Noord-Italië dag 11-13

18 mei 2023 - Ulm, Duitsland

Dag 11 maandag 15 mei 2023 Melazzo

We verlaten La Spezia om op weg te gaan naar Casa Roberto vlak bij Melazzo in Piemonte.
Onderweg stoppen we nog in het populaire kustdorpje Portofino.
Er ligt een groot cruiseschip, een miljoenenjacht en het stikt er van de mensen die gezien willen worden. Ik sluit me aan bij de quote van een van de cruisegasten: “Why the hell did they drop us here?”. Het dorpje is geen uitblinker aan de Ligurische kust. We lopen wat rond door de mensenmassa op zoek naar de vuurtoren – het letterlijke hoogtepunt. Uiteindelijk weten we via een weg naar boven het pad naar de vuurtoren te vinden. De wandeling is niet onaardig dankzij de flora, de rust en het overzicht over het blauwe water en het dorpje.
Rond 4 uur zijn we bij Casa Roberto.
Mijn oud collega Robert Croshere die de C van CNS vertegenwoordigde, heeft hier 2 jaar geleden een mooi huis gekocht. Het langgerekte huis heeft een zeer ruime tuin, een apart logeergedeelte en een prachtig uitzicht over de heuvels van de Piemonte.
We eten in Acqui Terme – een oude Romeinse badplaats. De plaats heeft een enorm groot buitenzwembad dat al meer dan 4 jaar dicht is. Robert weet te vertellen dat het zwembad is opgekocht door ene Alessandro Pater die het vervolgens heeft gesloten. Hetzelfde is gebeurd met 2 hotels. Het schijnt dat ie een hekel aan de stad heeft.
Het plein van Acqui Terme is prachtig met in het midden een warmwaterbron. Het is geen goed idee om even te voelen hoe warm het water is.
We eten een pizza aan het plein bij een serveerster die beter Nederlands spreekt dan ik Italiaans.

Dag 12 dinsdag 16 mei 2023 Melazzo

Vandaag gaan we met Robert fietsen door de heuvels van de Piemonte. Het weer is niet al te best maar we zijn blij dat het droog is.
De omgeving kent veel dorpjes die bovenop de kammen van de heuvels liggen. Er zijn veel wijngaarden en in de verte zien we de besneeuwde alpentoppen. Er zitten wat steile heuvels tussen waarbij ik mijn laagste versnelling nodig heb.
In Fontanile drinken we een kop koffie. Dit dorpje heeft een enorme kerk voor haar grootte en een hoop prachtige muurschilderingen.
In Alice bel Colle hebben we via een kort klimmetje een prachtig uitzicht over het landschap. Alleen is het nu wel een beetje gaan regenen. Robert besluit de ronde in te korten en het op 46 km. te houden. We rijden nog even Acqui Terme in om tussen andere Nederlanders een koffie te drinken. Nederlanders zijn kennelijk de enigen die met regen eropuit trekken.
’s Avonds rijden we naar het gehucht Orbregno waar een restaurant zit dat vanavond verrassend rustig was. De gerant had er gelukkig wel zin in.

Dag 13 woensdag 17 mei 2023 Melazzo

Vandaag staat in het teken van de Giro. Veel mensen vroegen zich af of wij in de stortregen zaten van Emilia Romagna. Gelukkig niet maar we krijgen er nog wel een staartje van mee. Het regent de hele ochtend gestaag.
’s Ochtends gaan Bar en ik nog even langs bij een bierbrouwerij due Sortelle en bezoeken we Nizza voor wat wijn.
Rond 2 uur vertrekken we naar Tortona, de sterfplaats van Fausto Coppi.
Het is een uur rijden. Het is ondertussen droog weer.
Parkeren doen we bij een winkelcentrum waarna het ongeveer 25 minuten lopen is naar het centrum. Tortona is niet een heel grote stad. Er is genoeg publiek maar het wordt gelukkig niet overdreven druk.
Met wat omwegen weten we op 100 meter voor de finish een plek op rij 2 te bemachtigen. Gelukkig zijn de Italianen allemaal klein waardoor we een bijna vrij zicht hebben.
Er is veel lawaai, er is een reclamekaravaan en er staan schermen om de koers te volgen.
Ik gebruik procyclingstats om de situatie op de voet te volgen.
Rond 17:00 komen de renners aangescheurd. De spanning dat ze eraan komen is geweldig. Wij konden niet zien wie er won, niemand kennelijk want een fotofinish moet uitsluitsel geven. Niet de Italiaan met de toepasselijke naam Milan maar Ackermann wint de tappa.
Een mooie belevenis om eens bij een aankomstplaats te staan.
We rijden terug naar Acqui Terme om een pizza te eten in een restaurant La Dolce Vita waar aan de muur honderden foto’s uit films hangen. Robert doet een raadspel met mij. Niet gemakkelijk om van al die foto’s de juiste namen te raden.
We hebben nog niet genoeg sport gehad want ’s avonds zien we Manchester City Real Madrid wegspelen.