Noord-Italië dag 1-4

8 mei 2023 - Riva del Garda, Italië

Dag 1 vrijdag 5 mei 2023 Straatsburg

De tijden dat we rond de 1000 km op een dag reden, liggen achter ons. Genoeg leuke plaatsen onderweg om een lange reis te doorbreken.
We zijn op weg naar Noord-Italië naar het Gardameer. Onze tussenstop is Straatsburg.
Rond 7:15 zijn we vertrokken uit Basse.  De rit verloopt vrij soepel. Met wat podcasts en een leesboek is het snel weer voorbij.
Om 14:30 arriveren we in ons hotel in Straatsburg. We hebben de fietsen mee maar met een halfuur lopen is het centrum ook te bereiken.

Waarom heeft nooit iemand ons verteld dat Straatsburg een prachtige stad is? Of heeft iemand het wel eens verteld en heb ik daar geen notie van genomen.
Ik associeerde Straatsburg met saaie EU-vergaderingen maar saai is Straatsburg allerminst.

We wandelen vanuit het hotel richting de Ill. Vanuit daar volgen we de oever die ons naar het mooiste plekje van Straatsburg brengt – Barrage Vauban.
Vanaf hier heb je een overzicht van de verdedigingslinie van de stad waarbij de 3 torens met hun weerspiegeling in het water een prachtig beeld geven.
Als we in het centrum zijn, begint het te regenen. Aanvankelijk licht maar al snel gaat het harder. We drinken dan maar een koffie in een bar en wachten de bui af.
Gelukkig is het rond 18:00 voorbij waardoor we nog tijd genoeg hebben om door het centrum te dwalen. De stad heeft veel vakwerkhuisjes in kronkelende steegjes en ziet er zeer goed onderhouden uit. De historische kern maakt deel uit van het werelderfgoed en zal ongetwijfeld gesubsidieerd worden vanuit de EU.
De Notre Dame is een prachtig bouwwerk bestaand uit roze zandsteen – een karakteristieke steensoort die hier meer gebruikt wordt.
De stad is nog steeds een beetje Duits wat je dus terugziet in de vakwerkhuisjes maar ook in de woorden bier- of weinstub en bv de naam van ons restaurant Zuem Stadtwappe.
Na het eten slenteren we nog door de vele leuke straatjes en de Ill terug naar het hotel.

Dag 2 zaterdag 6 mei 2023 Riva del Garda.

Deze rit die iets langer is dan gisteren verloopt moeizaam.
De Gotthardtunnel levert bijna 3 kwartier vertraging op. Tezamen met de vertraging in Basel voor het zoeken van een tankstation en het steeds rijden met verschillende snelheden, zorgt dit ervoor dat de rit lang duurt. Het wordt een volledige werkdag van 8:30 – 17:15(met een wat langere pauze dus).
Gelukkig was het heerlijk weer onderweg en is het landschap van Zwitserland nooit vervelend.
We zijn duidelijk in Italië gezien de vele cipressen de karakteristieke daken en het onrustige rijgedrag.
We halen de sleutel van ons appartement op in het centrum van het stadje. De papa van de receptioniste begeleidt ons op de scooter naar het appartement 2km buiten de stad.
Even uitblazen van de vermoeiende autorit waarna we weer genoeg energie hebben om lopend de stad te bezoeken.
In het centrum aangekomen, lopen we een stukje langs het meer waar wat restaurantjes liggen die ons voor nu wel aardig lijken. De restaurants om de hoek liggend aan het grote plein scoren allemaal niet zo goed. Ze proberen dit te compenseren met wat sfeer in de vorm van livemuziek – iets wat mij zelden kan bekoren.
We eten een simpele pizza aan het meer. De hoge bergen rond het meer vervolmaken het uitzicht. Het heeft wat fjordsachtig zo.
Na het eten lopen we nog wat rond in Riva. Het is een leuk stadje met nog veel meer restaurantjes en terrasjes in de smalle straatjes. De zwoele temperatuur maakt het tot een heerlijke avond.

Dag 3 zondag 7 mei 2023 Riva del Garda.

We hebben een appartementje dat heeft als voordeel dat je veel ruimte hebt. We hebben 2 balkons met leuk uitzicht een prima woonkamer en een ruime slaapkamer. Nadeel is dat je zelf je ontbijt moet scoren. Er zijn een paar patisserieën open maar brood is niet te vinden. Dan maar een terrasje pakken. Met 23 graden is dat geen straf. Brood eten is niet normaal in Italië dus doen we het met een croissant en een kopje koffie.
We pakken de fiets voor een stukje langs het Gardameer. We zakken naar het zuiden af naar Malcesine daar steken we met de veerpont over naar Limone.
De heenweg gaat over de hoofdweg waarbij we door heel wat tunneltjes moeten rijden. Ik heb de racefiets mee en Bar rijdt op de pas geleden aangeschafte e-bike. In Malcesine eten we een salade als lunch en lopen we door het drukke dorpje. Er zijn al veel toeristen. Omdat het nog geen zwemtemperatuur is, zijn dit voornamelijk toeristen die voor het wandelen en fietsen komen.
Ook Malcesine is zoals vele dorpjes in Italie een leuk dorpje met zelfs een kasteel als letterlijke topattractie.
Het tripje met de veerboot duurt ongeveer 20 minuten. We verkeren in het gezelschap van een tiental mannen in jaren 1920-kleding met oude gravelfietsen. Ze komen zo uit Ladri di biciclette gezet. De boot brengt ons in het al even schilderachtige Limone.  Bij de terugweg fietsen we over een nieuw fiets- en wandelpad dat aan de buitenkant van de rotsen is vastgeketend. Hiermee is het probleem met de tunneltjes opgelost. Vanaf het pad heb je een vrij zicht op het Gardameer. Het kronkelt prachtig om de rotswand heen. Het is alleen jammer dat het plots ophoudt en we alsnog door de tunnels onze weg moeten vervolgen.
De lucht is dreigend als we onze avondwandeling richting dorp gaan maken. We zoeken een leuke Osteria uit: The Artist. We zijn op het openingstijdstip van 19:00 de eerste gasten. We willen buiten zitten maar wel op de beste plek onder de luifel. Het rommelt al op de achtergrond. De restauranthoudster is wat prettig gestoord. The Doors zorgen voor voorgrondmuziek. Voor ons niet verkeerd maar niet echt neutraal voor een restaurant. Als het terras vol zit en het hemeldak opengaat wordt het ietwat chaotisch. Alleen wij en onze buren zitten nog enigszins beschut.
Vraag van de dag: Wat is het verschil tussen een primi en een secondi piatti als ze tegelijk op tafel gezet worden?
Wel heerlijk gegeten overigens.
Voor de terugweg wachten we toch echt even voor het iets minder hard regent. Uiteindelijk zitten we halverwege de wandeling in het interbellum van de fikse regenbuien en komen we gelukkig niet kleddernat thuis.

Dag 4 maandag 8 mei 2023 Riva del Garda.

We bezoeken vandaag Verona – een dik uur rijden van ons vandaan.
Wie Verona zegt, denkt aan…
…Spaan en Vermeegen. Dat klopt voor de wat ouderen onder ons maar ook aan…
…inderdaad Romeo en Julia. In Verona staan de huizen die Shakespeare geïnspireerd zou hebben tot zijn verhaal. Gelukkig is Verona heel wat meer dan deze 2 huizen van fictieve personen.
We moeten het vandaag doen met een dunne laag bewolking en rond de 20 graden. ’s Ochtends heeft het nog flink geregend. De meren staan weer vol water.
De stad heeft een compact centrum waar zich alle bezienswaardigheden bevinden zoals de arena, het kasteel, de duomo en oude bruggen.
Bij het kasteel Vecchio loopt de middeleeuwse toegang over in een oude brug over de Adige. Op het Piazza Erbe valt veel heel veel te zien net als het aansluitende Piazza dei Signori waar Dante op een voetstuk staat.
Op een zijpleintje eten we met de lunch warm in een osteria. De meeste restaurantjes serveren de standaardkost met name pizza. Wil je de verfijndere Italiaanse keuken proeven dan kun je het beste osteria’s of trattoria’s(meer een familiebedrijf) nemen.
De duomo is niet heel bijzonder. Vooral jammer dat er auto’s in het blikveld geparkeerd staan. Toch is het qua verkeer een hele rustige stad. Veel stukken zijn alleen voor voetgangers en fietsers bedoeld. We zien dit steeds meer - hopelijk is het een trend.
Een andere middeleeuwse brug – de ponte piedra - brengt ons bij de trappen naar het kasteel San Pedro waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt over de stad. De ervaring leert dat iedere stad altijd wel een plek heeft waarvandaan je een mooi overzicht hebt over de stad.
Wij denken gezien de drukte bij het huis van Romeo te zijn maar we zijn bij de scaliger bogen. Dit zijn graftombes in gotische stijl op hoogte. Erg bijzonder. Het huis van Romeo blijkt 0 belangstellenden te hebben. Dit staat in schril contrast tot het huis van Julia dat ook als museum dienst doet. Er staat een beeld van Julia waarbij het kennelijk de bedoeling is om een foto te maken met een hand op haar borst.
We lopen rond 5 uur terug naar de arena om langs de oude stadsmuur de Adige over te steken en onze parkeergarage op te zoeken. 5 euro was heel schappelijk voor zo’n mooie stad. Toch 45 euro goedkoper dan binnenstad Den Haag.

1. Kees:
    8 mei 2023
    Auto's in het blikveld... was dat een bewuste keuze?
  2. Els Barnas:
    9 mei 2023
    Lekker op pad. Geniet ervan. Ik kijk weer mee voor nieuwe inspiratie.
  3. Arnoud Rattink:
    11 mei 2023
    Volgens google was Shakespeare nooit zelfs maar in Italie, maar baseerde zich op een Italiaanse auteur. Dus de huizen van Romeo en Julia.... toeristen-nep. Maar wel aardig bedacht van de plaatselijke VVV.
  4. Birdy:
    11 mei 2023
    Is een mooi land dat Italië. Veel plezier mensen en blijf vooral delen;)