Dag 3 en 4

17 maart 2012

Dag 3 vrijdag 16 maart Hui Sun forest.

Potverdikkie, wat was dit een mooie dag. Ok, ik was om 4:30 wakker van de pijn in mijn arm. Gisteren met wandelen ben ik een paar keer weggeglipt. Je zwaait dan reflexmatig met je arm maar dat is in mijn geval zeer pijnlijk. Maar dat deerde verder niets want het weer was fantastisch en de omgeving evenzeer.
Laat ik beginnen met het ontbijt. Dat was puur Chinees. Op het eerste gezicht gruwel je van de witte meelbal, de groene stengeltjes, de rijst in een pan met water en de bruine eieren maar de witte meelbal blijkt licht gezoet te smaken, het bruine ei heeft in een kruidenbadje gelegen en smaakt prima, de groene stengels, wilde spinazie, zijn fris en knapperig en de rijstsoep o.i.d. is eetbaar met een bepaald kruid erbij en wat pindaatjes. Ik vroeg me even af hoe het voor een Chinees zou zijn om voor het eerst in groepsverband in Europa te zijn om dan ’s ochtends te moeten ontdekken dat er nergens rijst te vinden is. Ze zouden vast denken dat wij Europeanen gek zijn.
We maken in de omgeving een aantal ‘great short walks’, een term die we hebben overgehouden van onze reis naar Tasmanië. De bebossing is tropisch, het voelt zeer vochtig aan. De zonnekant van de berg kent uiteraard hele andere vegetatie dan de schaduwkant. Dit maakt het wandelen hier zeer afwisselend. We maken zo’n 4 great short walks waarbij we steeds flink klimmen en dalen. Het bos blijkt een grote vlindertuin te zijn. De een is nog mooier dan de ander. Ze zijn ook behoorlijk groot. Onze verdere oogst is een makaak, qua vogels o.a. een buulbuul, 2 niet-vliegende vliegende eekhoorns, een bruin slangetje en een wesp die te eng voor woorden is.
http://www.google.com/imgres?q=wasp+taiwan&um=1&hl=nl&sa=N&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&rlz=1I7ACPW_nlNL357NL357&biw=1255&bih=585&tbm=isch&tbnid=8tl-QTDMqf4UqM:&imgrefurl=http://vespa-bicolor.net/main/vespid/polistes-gigas.htm&docid=jfxkGzdM9GEryM&imgurl=http://www.vespa-bicolor.net/main/photo/vespid/Polistes/gigas/polistes-gigas1.jpg&w=640&h=501&ei=KVhkT7DBL46kiQeo64nFBA&zoom=1&iact=rc&dur=375&sig=107716295591511490417&page=1&tbnh=114&tbnw=142&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:7,s:0&tx=97&ty=76 Na het wandelen probeer ik nog de Taiwaneze ekster te fotograferen. Het is een prachtige vogel die voor mij klaar zit op een dak maar op het moment van fotograferen wegvliegt. Het zit voorlopig niet mee.
’s Avonds neemt Bar de groentes en ik het varken. Het eten met stokjes gaat ons steeds gemakkelijker af.

Dag 4 zaterdag 17 maart Sun Moon Lake.

We hebben uiteraard weer hetzelfde ontbijt als gisteren. Ik ben benieuwd hoe lang we dit vol gaan houden. Qua smaak gaat het wel maar ik had vandaag al minder zin in het ontbijt. Vooral de rijstsoep o.i.d. gaat waarschijnlijk tegenstaan.
We wandelen eerst nog even in het bos, op zoek naar de eksters, helaas laten ze zich niet meer zien.
We hebben een korte reistijd naar onze volgende bestemming, Sun Moon Lake. Dit is een meer waar verschillende Boeddhistische bouwwerken te vinden zijn. We moeten flink zoeken naar het hotel. We hadden het hotel wel op het internet zien staan maar de pagina’s waren in het Chinees. Onze Garmin brengt ons wel naar de juiste weg maar die weg is zeer lang. We weten uiteindelijk een bezoekerscentrum te vinden waar men geen Engels spreekt maar met een kaart van het meer weten de Taiwanezen aan te geven dat ons hotel bij de Wenwu Tempel ligt, daar waren we al 2 keer langs gereden. Onze kamer is prachtig met uitzicht over het meer en dat voor maar 60 euro. We wilden eerst langs het meer gaan fietsen maar de drukke weg met veel touringcars doet ons ervan afzien. Voordat we langs het meer gaan rijden, brengen we eerst een bezoek aan de overburen. De Wenwu tempel is een prachtige Boeddhistische tempel met veel symboliek en met veel kleur. In Japan waren de tempels niet zo uitbundig qua kleuren. Verderop langs de route bevinden zich ook wat Boeddhistische tempels maar niet zo mooi als deze. Er wordt veel wierook verbrand en er wordt geknield voor Boeddha. Het valt me op dat alle Chinezen(ik schrijf Chinezen maar het zijn eigenlijk Aziatische toeristen die overal vandaan kunnen komen) vrij mager zijn, hier geen obesitasproblematiek.  De enige die dik is, is Boeddha zelf. Ik had ook wel wat westerse toeristen verwacht hier, ten slotte is dit een zeer toeristisch gebied maar wij zijn opnieuw de enige westerlingen. We parkeren de auto vlakbij het meer om te voet een stukje te wandelen richting een pier. We hebben honger en er staan overal kraampjes buiten waar eten wordt bereid. We gokken op een in olie gebakken bol en een soort loempia. De bol is zeer knapperig en bevat allerlei paddenstoelen. De loempia bevat gekruid gehakt en kaas. Ik heb me nog nooit zo in het buitenland gewaand als hier. Je spreekt de taal niet en je eet dingen die je niet kent. Ik ben benieuwd hoe we vanavond ons eten gaan bestellen. Aan het einde van onze trip rond het meer bekijken we een 46 meter hoge pagode die door Tsjang kai-sjek voor zijn moeder is gebouwd. Het was een zeer warme dag(30 graden) met veel zon.

1. Natas:
    18 maart 2012
    Hoi Barbara en Michiel,

Leuk jullie zo te volgen, het klinkt avontuurlijk, maar qua eten niet echt aantrekkelijk. Boffen dat het weer tot op heden meevalt. Veel plezier verder.