Schotland deel 3

5 juni 2022 - Aberdeen, Verenigd Koninkrijk

Dag 9 donderdag 2 juni Newtonmore

Het zal weinigen gegeven zijn om op Skye ’s ochtendsvroeg buiten in het zonnetje te ontbijten.
Die drie truien in de koffer doen met de kennis van nu wel wat wereldvreemd aan. Wie zei dat het in Schotland altijd regent
We verlaten het mooie maar drukke Skye voor een 4-5 uur durende rit naar het plaatsje Newtonmore aan de westkant van de Cairngorms. Een enorm uitgestrekt natuurpark met meer dan 4000 hectare gelegen in de oostelijke hooglanden.
Onderweg rijden we nog langs het meer van Loch Ness. We passeren een groot attractiepark Nessieland geheten. Toch apart dat je een hele hype kan creëren en toerisme kan trekken o.b.v. eigenlijk helemaal niets. Briljante marketing, dat wel.
De heuvels zijn hier niet veel hoger dan op Skye. Het grote verschil is dat de heuvels hier vooral aan de onderkant veel meer bos hebben en dat ze minder rotsachtig zijn.
Het dorpje Newtonmore telt maar liefst 1000 inwoners. We logeren in het enige hotel Balavil – een schattig oud hotel waar we gelukkig ook terecht kunnen voor een hapje eten.
Het is hier een stuk rustiger dan op Skye. Rond een uur of 3 gaan de hemelsluizen open daarna is de lucht geklaard en volgt er heel veel zon.

Dag 10 vrijdag 3 juni Newtonmore

Tijd om het gebied te voet te verkennen. Het aantal mogelijke wandelingen is groot. Veel keus.
We kiezen voor een wandeling van 12 km rond Uath lochan met start bij de Kingussie Bridge. De schotten hebben net als wij een harde g. Gisteren in een vogelhut dachten 2 Engelsen dat we Schots met elkaar aan het praten waren.
Het is zonnig en het is er adembenemend rustig. De eerste 8 km. Komen we welgeteld 0 wandelaars tegen. We horen heel veel vogels. De veldleeuwerik laat zich goed zien. Het stuk langs de rivier de Spey is prachtig.
Het is heerlijk om in je T-shirt door het bos te wandelen. Skye was prachtig maar het in colonne wandelen, is niet altijd even leuk.
Na de 12 km. lopen we nog een rondje van 3 km. bij een wetland waar allerlei vogelhutten zijn neergezet. Ook weer een mooi gebied. De wulp(bij ons nauwelijks nog te zien) en de snip kunnen we fotograferen. Verder geen bijzondere vogels.
Vraag: waarom zijn de afstanden tot de vogelhutten in meters uitgedrukt terwijl de yard toch een deel van een mijl is?
Het is de gehele dag zonnig geweest met 15-18 graden was het zeer aangenaam. Hebben we geluk of is juni gewoon een mooie maand om in Schotland te zijn?
We eten in het enige andere restaurant van Newtonmore: the letterbox.

Dag 11 zaterdag 4 juni Newtonmore

Net als in Loch Lomond wisselen we het wandelen af met het fietsen. We maken vandaag een fietstocht van 37 km. met slechts een paar niet noemenswaardige klimmetjes.
We fietsen eerst naar Kingussie om daar de route op te pakken. De weg ernaartoe kleurt prachtig geel dankzij de alom aanwezige brem. In Kingussie maken we kennis met een bijzondere sport; shinty genaamd. Dit lijkt verdacht veel op het Ierse hurling. Verschillen zitten in de vorm van de stick en het materiaal van de bal. Een nuanceverschil zoals met whisky en whiskey.
Het is jammer voor de jonge beoefenaars dat ze een sport zonder internationaal perspectief aan het beoefenen zijn. De traditie zal voort moeten leven.
Het is heerlijk fietsen in het zonnetje met zeker 20 graden op de thermometer. Het weer lijkt steeds beter te worden. De omgeving is mooi met de rivier de Spey als hoogtepunt maar niet bijzonder.
Ondanks dat er geen echt steile beklimmingen waren, rij je heel wat op en af. We hebben al met al toch weer heel wat verbrand.
Daarom voor mij in ons hotel een bord Spaghetti met zeeforel. Een voor mij onbekende vis die niet op forel maar op zalm lijkt. Voordat ik ga roepen dat ik zalm i.p.v. forel heb gekregen, google ik op de telefoon naar afbeeldingen van een zeeforel. Het lijkt inderdaad sprekend op zalm. Dat scheelt een gênant momentje.

Dag 12 zondag 5 juni Aberdeen

We combineren een autotocht met een verplaatsing naar Aberdeen.
Op basis van een tip bij het ontbijt van een ober rijden we langs een paar plaatjes in de Cairngorm via een whiskydistilleerderij en wat kastelen richting Aberdeen.
Moet ik nog zeggen dat het een zeer zonnige dag is met temperaturen van rond de 20 graden?
De eerste stop is niet echt heel spannend. Grantown on Spey heeft niet heel veel te bieden. Ook Tomintoul is nauwelijks een stop waard. De touristic Highland route daarentegen biedt prachtige vergezichten. Vooral opvallend zijn de heuvels waarbij het donkergroen en het lichtgroen de ruimte met elkaar beconcurreren.
Het laatste plaatsje dat we willen bezoeken is Braemar. Het valt te hopen dat dit wel een leuke plaats is aangezien we er 8 mijl voor gaan omrijden.  De weg erheen is zeer mooi en ook het plaatsje stelt niet teleur. Er zijn volop festiviteiten i.v.m. het platina jubileum van de 96-jarige koningin.
De rivier de Dee(rivier in Schotland – 3 letters) stroomt er met wat stroomversnellingen meanderend doorheen. We lunchen op een plek met uitzicht op de Dee beneden ons.
Vlak bij een van de kastelen van Queen Elisabeth – Balmoral castle, bezoeken we de distilleerderij Royal Lochnagar. We komen er om 5 voor 3 aan en blijken gratis(vanwege het jubileum) om 3 uur een tour te kunnen doen. Het is een wat kleiner bedrijf dat onderdeel uitmaakt van het grotere Diageo(bekend van Johnnie Walker). Het stamt uit 1845. Doordat graniet als bouwsteen gebruikt is, ziet het er niet oud uit. Veel huizen in Schotland zijn gebouwd met het grijze graniet. Degelijk maar wel een beetje kleurloos.
Na het proeven van een whisky en het kopen van een fles, brengen we nog 2 bliksembezoeken aan de kastelen Crathes en Drum. Met name het eerste kasteel is wat plomp. De tweede voldoet meer aan de omschrijving kasteel.
Om half 6 beëindigen we de autotocht annex verplaatsing met het parkeren van de auto in het hotel de Dutch windmill.
Hier pikken we onder het genot van een ipa’tje en een gin-tonic op een groot scherm in het cafégedeelte nog even de tweede helft van Wales – Oekraïne mee. Wales deelt geen cadeautjes uit en wint met 1-0. Het regent overigens pijpenstelen in Cardiff. Schotland is het enige deel van de Vk dat zon heeft gehad vandaag.
We lopen door de straten van Aberdeen richting ons restaurant. De straten bevatten veel groen ter compensatie van het vele grijs van de granietstenen.
De meeste huizen zijn 2 hoog en bijna allemaal uitgerust met dakkapellen.
Morgenochtend hebben we nog wel tijd voor een bezoek aan Aberdeen aangezien we slechts 2 uur hoeven te rijden naar Edinburgh – onze laatste stop.

1. Rein:
    6 juni 2022
    Het is steeds weer leuk en leerzaam om jullie verslagen te lezen. Het is ook wel boffen met het weer of is dat maar schijn zolang je genoeg whisky drinkt.😋
  2. Birdy:
    Leuk hoor!
    Dat van dat weer is herkenbaar. 1x in Schotland geweest in april, de mussen vielen dood van het dak. Ze wisten niet wat ze meemaakten;) Het kan verkeren. 35 km de Spey volgen brengt je in de Whiskyhoofdstad van het land Dufftown. Naast Glenfiddich, Balvenie en Graigellachie is een stukje verderop Aberlour en Macallan te vinden in een prachtige regio van Speyside. Mooie stukje langs de Spey voor de fiets. Maar wie weet een volgende x B&M. Perth kom je mogelijk tegen vanuit Aberdeen, ook een mooi stadje.
  3. Kees:
    6 juni 2022
    Mooi verhaal hoor... maar hoe is het weer?