Catalonië en Aragon dag 5-7

16 september 2021 - Zaragoza, Spanje

Dinsdag 14 september Alquézar

We rijden vandaag naar het dorpje Alquézar. Dit dorpje ligt aan de voet van het park: Sierra y canoñes de Guara natural – dat u het weet.
De rit van 230 km gaat nog een flink stuk door de prachtige Pyreneeën. We rijden noord langs zodat we onderweg nog Rodena de Isabena mee kunnen nemen. We kijken altijd of er op de route nog iets bezienswaardig ligt. Als de bergen wat minder hoog worden, arriveren we bij Rodena. Helaas is het siëstatijd waardoor het akelig stil is in het verder mooie middeleeuwse dorpje.
Rond 3 uur arriveren we in Alquézar. Het kasteel boven op de heuvel torent boven alles uit. Onder de burcht halfrond om de rots liggen de straatjes van Alquézar. Van afstand een prachtig gezicht.
Ons appartement  ligt vlak bij het mooie pleintje Plaza Rafael Ayerbe. Het moderne appartement heeft een minibalkon met prachtig uitzicht op zowel het kasteel links als op de grillige rotsformaties aan de rechterkant. Alleen inwoners mogen de auto gebruiken om te laden en te lossen. Wij zijn dit voor 2 dagen. Het is geen gemakkelijke tocht over de steile oude gladde stenen zeker niet als daar ook nog een buslading van 50 bejaarden voor ons door de straatjes loopt. Maar het lukt ons om de spullen uit te laden zonder een persoon van de derde leeftijd te raken. De auto mag daarna terug naar de parkeerplaats net buiten het dorpje.
We genieten op ons minibalkon nog even van het zonnetje. Met 26 graden is het hier nog heerlijk zomers.
Omdat de Spaanse restaurants laat opengaan, eten we vis met peultjes in ons appartement.
Ook dit dorpje kent helaas een paar vandalen die het ’s nachts nodig vinden om de klok te luiden.

Woensdag 15 september Alquézar

Wat een mooie dag – niet alleen vanwege de 27 graden en de zon maar ook vanwege de prachtige wandelingen die je hier kan maken.
’s Ochtends starten we met de Pasarelas del Vero een wandeling door de kloof naar de rivier de Vero toe. Aan het beginpunt kun je de diepte van de kloof inkijken. De rotsen lopen van hoog naar laag waardoor je als het ware naar het eindpunt wordt gezogen. Indrukwekkend. We dalen sterk af de kloof in naar de rivier de Vero. De steile rotsen, het turkooise water  en de vergezichten maken dit tot een fantastische wandeling. Met ongeveer 5 km op de teller kunnen we dit wel bestempelen als een great short walk.
Na de lunch en wat geluierd te hebben maken we ’s middags nog zo’n great short walk. Deze keer lopen we bovenlangs richting een ermitage. We worden continu vergezeld door vale gieren. Vlak achter de ermitage is een vogeluitkijkpost. Vanuit deze uitkijkpost zien we een tafereel dat we nooit meer zullen vergeten. Tientallen gieren vliegen af en aan om hun tientallen jonkies te voeren. De jonkies zitten allemaal op elkaar gepakt – het zijn er gigantisch veel. Een ongelooflijk gezicht.
Als we onze weg vervolgen krijgen we af en toe de welriekende geuren van het nest mee.
We krijgen nog een paar mooie uitzichten op het dorp van bovenaf om vervolgens steil de afdaling in te zetten naar het dorp toe. Ondanks dat we al een uur lang een dreigende regenwolk aan de horizon zien, blijft het bij ons droog en zonnig.

Donderdag 16 september Zaragoza

Bij nader inzien moet ik de titel wijzigen van Catalonië in Catalonië en Aragon.
We verlaten met enige pijn in het hart ons mooie optrekje in Alquézar en verplaatsen ons naar Zaragoza; de hoofdstad van Aragon.
We maken een tussenstop in Huesca – een provinciestadje van 45000 inwoners. Veel architectuur is hier in de mudéjarstijl. Moors vermengd met christelijke elementen. Het is een aangenaam stadje mede ook omdat ze veel wegen alleen voor voetgangers toegankelijk hebben gemaakt.
We eten ’s middags warm mee met de Spanjaarden. Een paar tapas zullen dan ’s avonds wel volstaan.
Rond een uur of 3 zijn we in ons hotel in Zaragoza. Het ligt ongeveer 5 km van het centrum vandaan in de wijk Delicas. Een goed afstandje voor de fiets. Het valt op dat er overal fietspaden lopen. De stad vergroent. Ook hier moeten ze wat doen aan de CO2-uitstoot. We fietsen een groot stuk langs het water en eindigen in het centrum bij het standbeeld van keizer Augustus die de hitlergroet brengt.
We benutten de paar uurtjes om het oude centrum te leren kennen. Vooral de kathedraal El Pilar is indrukwekkend. Het ligt aan een enorm langgerekt plein dat aan de ene kant een kunstmatige waterval heeft en aan de andere kant een standbeeld van Goya die 275 jaar geleden geboren is.
In de oude stad is er een gedeelte met nauwe straatjes -  de Tubo – waar veel restaurants en barretjes zitten. Wij eten en drinken daar wat tussen de tientallen studenten. Zaragoza kent een grote universiteit en is met 600000 inwoners voor Nederlandse begrippen een grote stad.
Morgen zullen we op de fiets o.a. het expoterrein gaan bekijken.

1. Els Barnas:
    17 september 2021
    Bedankt voor de nieuwe inspiratie Michiel :-)
  2. Kees:
    18 september 2021
    Leuk weer om met jullie mee te reizen 😊