Schotland deel 1

29 mei 2022 - Arrochar, Verenigd Koninkrijk

Dag 1 woensdag 25 mei 2022  P&O Ferries ergens op de Noordzee.

Onze reis naar Schotland begint met een boottocht van Europoort naar Hull.
Eten we nog wat in Rosenburg of gaan we op tijd de boot op en eten we wat op de boot? Het wordt het laatste. Ondanks de drukte op de weg zijn we al om half 6 op de boot met een vertrektijd van 21:00. Alle tijd om rustig rond te neuzen en te inspecteren waar we kunnen eten en vooral waar ik Feyenoord kan kijken.
Het eten wordt een lopend buffet met veel Aziatische gerechten. Niet verwonderlijk gezien het uiterlijk van het personeel. Het valt op dat er nog behoorlijk wat mensen zijn die een mondkapje dragen. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn alhoewel ik niemand zie die voor de zekerheid een reddingsvest om heeft.
De wedstrijd van Feyenoord zie ik in de Irish bar. Er hangt een behoorlijk scherm ik heb goed zicht alleen het geluid is niet dat van een sfeervol stadion maar van een liveband die vrolijke muziek van voor 1980 als repertoire heeft(Greasemedley; Abba ;mr Bojangles etc.). Desalniettemin ga ik op in de wedstrijd en baal ik als een ware Feyenoordfan van de nederlaag.

Dag 2 donderdag 26 mei Glasgow

Het slapen op een wiegende boot lukt uitstekend. Om 7 uur kom ik fris en fruitig uit de kooi.
We zitten niet meer in de EU en dat is te merken aan de lange tijd die nodig is voor de paspoortcontrole. Uiteindelijk kunnen we op weg over M en A-ways richting Glasgow.
Het weer is regenachtig met een temperatuur van 15 graden. We hebben qua weer geen hoge verwachtingen. Het is zo’n 4 a 5 uur rijden naar Glasgow. De wegen zijn prima en we hebben geen oponthoud. Rond 2 uur zijn we bij ons hotel Sandyford  vlak bij het Kelvingrove park.
Het is een wat ouder hotel met een prima service.
Vanaf ons hotel is het 10 minuten fietsen naar het centrum. Met een fiets heb je zo veel meer bereik in een stad.
Glasgow is qua bevolking een arbeidersstad. De grote bloei was aan het begin van de vorige eeuw. Toen was Glasgow de tweede stad van Groot-Brittannië. Veel huizen dateren uit die tijd. Daarna is de stad samen met heel Schotland verarmd.
De stijl is niet verkeerd en doet denken aan de gebouwen in New England. Het zijn grote woonblokken van 4 hoog. Vooral de winkelstraat Buchanan street) straalt nog veel grandeur uit.
Veel gebouwen zouden wel een schoonmaakbeurt kunnen gebruiken.
De vele muurschilderingen vallen op. Een goede sfeerverhogende methode om graffiti tegen te gaan.
De vele gaten in de stad zorgen dan weer juist voor minder sfeer net als het verkeer.
Het hoger gelegen Necropolis is figuurlijk en letterlijk het hoogtepunt van onze eerste kennismaking, Er hangt een mystieke sfeer en het geeft een mooi uitzicht over de mooie kathedraal en de rest van de stad.
Ook het St George Square is een niet te missen hoogtepunt met de vele beelden van beroemde schotten en het prachtige house of Chambers.
Het weer is de gehele dag wisselend zonnig met een verdwaalde regenbui. Prima dus.
De wandeling die we maakten, eindigt ergens bij de ‘vuurtoren’. Deze konden we maar niet vinden. Het blijkt echter dat we de fietsen in de straat van de vuurtoren hadden geparkeerd. De vuurtoren is een bijnaam voor een toren die behoort tot een wat groter gebouw.
In dezelfde straat vinden we een Italiaan die een lekkere Lasagna Carbonara in huis heeft.
Op de een of andere manier voelen we ons nog steeds heen en weer wiegen. Hoe zou dat zijn als je op een veerboot werkt?
Morgen meer Glasgow.

Dag 3 vrijdag 27 mei Glasgow

De Schotten houden kennelijk van vroeg opstaan want het ontbijt wordt geserveerd van 7:00 tot 8:30. Niet erg want we hebben nog veel te zien. We slaan de haggis en black pudding maar over en houden het op scrambled eggs with bacon. Rare jongens die Schotten.
Het ochtendprogramma doen we te voet vanaf het hotel. Na de lunch zullen we de fiets pakken voor de overige hoogtepunten.
Het Kelvingrove park is heuvelachtig met uitzicht op de mooie universiteitsgebouwen. Het aangrenzende universiteitscomplex is groot en herbergt met het hunterian en het Kelvingrove art galery museum 2 prachtgebouwen. Beide museums zijn gratis. Het eerste bevat als hoogtepunt een aantal Whistlers. Het tweede museum heeft een uitgebreide afdeling opgezette dieren.
Na de lunch pakken we de fiets richting green park. De stad kent nogal wat parken. We pakken nog even de statige hoofdwinkelstraat – Buchanan street – mee. In een van de gebouwen – Princess square - kun je met een roltrap naar boven voor een verrassend interessante winkelgalerij.

We rijden slalommen met de fiets langs de voetgangers en volgen de rivier de Clyde. Fietsers en voetgangers moeten hier het smalle weggedeelte delen.
Onderweg treffen we nog een aantal moderne gebouwen zoals het science museum en het riverside museum. We laten ons verleiden tot het proeven van een whiskey (is het nu met of zonder e). Zonder e zegt Wiki. Canada en Schotland schrijven whisky. Ierland en USA schrijven whiskey.
We laten ons dus verleiden tot het proeven van een whisky in de plaatselijke destilleerderij die toepasselijk Clyde heet. Gelukkig vindt Bar de prijs van 100 dollar voor een limited edition van de zojuist geproefde whisky ook wat te gortig.
’s Avonds eten we vlak bij het hotel in de Thai Siam. Genoeg Aziatische restaurants hier.

Dag 4 zaterdag 28 mei Arranchar

We verlaten een zonnig maar winderig Glasgow voor een kort ritje naar Loch Lomond.
Loch Lomond ken ik als kuifjelezer erg goed. In het album de Picaro’s lust kapitein Haddock de whisky niet meer. Dit lag niet aan de smaak van de whisky maar aan Professor Zonnebloem die Haddock ongevraagd met zelfgefabriceerde pillen probeert te laten ontnuchteren.
Bij het bezoekerscentrum halen we wat wandelkaartjes op.
Om 12 uur parkeren we bij onze B&B in het kleine plaatsje Arrochar gelegen aan het meer.
Hier scheiden onze wegen. Bar gaat langs het meer lopen en fietsen terwijl ik de beklimming naar de Cobbler ga maken. Ik pak de fiets naar de parkeerplaats.
De 2 grotere parkeerplaatsen aan het meer van waaruit allerlei wandelingen beginnen zijn nl. overvol. De auto’s die niet in de vakken staan zijn beboet voor 70 pond. Lekker dan. Schaarste creëren en dan handhaven. Een shuttlebus zou uitkomst bieden.
De wandeling duurt zo’n 4.5 uur. De klim begint geleidelijk en leidt naar een vlakte van groene heuvels. De boomgrens is hier erg laag waardoor je je hoger waant dan je bent. De Cobbler is 882 meter. Het laatste stuk bevat veel klauterwerk. Ik heb vaak de handen nodig om mezelf omhoog te trekken. De klauteraar wordt beloon met een prachtig uitzicht over Loch Lomond.
De aan een touw bungelende bergsporter geeft mijn lichte hoogtevrees een boost. Brr.
De weg naar beneden vergt veel concentratie en een goed evenwicht. Een prachtige wandeling. Bar heeft ook mooi gewandeld langs het meer dat een getijde blijkt te kennen. Terug bij de B&B zitten we heerlijk in de tuin in het zonnetje wat te kletsen met de eigenaars. De eigenares is blij dat de zon eindelijk schijnt na al die dagen regen. Ook bij het restaurant Slanj(proost op z’n Gaelic) kunnen we eerst nog buiten in het zonnetje zitten. Een zeer gezellig restaurant met de bediening in schotse ruit. De barman zou met zijn flinke baard en forse voorkomen mee kunnen doen aan de Highland games.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kees:
    29 mei 2022
    Het is musea, Michiel... verder wel een leuk verhaal. Wel jammer dat die i op dat witte uithangbord van de eerste foto is weggevallen... Grt, Kees.
  2. Carla:
    30 mei 2022
    Haha Kees…
    Goed begin van de vakantie Michiel!
  3. Birdy:
    30 mei 2022
    Hej B&M, mooie start toch.
    Gisteren voor september zelf een midweek gepland naar Schotland. Loch Lomond zal ook op de route komen te liggen. Het reisdoel is Islay via Oban;)
    Veel plezier en we zien jullie volgende blog graag tegemoet.
  4. Els Barnas:
    31 mei 2022
    Nice,
    Schotland blijft op mijn bucket lijst staan.
    Els
  5. Arnoud Rattink:
    1 juni 2022
    Hoi! Verstandig om met de boot te gaan. Het zou wel eens kunnen dat met de boot heden ten dage sneller is dan met het vliegtuig.....
    Museums is OK in my book!