Canada dag 8-9

26 augustus 2013 - Calgary, Canada

Dag 8 donderdag 22 augustus Jasper.

We rijden het restant van de Icefields parkway af. Er liggen nog een paar mooie watervallen langs de route. Aan watervallen geen gebrek hier. Bij het bezoekerscentrum in Icefield Centre halen we de mooie wandelfolder van Jasper op. We kunnen ons alvast oriënteren op de komende dagen. We stoppen nog voor een aantal sneeuwgeiten langs de kant van de weg. Rond 3 uur arriveren we in Jasper. De camping waarop we gereserveerd hebben bevat 730 plaatsen maar i.t.t. Banff ligt de camping Whistlers wel in de natuur. De camping is enorm breed opgezet. Voor de douche moeten we 10 minuten lopen, om naar de uitgang te komen 1,5 km rijden. Het was een heerlijke warme dag met bijna 30 graden. ’s Avonds gaan we in Jasper uit eten. Als we terug zijn op ons plekkie, zien we een mannetjeswaipiti om de hoek lopen. Een prachtig beest met een enorm gewei. Er lopen ook 2 vrouwtjes bij. Dit is toch heel anders als in Banff waar we op het asfalt stonden.

Dag 9 vrijdag 23 augustus Jasper.

And now for something completely different. We gaan vandaag fietsen. Voor 50 dollar p.p. huren we een goede terreinfiets waarmee we rond Jasper kunnen gaan rijden. Bijna alle wandelwegen zijn ook geschikt voor fietsen. Voordat we gaan fietsen boeken we alvast de volgende dagen vooruit. Zo zijn we verzekerd van een plek met elektriciteit. Ook de boot naar Vancouver Island(VI) boeken we alvast. De meest logische route is al uitverkocht, we moeten nu verder doorrijden om op dezelfde plaats aan te komen. De 30e zullen we op VI zijn. Terug naar het fietsen. De route die we hebben uitgezocht blijkt niet helemaal geschikt voor amateurmountainbikers. Al bij het begin van de route moeten we een trap van 50 treden beklimmen. Daarna gaat het op en af waarbij de hellingen vaak te zwaar zijn en de afdalingen te gevaarlijk door de aanwezigheid van flinke boomstronken en stenen. We moeten daarom vaak van de fiets. Dat maakt het bos waar we doorheen fietsen overigens niet minder mooi. We kiezen later de paden wat beter uit. We fietsen langs mooie meertjes en langs de rivier. In het bos zijn we geen wild tegengekomen maar op een eilandje in de rivier zien we een hele roedel waipiti’s. Het is dan beginnen te regenen. Het regent goed door, gelukkig heb ik mijn regenjas bij. Nadat we de fietsen hebben ingeleverd regent het nog een uur door. Morgen gaan we weer wandelen.