijt op maat met worstjes, ham en natuurlijk eieren.
Het is onze laatste ochtend in Laos. Een land met een rijke cultuur, met zeer veel verschillende bevolkingsgroepen, met vriendelijke en vrolijke mensen, met een prachtige wildernis maar helaas met een beperkt zichtbare (avi)fauna.
Om 13:00 vliegen met het prettige Lao Air naar Siem Reap, de stad waar het grootste tempelcomplex ter wereld, Angkor Wat, ligt.
Op het vliegveld worden we zoals gebruikelijk opgehaald door iemand van Khiri travel. Ons resort is prachtig. Hier kunnen we wel 4 nachten blijven. Het is kleinschalig, wat onze voorkeur heeft, ligt niet in het drukke gedeelte, heeft een mooi zwembad en een fantastische douche iets waar de Laotianen duidelijk meer problemen mee hadden.
Omdat er maar 1 plek is waar je tickets kan kopen en we het graag fietsend willen proberen, besluiten we om alvast fietsen te huren en naar het ticketcentrum te gaan. Morgen willen we aan de oostkant bij de oudste tempels beginnen en dan is het handig om alvast toegangskaartjes te hebben.
We huren 2 stadfietsen met versnelling voor 3 dollar per dag. We wagen ons in het drukke verkeer. Gelukkig hebben we jarenlange fietservaring want een onervaren toerist zou wel eens in de problemen kunnen komen. We volgen de GPS langs kleine weggetjes om op de hoofdroute uit te komen. Het is er gezellig chaotisch met bussen, brommers, tuktuks en fietsers.
We zijn hier gelukkig voor 1 februari. Nu kost een driedaags ticket nog 40 dollar, vanaf de eerste is dat 62 dollar!
Veilig thuisgekomen eten we in het restaurant van ons hotel. In de tuin van het hotel zien we vogels op 1 meter afstand, een rat(ons eerste wilde zoogdier), een boomkikker en gekko’s. Het lijkt erop dat de dieren hier minder te vrezen hebben, hoopgevend…