Canada dag 22-24

8 september 2013 - Calgary, Canada

Dag 22 donderdag 5 september Delta Vancouver

Vandaag staat er niet veel op het programma. Omdat we Victoria al in 1 dag gezien hebben, kunnen we een vroegere boot nemen dan de geplande boot van 4 uur.
We hebben een camping uitgezocht op 5 km van de boot en op 14 km van de plek waar we de camper moeten inleveren. Een korte verplaatsing dus. Naast het schoonmaken van de camper staat er niets meer op het programma.
Dat geeft mij even de gelegenheid om te klagen over de verkeersoplossingen. Alles maar dan ook alles is geregeld met stoplichten. Er zijn geen rotondes en geen of bijna geen viaducten. Ook de snelwegen hebben te maken met stoplichten. “Rare jongens die Canadezen”. Als je met de camper net wat vaart hebt, moet je alweer afremmen voor het volgende stoplicht. Opschieten doe je dus niet. Tijd voor een verkeerskundige(Jeroen?).
We krijgen op de camping nog een enorme regenbui over ons heen maar het is toch gelukt om de camper helemaal blinkend te krijgen.
Voor degene die nog nieuwsgierig was naar de afloop van het co-alarm het volgende: na ettelijke pogingen ondernomen te hebben waarbij het alarm na een half uur weer begon te piepen is het ons een paar dagen geleden gelukt om de zekering terug te plaatsen zonder verder gepiep.
We gaan er mee weg komen.

Dag 23 vrijdag 6 september Vancouver

We leveren de camper zeer snel in. Na de chaos in Calgary was dit verrassend. In Vancouver zeiden ze dat ze vaker klachten kregen over Calgary. Alles wordt goedgekeurd en we krijgen zelfs geld terug voor de aankoop van onze snijplank, dat vreemd genoeg ontbrak.
Na een taxirit van drie kwartier zijn we op de plaats van bestemming; het Sandman hotel downtown.
Onze kamer geeft uitzicht op het BC Place Stadium, de thuishaven van de BC Lions.
Tijd om Vancouver te bekijken.
Vancouver is behoorlijk groot met maar liefst 2 miljoen inwoners maar het centrum is behapbaar en er is veel te bereiken met het openbaar vervoer.
Uiteraard lopen we eerst naar het bezoekerscentrum. Deze keer geen wandelingen maar wel wat extra informatie over een aantal wijken.
We besluiten om als eerste het Stanley Park te bezoeken. Dit is een 400 ha groot bos dat ooit door ene meneer Stanley(ook de naamgever aan de Stanley-cup) als park is bestempeld. We mogen opnieuw genieten van een otter die door het zand aan het rollen is, wat een prachtig dier is dat toch.
IMG_2183IMG_2204
We lopen ongeveer 12 km door het park en zijn er bijna de gehele middag mee zoet.  Hoogtepunt is het uitzicht van bovenaf op de Lions bridge.

IMG_2219
Na het park bekeken te hebben lopen we weer in downtown richting de wijk Gastown. Dit is een wijk met wat oudere huizen en een wat rustigere sfeer. De sfeer van de stad is trouwens vele malen beter dan in Victoria. Hier bijna alleen maar nette mensen.
We eten een lekkere burger en drinken cider en bier. De Big Rock brewery weet wel wat bierbrouwen is.

Dag 24 zaterdag 7 september Vancouver

Vandaag hebben we een dagkaart voor het openbaar vervoer. Hierbij is het gebruik van de seabus inbegrepen. ’s Ochtends maken we daar meteen gebruik van. De seabus brengt ons naar Noord-Vancouver. Aan de andere kant van het water staan dezelfde lelijke hoge gebouwen als in downtown. Er zit geen een architectonisch hoogstandje tussen. Een gemiste kans.
We zijn dan weliswaar een stad aan het bezoeken maar met zoveel groen eromheen ontkom je er niet aan om daar ook even te neuzen. We ontlopen de supertoeristische attractie, de suspension bridge, in het Capilano park. Een attractie die een echte toeristenvalkuil is. Er is zoveel marketing dat je het gevoel krijgt dat je wat geweldigs mist als je het niet doet. Voor de brug moet je 40 dollar neerleggen. Wij trappen er niet in en gaan naar een kleinschaliger park, het Lynn Canyon, waar ze ook een suspension bridge hebben maar dan gratis. We wandelen ongeveer anderhalf uur door een warm bos. De voorspelde regen blijft uit, het wordt steeds zonniger en warmer.
Halverwege de dag na een opfrisbeurt in het hotel, bezoeken we met de metro wat plekken in de stad. We wandelen daarna nog een stuk langs het water richting Granville Island. Dit is een zeer toeristische wijk. Het is wel aardig om even doorheen te wandelen maar dit had gewoon autovrij moeten zijn. Het is te klein en te smal voor zoveel auto’s. Na Granville Island bezoeken we de leuke wijk Yaletown. Hier staat wat laagbouw en zitten veel grote restaurants. Het is er best gezellig en de lagere bebouwing geeft even een rustiger beeld. Na buiten een lekkere maaltijd genuttigd te hebben, is het tijd voor de laatste punten waaronder een blik over de stad by night. We staan bij het World of Science waar een grote verlichte bol op het dak staat, daarnaast bevindt zich het oranjeverlichte BC Place Stadium en daarnaast de grote verlichte gebouwen. Een mooi plaatje.
DSC00345
Morgen hebben we nog even tijd om Chinatown te bezoeken daarna gaan we vliegen. Het zit er helaas op. Het was een prachtige vakantie met veel woeste natuur, veel verschillende mooie dieren en 2 wereldsteden.
Tot gauw weer in Nederland.

1. Dirk:
    9 september 2013
    Tot woensdag!
  2. Kees:
    9 september 2013
    Ik vond het erg leuk om jullie reis mee te 'beleven', mooie foto's ook! Tot snel weer!!