Bangkok en Vientiane

13 januari 2017 - Vientiane, Laos

Dag 1 donderdag 12 januari Bangkok

Om het vliegtuig te halen hebben we onze back-up, Ruben, niet nodig. Ondanks een werkoverleg van machinisten lijken alle treinen gewoon te rijden.
Na de gebruikelijke plichtplegingen vliegen we rond half zes naar Bangkok. Het is daar 6 uur later dus bijna 12 januari.
Bij de 3e film van de avond vallen mijn ogen dicht en laat ik me gaan. Ik slaap ongeveer 2 uurtjes.
Op het vliegveld vinden we zonder problemen de juiste trein. Voor 1 euro brengt de Airport City train ons naar de plaats van bestemming(Phaya Thai station). Hier bevindt zich de Pratunam markt.
Het hotel is toch iets lastiger te vinden dan we dachten. Op google maps zag het er toch anders uit.
Door de warmte, het is rond de dertig graden, is het al gauw ver. Maar gelukkig heeft het hotel bordjes opgehangen waardoor veel leed voorkomen wordt.
We hebben ‘one night in Bangkok en dus ook maar 1 dag, wel wat weinig om een metropool als Bangkok te zien maar genoeg om een indruk te krijgen.
We hebben op de kaart een groter park gezien, het Lumpini, dat wordt ons einddoel van een flinke wandeling door de stad. Bangkok is, zoals je kunt verwachten, zeer druk. Bangkok telt meer dan 8 miljoen inwoners.
Volle 10-baanswegen met auto’s, brommers en tuktuks. Door de vele hoge gebouwen zie je amper de lucht. Veel voetpaden gaan boven de weg langs waardoor je iets van de drukte kwijt raakt. Het is indrukwekkend hoe ze hier omgaan met de schaarse ruimte. Ruim boven de weg lopen de op grote betonnen pijlers rustende spoorbanen.
IMG_0543
Tussendoor zien we diverse schrijnen waar altijd mensen aan het bidden zijn. We zien vooral veel olifanten, waarschijnlijk is Ganesh de meest geliefde god. Overal is bedrijvigheid, mensen lopen af en aan met karren. Overal staan kraampjes met voornamelijk etenswaren. We krijgen zo wel een aardige indruk van Bangkok.
Het park is een oase van rust. We vermaken ons met een behoorlijk grote varaan die een boom inklimt. Bijgekomen van de wandeling, lopen we terug via een foodcourt. Laten we het eenvoudig houden vandaag met een fried rice.
We lopen verder terug op het ingebouwde kompas van Barbara. Ik was al 6 keer hopeloos verdwaald mede ook omdat we het met belabberde kaartjes moeten doen. Gelukkig werkt Bars kompas nog prima en komen we zonder problemen terug bij het hotel. Ondanks het 6 uur tijdsverschil hebben we een prima nachtrust.

Dag 2 vrijdag 13 januari Vientiane.

We staan vroeg op en zitten al om half zeven aan het ontbijt. Ons vliegtuig naar Vientiane gaat nl om 09:45 weg. We nemen nu het andere station dat iets makkelijker bereikbaar is. Gisteren hadden we al proefgelopen, toen moesten we ons door het drukke verkeer manoeuvreren. Ik constateer opnieuw dat de auto binnen de stad een overschat vervoermiddel is.  ’s Ochtends hebben de voetgangers het voor het zeggen. Dat ziet er meteen een stuk gezelliger uit. De Thai zijn al vroeg uit de veren want de kledingmarkt die de weg naar het station blokkeert, is zeer druk bezocht. We moeten onze koffers door een gangpad heen manoeuvreren, terwijl we de kraampjes, de tegenliggers en wat paspoppen(goede reactie, Michiel)  proberen te ontwijken. Omdat het hier ook al vroeg warm is, komen we bezweet op het station aan.
Op vrijdag de 13e vliegen, dat is vragen om moeilijkheden. Het blijft gelukkig bij een kapot vliegtuig en bijna 2 uur vertraging.
Helaas gaat dit af van de schaarse tijd in Vientiane.  Op het vliegveld worden we opgehaald door een aardige vent van Khiri travel, het reisbureau dat is ingeschakeld door ons reisbureau, native travel.
We worden naar ons hotel gebracht en krijgen de vouchers voor de rest van het verblijf in Laos uitgereikt. Om 2 uur kunnen we dan beginnen aan de 2e hoofdstad in 2 dagen.  Vientiane telt ongeveer 300000 inwoners en is daarmee ongeveer even groot als ons Utreg.
Voordat we op pad gaan, gaan we eerst pinnen.
Volgens het internet is pinnen lastig. Dat klopt als je wilt pinnen met je betaalpas maar met de creditcard is pinnen geen enkel probleem. We waren bijna miljonair met onze transactie van 800000 kippen.
Het verkeer is wel weer druk maar nu is het 4-baans. Er zijn geen wolkenkrabbers.
Buiten wat mooie tempelcomplexen heeft de stad niet veel te bieden. We missen ondanks de schaarse tijd dan ook niet veel. Met wat meer tijd was het Boeddhapark, dat een flink stuk buiten de stad ligt, nog wel leuk om te bezichtigen geweest. We wandelen naar het verste punt voor het bekijken van de gouden stoepa(Pha That Luang).
IMG_0571

Vanaf daar nemen we een tuktuk terug naar het centrum. Daarna lopen we terug langs de Mekong en de net geopende nachtmarkt.
’s Avonds eten we Laotiaans. Het nationale gerecht is laap maar dat kan in vele varianten met vlees of vis worden opgediend.  Ook vandaag halen we weer ruim de 10 km, het eten gaat er daarom prima in. Heel goedkoop is het nou ook weer niet want we betalen 180000 kippen, ongeveer 20 euro.

1. Ruben:
    13 januari 2017
    Fijn dat alles goed gaat en leuk om jullie weer te kunnen volgen! Veel plezier!