Canada dag 19-21

5 september 2013 - Calgary, Canada

Dag 19 maandag 2 september Ucluelet(you-clue-let)

We verplaatsen ons vandaag van oost naar west. Een rit over ruim 180 km door, hoe kan het ook anders, een bergachtig landschap. We zijn op weg naar het Pacific Rim National Park. De westkust is de wilde kant van het eiland. Iemand op de camping zei vanochtend nog tegen ons dat we beter aan de oostkant konden blijven omdat het daar wel lekker weer is.
Onze reisgids weet het volgende te melden over het weer: “Het weer op dit deel van het eiland is erg nat, koud en winderig en dan hebben we het over de mooie dagen”.
Als we wat later in de middag aankomen is het aan de frisse kant, wat regenachtig en winderig maar het is een mooie dag. We installeren ons op een camping, Island West Resort geheten, waar voornamelijk mensen met een boot gebruik maken van een tewaterlatingsplek.
Je kunt hier veel kleine wandelingen maken, om er alvast in te komen maken we in de buurt een rondwandelingetje van 2.5 km. We lopen door een stukje regenwoud en zien de rotsachtige kust die mij aan Bretagne doet denken. Er zitten hier veel meer vogels dan op het vasteland. De Steller’s jay laat zich goed zien.
IMG_2072
Dag 20 dinsdag 3 september Ucluelet

Qua weer moet vandaag een uitzondering zijn geweest. Het is bijna de gehele dag zonnig. Het is niet zo verwonderlijk dat het er veel regent aangezien een regenwoud niet leeft van alleen maar zonneschijn. Op de oceaan is het vaak zonnig, er zal hier wel dagelijks een gevecht zijn tussen de bewolking in het binnenland en het mooie weer op de oceaan.
We maken een aantal “great short walks”. Je kunt, behalve langs de kust, geen lange wandelingen maken. Dit ligt voornamelijk aan de ontoegankelijkheid van het regenwoud. Alle wandelpaden bestaan uit vlonders en daarvan kun je nou eenmaal niet zo makkelijk 10 km aaneen leggen.
We lopen veel door het regenwoud, het is er vochtig en mossig. Er staan een flink aantal reusachtige rode ceders. Op 1 van de wandelingen zien we een slang, een garter.
IMG_2101
Een andere wandeling loopt door de bog. Ik weet daar even niet een juiste vertaling voor maar het is iets moerasachtigs. Hier geen bomen maar vooral struiken waardoor het overzichtelijker is om allerlei vogels te spotten.
IMG_2084
Verder lopen we een stukje langs de kust en over het strand waar het eb is.
Het park is qua afwisseling van de vele bergen en watervallen een toegift. In 1 dag is het goed mogelijk om de juiste indruk van het park te krijgen Tijdens het schrijven van deze zin krijg ik een flats van een meeuw boven op mijn kop. Smerige beesten.
Morgen gaan we de ‘leukste’ stad van het eiland bekijken, Victoria. Donderdag gaan we over met de boot, we logeren dan in de buurt van Tsawassen waar we ook de camper in kunnen leveren en dan rest ons alleen Vancouver nog. L

Dag 21 woensdag 4 september Victoria

We rijden ongeveer in 4 uur naar Victoria. We hebben een camping (Fort Victoria) uitgezocht die vlak bij een bushalte ligt. Rond 4’en zijn we in de stad. Het is beslist geen fraaie stad. Het veelgeprezen waterfront is toch minder fraai dan waterfronts in andere steden. Het mooiste gebouw en dat is veelzeggend is het Empress hotel dat aan de haven ligt.
IMG_2121

Wat ons vooral verbaasd is de hoeveelheid sloebers en moderne hippies. Als we door het park lopen stuiten we op een 5-tal hippies die daar hun optrekje hebben. In de stad zelf wordt gedemonstreerd voor de legalisering van softdrugs. Er lopen ook aardig wat dronken mensen rond in verfomfaaide kleding. De stad wordt er niet aantrekkelijker van.
We vragen ons af of dit nog de nazaten zijn van de goudzoekers. Victoria is ontstaan tijdens de goudrushes in de 19e eeuw.

Aan de hand van wat wandelingen die we bij het bezoekerscentrum hebben opgehaald leren we wat over de geschiedenis van de stad. Er waren veel saloons en veel hoerenketen, een soort Sodom en Gomorra dus. Dankzij de wandelingen komt de geschiedenis van de stad tot leven.
We komen nog in wat straten met wat oudere huizen en wat kleine steegjes maar na 3 uur heb je de stad wel gezien. Hopelijk is Vancouver gezelliger.
IMG_2150

1. Dirk:
    5 september 2013
    Wat is er met dag 18 gebeurd?