Noord-Italië dag 5-7

11 mei 2023 - Milaan, Italië

Dag 5 dinsdag 9 mei 2023 Milaan.

Ik begin vroeg aan een hardloopsessie. Volgende maand wil ik de halve lopen in Zwolle en dan kun je het niet permitteren om tijdens de vakantie niet te trainen. Het heeft altijd iets extra’s om te trainen in een vreemde stad.
Na het inpakken rijden we via het Gardameer richting Milaan.  Omdat we pas vanaf 3 uur in Milaan kunnen zijn, hebben we Bergamo als tussenstop bedacht. Een stad met ongeveer evenveel inwoners als Breda. Rond half 1 parkeren we de auto in de parkeergarage in de benedenstad. De benedenstad is een stuk moderner dan de bovenstad. Voor de bovenstad pakken we de funicolare.
De muur om de oude stad is nog volledig intact.
Het piazza Vecchio wordt volgens ons boekje gezien als het mooiste plein van Noord-Italië. Je vraagt je altijd af of de persoon die deze uitspraken doet daadwerkelijk alle pleinen van alle noordelijke Italiaanse steden gezien heet. Ik vond gisteren de pleinen piazza Erbe en piazza Dante mooier. Er was daar veel meer te zien zoals de door mij nog niet genoemde fresco’s waar Verona rijk aan is.
Waarschijnlijk is het aansluitende piazza duomo meegerekend. De kathedraal heeft een marmeren buitenkant en is prachtig gedecodeerd. Het is leuk om nog even door de bovenstad te struinen. Lopend langs de muren dalen we via een heleboel treden af naar de benedenstad.
Daar hebben ze ook een piazza Dante(hij is populair) en een aantal leuke standbeelden. Verder is de benedenstad een stuk minder aantrekkelijk dan de bovenstad.
Bergamo was zeker de moeite waard. We hebben het niet heel uitvoerig bekeken toch kunnen we wel concluderen dat Verona meer te bieden had. Aan een dagdeel heb je genoeg om een indruk te krijgen van deze stad.
Rond 16:15 zijn we in Milaan. We hebben een mooi appartement op een gunstige metroplek met een gratis parkeerplek op straat. De enthousiaste eigenaar helpt ons met het sjouwen van de spullen.  Het 3 trappen op sjouwen van Bars e-bike voelt voor mij als een work-out.
Omdat er regen dreigt en we een eigen keuken hebben, kopen we wat eten om zelf thuis klaar te maken. Uit de supermarkt komend, regent het al aardig. Hoezo hebben ze hier last van droogte? Straks klagen ze nog dat het hier te nat is. Het blijft lang doorregenen.
’s Avonds kijken we naar de halve finale…

Dag 6 woensdag 10 mei 2023 Milaan.

Wie zitten er eigenlijk in de andere halve finale?
Vanaf gisteravond 5 uur tot vanochtend 10 uur heeft het aan een stuk door geregend. Gelukkig blijft het de rest van de dag droog maar is het met 15 graden aan de koude kant. We hebben onze jassen nodig.
Aan de hand van het boekje Time to Momo die voor veel steden leuke stadswandelingen uitgeschreven heeft, gaan we aan de wandel. Voor de middag doen we wandeling 1 – centrum. Na de lunch wandeling 2 – Brera, porta Garibaldi en Isola.
We pakken de metro dat altijd een betrouwbaar vervoermiddel is en starten onze wandeling 4 haltes verderop.
Algauw is duidelijk dat Milaan te lijden heeft gehad van de bombardementen uit de Tweede Wereldoorlog. Tussen wat oudere gebouwen staan vaak wat nieuwe minder fraaie bouwwerken. Op de galeria Vittorio Emanuele II en de duomo na, zijn er weinig gebouwen die de moeite waard zijn. Wat wel leuk is aan het centrum zijn de schreeuwende etalages met vreemde schoenen en jurkjes. Zo zien we een jurk met een reddingsboei en roze pumps met flamingo’s op de punten. Milaan is de modestad bij uitstek maar iedereen die hier rondloopt draagt makkelijke schoenen meestal gympen en spijkerbroeken of chino’s. Je ziet niemand wandelen op roze pumps met flamingo’s. Je hebt wel gegarandeerd aandacht als je ze koopt maar dan mag je wel een paar honderd euro neerleggen.
De prachtige galerie Vittorio Emanule II dat kennelijk de bombardementen heeft overleefd, is zeer druk bezocht. De galerie leidt naar de duomo en het gelijknamige plein. Hier is het gigantisch druk; gelukkig is het plein zeer groot. We zien hier wat AC-Milansupporters lopen en checken toch maar even of er niet vandaag een wedstrijd is. Ik volg het voetval nog wel maar heb het de laatste tijd druk gehad met ons huis. Het is voor mij een verrassing dat AC en Inter tegen elkaar moeten in de halve finale van de Champions League. We zullen in de loop van de dag wel wat plukjes supporters zien maar verder merken we er verdacht weinig van.
Na een broodje gegeten te hebben gaan we de wijk Brera in. Dit stuk loopt veel leuker dan het centrum. Het wordt een mooie wandeling langs statige pastelkleurige huizen met meestal blauwe luiken. Halverwege bevindt zich het hoogtepunt van de wandeling: Piazza Gae Aulenti. Het zijn hier geen oude gebouwen maar moderne gebouwen die de show stelen. Met name de 2 torens genaamd bosco verticale, maken indruk. Het zijn indrukwekkende woontorens waarop zo’n 800 bomen en 20.000 planten staan.
We pakken de metro terug naar het begin van deze wandeling want daar waren een paar leuke straatjes met allerlei restaurantjes.
Uiteindelijk heb ik 27.000 stappen op de teller staan. Morgen nog een etappe.

Dag 7 donderdag 11 mei 2023 Milaan.

Het voelt een stuk aangenamer dan gisteren. De zon zal zich tot een uurtje of 4 regelmatig laten zien.
We lopen onze derde wandeling uit het boekje – Navigli & Tortona. Hoogtepunt is de oude waterweg. Er rijden geen auto’s, de huizen zijn kleurrijk het water is smal en er zijn overal terrasjes. Wat wil je nog meer voor een paar mooie plaatjes.
De wandeling loopt langs een voormalig industriegebied dat langzaam maar zeker wordt omgebouwd tot woon- en werkgebied met veel horeca.
De vele muurschilderingen maakt het tot een leuke wandeling. Het is een aangenaam gebied om doorheen te lopen.
Waar de route eindigt zit een drukke trattoria die voor ons nog net 2 stoelen op het buitenterras heeft. We genieten in het heerlijke lentezonnetje van onze wijn en het warme eten.
Voor de middag maken we nog even stevig gebruik van onze 3-dagenkaart. We hoppen eerst naar het moderne City life waar 3 architectonische kantoortorens staan. De torens zijn niet recht toe recht aan wat ze interessant maakt om te zien. Met het park eromheen doet het denken aan het moderne stuk bij Piazza Gae Aulenti.
De volgende hop is het San Sirostadion wat op de plaatjes aardiger leek dan in het echt.
De tram staat klaar voor de volgende hop. Het is dan inmiddels 4 uur en de dreigende lucht maakt haar dreigement waar. We zitten net in de tram of het begint te hagelen en daarna keihard te gieten. We moeten gelukkig zo’n 17 haltes verderop zijn. Op het moment dat we er zijn, is het regentempo dusdanig dat we het kunnen hebben. Ons einddoel was de kerk San Maurizio al Monastero Maggiore. De fresco’s in deze kerk worden vergeleken met die van de Sixtijnse kapel. Vreemd genoeg is de toegang gratis. De fresco’s zijn inderdaad indrukwekkend. In elke nis en op alle muren zijn fresco’s geschilderd. We blijven even hangen bij de eenhoorns die de ark van Noach betreden. Die zijn onderweg ergens uitgestorven. We hoppen nog even door naar het binnenplein van het kasteel Sforzesco. Een vrij massief geheel met een mooie toren. De binnenplaats mondt uit in een park met zicht op een soort de Arc de Triomphe: arco della pace.
Tot slot proberen we nog ergens een borrelplankje met iets van een cocktail te drinken. Niet gemakkelijk als je kritisch bent. In afgesloten terrassen wordt gerookt/ ze hebben niets speciaals/de prijs is te hoog/de uitbater bemoeit zich direct met ons op het moment dat we net aan het kijken zijn etc.
Op Piazza Venezia vinden we de juiste loungetent met een heerlijke borrelplank en dito cocktail voor een schappelijke prijs.
Milaan was leuk om te doen maar is als stad geen uitschieter.

1. Arnoud Rattink:
    11 mei 2023
    Tja, Noach moest natuurlijk ook de krokodillen voeren
  2. Carla:
    13 mei 2023
    Prachtig die moderne gebouwen! Maarrrrrr, waar zijn die flamingo's?:) Hier zit een niet belijdende fashionista:)