Canada Dag 2 -4

19 augustus 2013 - Calgary, Canada

Dag 2 vrijdag 15 augustus Calgary – Banff

Na een lekker maar duur ontbijt(alles in Canada is behoorlijk prijzig), lopen we Calgary weer in. We kunnen pas om 14:30 de camper ophalen. Aan de overkant van de rivier ligt de wijk Kensington. Hier zitten veel restaurantjes. Op de gok lopen we een straatje in waar authentieke huizen staan. Het is een zeer mooi straatje, we verbazen ons erover dat dit niet in de reisgids vermeld staat. Ook bij het informatiecentrum gisteren hadden ze helemaal niets extra’s te melden over de stad. We komen bij de rivier terug en klauteren daar via een honderdtal treden naar boven voor een prachtig uitzicht over Calgary. Nadat we ons vermeid hebben in het Prince’s Island park, gaan we terug het centrum in. Het valt ons op dat er hier veel Chinezen en Indiërs zitten. De echte Canadees zal ook wel niet bestaan.
Wat we nog niet gedaan hebben is op hoogte door de stad lopen. Het is best bijzonder om een voetgangersnetwerk te hebben op verdieping 2 van alle gebouwen in het centrum. Via loopbruggen zijn de verschillende gebouwen aan elkaar gekoppeld.
Zoals gezegd, Calgary viel ons niet tegen.
Om 14:00 gaan we buiten het hotel staan om een taxi tegen te houden. Het valt ons op dat er weinig taxi’s zijn. Toevallig brengt een taxichauffeur iemand naar het Sandman. Hij wil ons wel meenemen maar hij moet er bij vermelden dat we mazzel hebben. Er is een staking gaande onder het taxipersoneel en alle nog rijdende taxi’s zijn nodig bij het vliegveld.
Bij Cruise Canada worden we via een video op de hoogte gebracht van het gebruik van de RV. Al met al duurt het vrij lang eer we daar weg zijn. We hebben een 5-persoons RV. Vrij groot dus, het is dan ook met rijden flink wennen aan de lengte en breedte van de wagen. We doen boodschappen voor 3 dagen en gaan op weg naar Banff. Om 19:15 zijn we op onze Camping, de Tunnel Mountain. Gelukkig hebben we gereserveerd. Het is weekend en aangezien het vanaf Calgary maar anderhalf uur rijden is, zit het helemaal vol. Het schijnt ook het drukst bezochtste nationale park van de wereld te zijn.

Dag 3 zaterdag 17 augustus Banff

We hebben een goede nachtrust gehad. De jetlag is wel aardig weg.
We maken vandaag meerdere ‘great short walks’. We dalen eerst af naar de Bow rivier om via de rivier en de Bow Fall(het is meer een stroomversnelling) te wandelen naar Banff. Aan het eind van de trail, staat een Chinese enquêteur die in slecht Engels ons vragen stelt over berengevaar. Hij wil weten wat wij vinden dat er moet gebeuren als er in een bepaald gebied beren gesignaleerd zijn. Wij vinden dan dat de trail gesloten moet worden. De enquête duurt 10 minuten, wat tot nervositeit leidt bij de enquêteur. Bij iedere vraag verontschuldigd hij zich dat het nog niet afgelopen is.
Omdat het bessenseizoen begonnen is, is de kans op een treffen met een beer verhoogd.
In Banff halen we bij het informatiecentrum een foldertje weg met alle wandelingen erop.
Na een panini als lunch, lopen we richting de Sunday canyon. Eerst komen we bij de marsh loop. Er zouden hier veel vogels moeten zitten maar dat valt tegen. Het is er vrij stil, maar de ijsblauwe rivier zorgt voor mooie plaatjes. Rond 2 uur begint het warmer te worden. Tot nu toe was het vrij bewolkt en niet al te warm. Het waterverbruik neemt direct toe. Na de marsh loop, zouden we richting de canyon gaan maar deze blijkt dicht te zijn vanwege de aanwezigheid van een grizzly. De resultaten van de enquête zijn snel verwerkt.
We lopen door totdat we niet meer verder kunnen. Als we teruglopen, wil ik me beklagen over het beperkte aantal vogels. Net voor het uiten van mijn klacht zien we een ijsvogel aan komen vliegen. De vogel poseert voor ons in een boom, met telelens is hij goed te zien. De dag is gered.
Als we teruglopen richting Banff, hebben we nog een vlonderpad tegoed. Hier worden we geattendeerd door een Fransman dat er even verderop een kleine beer in een boom zit. En verdomd, hij zit er. Op zich is hij niet echt klein te noemen maar het is een zwarte beer, deze zijn beduidend kleiner dan een grizzly. Op het moment dat we een plaatje willen schieten, wordt er op de beer geschoten. Gelukkig met losse flodders. De beer is niet echt onder de indruk, hij laat zich slechts ietsjes zakken. We schieten nog een paar foto’s maar wachten het moment niet af dat hij naar beneden komt.
IMG_0846
Op dag 1 in de Rockies al een beer gezien, het is boven verwachting. Als we om 17:30 terug zijn, begint het flink te regenen. Toch wel handig zo’n camper.
’s Avonds draaien we toepasselijk de muziek van Boy & Bear.

Dag 4 zondag 18 augustus Banff

Vandaag gaan we op aanraden van een Canadese Nederlander die we gisteren ontmoette, de Johnston trail lopen. De Nederlander was met zijn Canadese vrouw aan het fietsen en werd bij het passeren van ons, geattendeerd door zijn vrouw die Nederlands dacht te horen. Hij kwam toevallig uit Harmelen, 5 km van ons vandaan, maar hij woonde al jaren in Calgary. 8 keer per jaar gaan ze naar Banff, hun achtertuin.
We gaan eerst tanken. Een hele onderneming zo blijkt. Ik moet flink doorrijden om de slang te laten passen op de achterin aanwezige tankingang. Daarna moeten we een bedrag invullen maar we hebben geen idee hoeveel erin kan. We tanken voor 75 dollar, daarmee blijkt de tank net iets over de helft gevuld te zijn. Dat waren 60 liter, hoeveel zuipt dat ding eigenlijk? Wij vinden dat het ding laat doorschakelt. Soms zit ik op 4000 toeren eer JoJJJiier geschakeld wordt. Ik heb het nog steeds niet op automaten.
Johnston canyon is prachtig. Er is veel water, het pad is keurig aangelegd en de canyon is smal maar…. Het is er ontzettend druk. Het zonnige weer kan daar debet aan zijn. Tot aan de upper falls lopen we in colonne. Daarna kun je nog 3 km doorlopen tot aan de inktpots. Uiteraard lopen we door, het is hier wel wat rustiger maar het blijft druk. De inktpotten blijken een soort kwelwater te zijn, het water is vrij koud maar heeft allerlei kleuren. Onder de modder borrelt het maar dat is dan niet van de hitte. Overal om ons heen zien we de mooie pieken van de Rockies.
Al met al duurt de gehele heen-en-weer-wandeling 4 uur. Opnieuw was het qua dieren stil in het bos. Op de heenweg ernaartoe hebben we langs de kant van de weg nog een glimp opgevangen van een etende zwarte beer maar verder moeten we het doen met 1 vogel; de clark’s nutcracker. Een schrale oogst.
Na de wandeling rijden we nog even door naar de Castle mountain, een bijzonder gevormde rots. Deze rots is inderdaad een mooi plaatje.
Terug in Banff parkeren we op de parkeerplaats voor RV’s only om boodschappen te doen. Automobilisten die op zo’n plek staan hebben een boete van 55 dollar gekregen.
Terug op de camping lozen we ons afvalwater en vullen we het water aan. Daar hebben we nu ook ervaring mee. Tot slot lopen we nog een stukje naar de Hooters, ik bedoel Hoodoo’s. Dat zijn van die door erosie gevormde paddenstoelachtige pilaren, deze bevinden zich vlak bij onze camping.
Morgen zullen we vroeg vertrekken naar Lake Louis. We maken ons een beetje bezorgd om de beschikbaarheid van een campeerplek. Ondanks dat het nu zondagavond is, is onze camping nog helemaal vol. Er zijn dus niet zoveel weekendmensen aanwezig.

1. Jaap:
    19 augustus 2013
    Leuk om mee te lezen. En fijn dat berend botje terrecht is, vreemd hoe hij met die boot in de boom is gekomen. Hebben jullie al wat maple syrup geprobeerd?
  2. Mieke:
    22 augustus 2013
    Leuk om jullie reis te volgen, bevalt het reizen met de camper jullie?
    Ben benieuwd of jullie de grote beren ook nog te zien krijgen.