Dag 14 , 15 en 16

29 maart 2012

Dag 14 dinsdag 27 maart Wanli/Howard beach.

We komen erachter dat de receptioniste gisteren waarschijnlijk dacht dat we om de ontbijttijden vroegen. Op de 18e etage blijkt nog een restaurant te liggen, hier kunnen we vanavond eten want in de omgeving is weinig te krijgen. Het ontbijtbuffet is zeer groot. Zo uitgebreid heb ik het nog niet eerder gezien.
We gaan vanochtend naar het geopark Yeliu. Daar staan wat ge-erodeerde stenen die allerlei vormen hebben aangenomen. Bij aankomst blijkt dit een zeer toeristische attractie te zijn. Het park is overweldigend druk.
De steenformaties zijn prachtig om te zien, we hebben o.a. honingraten, kandelaars, ijsjes, olifantshoofden, paddenstoelen en het hoofd van een koningin. Op het eerste gezicht is deze vorm niet zo bijzonder maar als je het vanuit een bepaalde invalshoek bekijkt lijkt de steen op het hoofd van een Egyptische koningin. De Taiwanezen willen graag op de foto met deze steen. Omdat iedereen dat wil zijn er 2 mannetjes in dienst om de boel te regelen. Mannetje 1 zorgt ervoor dat de vlonder waarop de mensen staan om de foto te maken wordt afgeschermd. Niemand mag de vlonder verder op. Mannetje 2 zorgt ervoor dat de vlonder niet betreden wordt vanaf de zijkanten en houdt orde bij het maken van de foto’s. Wij zijn er maar even bij gaan zitten om dit komische tafereel te aanschouwen. “Wie lacht er niet, die de mensen ziet”.
Rond de vlonder staan bordjes waarop staat dat je niet op de stenen moet klimmen maar waarschijnlijk staat er in het Chinees wat anders. Verder is het ook verboden om over de rode lijn vlakbij de zee te komen maar ook dit regelement wordt massaal overtreden.
Zoals wel vaker in parken, kun je de rustige plekken opzoeken door wat verder te lopen. Wij vinden een pad naar boven toe vanaf waar je alles mooi kan overzien. Het is daarboven erg rustig. Beneden kun je ook nog een heel eind langs de oceaan doorlopen waar het ook zeer rustig is. Hier zien we nog een aantal grotten en een aantal stenen ballen (billiard room).
We maken zo een dagdeel vol.
’s Middags duiken we een nationaal park in. Het park heet Yangminsshan en ligt net ten noorden van Taipei. Je kunt de stad zelfs af en toe een paar keer zien liggen. Het is hier ook weer zeer bergachtig en groen en er liggen veel hotsprings. Af en toe ruiken we tijdens het rijden de zwaveldampen. Het is minder vochtig waardoor de vegetatie minder tropisch is. De paden zijn weer allemaal keurig aangelegd en aangeven. Het bezoekerscentrum biedt vaak weinig informatie maar bij de plekken waar je kunt wandelen, staan genoeg bordjes. Over de wandelpaden in de nationale parken niets dan lof. Wij komen uiteindelijk uit bij een waterval en een grote grasweide waar ook nog runderen staan te grazen. Een mooi park en zeker de moeite waard om even rond te hangen. We zien ook weer een aantal keren de befaamde ekster rondvliegen maar helaas lukt het weer niet om een foto te maken.

Dag 15 woensdag 28 maart Taipei.

Vandaag moeten we de auto inleveren, dat mochten we bij ons hotel doen. Voordat we naar Taipei rijden brengen we nog een bezoek aan Guandu nature park. Dit is een moerasachtig gebied dat onder de rook van Taipei ligt.
We bereiken Guandu door dwars door Yangminsshan te rijden.
Guandu bestaat uit een kleine oppervlakte met een prachtige ligging. Op de achtergrond bevindt zich de skyline van Taipei met de Taipeitoren eruit springend en op de voorgrond heb je watertjes en grasland waar we veel watervogels spotten.
Hoogtepunten zijn de heilige ibissen en de gewone ijsvogel. Nu heb ik de ijsvogel in Japan en in Taiwan gezien maar nog nooit in Nederland.
Om half 3 zijn we bij ons hotel in Taipei. De auto wordt zonder krasje weer ingeleverd.
Om half 5 gaan we lopend vanaf het hotel naar de nachtmarkt in Shilin. Dit moet de beste nachtmarkt van de stad zijn. We gaan lopend omdat we ook een kijkje willen nemen bij het Grand Hotel, wat ook echt een groot hotel is. Het heeft de vorm van een tempel en is vooral pompeus. Het verbaast ons dat we dit allemaal te voet kunnen bereiken omdat er nogal wat brede wegen zijn. Overigens is het qua gezondheid beter om met de metro te gaan want we ademen nu lekker de verkeersdampen in.
De nachtmarkt is een belevenis op zich. Rond de smalle winkelstraatjes staan nog vele losse kraampjes waar etenswaren zoals worsten en fruit worden verkocht en kermiskraampjes waar je kunt prijsschieten. Dat er tussen de mensenmassa door ook nog scootertjes rijden, verrast ons niet meer.
Omdat we voorzichtig zijn met het eten van kraampjes, Rob Geus zou hier helemaal in zijn element zijn, gaan we naar het foodcourt. Hiervoor lopen we bij het overdekte gedeelte van de markt een trap af. We komen in een mensenmassa terecht. De sfeer is er druk, er is veel lawaai maar toch is het wel gezellig. We lopen een ronde langs de diverse eettentjes. Op veel plekken is het heet van de kookplaten en stinkt het. Uiteindelijk komen we terecht in een tentje waar we met meerdere mensen aan een grote hete plaat zitten. We bestellen wat te eten dat ter plekke voor ons neus wordt gebakken. Voor het eerst wordt ons ook gevraagd of we er wat bij willen drinken. Iets wat geen gewoonte is gebleken hier. Vaak krijg je een kopje thee bij je maaltijd. Nadat we lekker gegeten hebben, lopen we nog wat over de markt totdat we het gehad hebben. Morgen gaan we nog een zware dag tegemoet met het bekijken van Taipei.

Dag 16 donderdag 29 maart Taipei.

De laatste dag zit erop, het was heerlijk weer om door een stad te lopen(20-25 graden met weinig zon en een flinke bries). Taipei is een zeer drukke stad met een paar hoogtepunten. Uiteraard kent de stad wat mooie tempels en wat mooie gebouwen maar het hoogtepunt is de Taipei toren, 101 genaamd. Het gebouw kent 101 verdiepingen maar je kunt als toerist niet verder komen dan de 91e verdieping. Met 509 meter is het momenteel het op 1 na hoogste gebouw ter wereld. Vele toeristen willen naar het observatoriumplatform. Het kost je een half uur om bij de lift te komen. In 40 seconden ben je met de lift op verdieping 88 alwaar het observatorium zich bevindt. Je kunt de hele stad en de wijde omgeving zien maar dan wel van achter het raam. Je kunt ook doorlopen naar de 91e verdieping waar je buiten kan komen, door de wind echter was een deel afgesloten. De 91e verdieping bevindt zich op 390 meter hoogte.
We bezoeken de belangrijkste punten in de stad door zoveel mogelijk gebruik te maken van de metro. Dat blijft toch een fantastisch vervoermiddel. Soms is het rond de metrostations een hele ondergrondse wereld op zich waar van alles verkocht wordt. We hebben een dagkaart aangeschaft waarmee we onbeperkt gebruik kunnen maken van de metro.
Taipei is qua verkeer en lawaai behoorlijk druk, het is wat dat betreft vooral stad. Er zijn weinig groene zones waar je even je rust kan pakken. Het leukste park, maar ook niet al te groot, is het 228 park, zo genoemd vanwege de herdenking van de opstand tegen de Kwomintang-regering op 28 februari 1947.
Ondanks het gebruik van de metro lopen we behoorlijk veel. Aan het eind van de dag, als onze voeten zeer doen, hebben we de belangrijkste dingen gezien en hebben we een goede indruk van de stad. De tijd die we dachten nodig te hebben, hadden we goed ingeschat.
Taiwan was een heerlijk eiland met verrassend veel mooie natuur. In de parken waren steeds genoeg wandelmogelijkheden, we hebben genoten van de vogels en de vlinders. Qua afwisseling was het zeer goed. Er is door de verscheidenheid aan godsdiensten en door de eetgewoontes veel cultuur te beleven. Wij hadden een zeer afwisselende aangename vakantie. Qua eten was het ook goed te doen, al heb je op een gegeven moment wel genoeg van de rijst. Vooral in de grotere steden kun je je afwisseling pakken. Toch waren de meeste Chinese gerechten erg lekker, ook het proberen van eten hoort bij het proeven van de cultuur.
Wat ons ook is meegevallen is het gebruik van het Engels. De belangrijskte verkeersborden en de plaatsnamen worden allemaal in het Engels aangeduid. In de parken en in de  tempels zagen we vaak een vertaling. Daar komt bij dat veel Taiwanezen net genoeg Engels praten om iets duidelijk te kunnen maken. Kortom Taiwan is een aanrader.

1. Kees en Tiny:
    29 maart 2012
    Hallo Barbara en Michiel, we hebben met veel plezier jullie blog gelezen en gaan ook door met het vervolg. We wensen jullie een goed vervolg met het vervolg van jullie reis.

Kees en Tiny