Catalonië dag 15-18

27 september 2021 - Borrassà, Spanje

Vrijdag 24 september t/m zondag 26 september Barcelona

Het was 24 jaar geleden dat we in Barcelona zijn geweest. Zo intensief als nu hadden we toen de stad niet bekeken. Veel herinneringen waren vervaagd mede ook door het ontbreken van een grote hoeveelheid foto’s.
Vrijdagochtend op weg naar Barcelona stoppen we eerst in Sitges. Een aantrekkelijk kuststadje met grandeur. Hier hebben grootheden als Louis van Gaal de gebroeders de Boer en mijn neef Maarten gewoond. De stad heeft naast een mooie boulevard ook een klein historisch centrum.
Alweer een leuk stadje dat een kort bezoek waard is.
Na Sitges rijden we bijtijds door naar Barcelona. In mijn herinnering had deze stad niet zoveel indruk gemaakt maar nu is dat een heel andere zaak. Het is gewoon een fantastische stad waar ik zo zou kunnen wonen. Overal zijn terrassen het is er nog heerlijk zomers en er valt heel veel te zien.
We hebben een redelijk goedkoop hotel maar wel met parkeergarage waar we ook de fietsen kwijt kunnen. Het hotel ligt in de wijk Collblanc om de hoek van Camp Nou waar we overigens pas bij het verlaten van Barcelona achter komen. Het is ongeveer 20 minuten fietsen naar het hart van de stad.
Vrijdagmiddag wandelen we m.b.v. het boekje Time to Momo door de Gotische wijk. Veel smalle straatjes met veel oude gebouwen en leuke pleintjes geven het een middeleeuwse sfeer.
We eten wat tapas op zo’n plein maar dat is lang niet genoeg als avondmaaltijd. Daarom nemen we bij de Rambla nog een wokmaaltijd.
De volgende 2 dagen gebruiken we om voornamelijk per fiets de stad te verkennen. Verrassend genoeg zijn een paar hoofdwegen in het weekend volledig afgesloten voor auto’s. We kunnen slalommend langs de voetgangers die breed uitwaaieren over de weg, gemakkelijk fietsen.
Het is zeer druk in de stad dit zal de meeste weekenden wel zo zijn maar het is nu zelfs een feestweekend (La Mercè). Met de fiets ontdekken we de wijken el Born, Eixample, Poblenou en Gracia. We zien uiteraard veel werk van Gaudi. We vinden het echter te duur om de gebouwen van binnen te bekijken (rond de 20 euri p.p. per gebouw).
De Sagrada Familia is in 24 jaar behoorlijk uitgebreid maar nog steeds niet af. Ik ben bang dat Gaudi door het vele beton het niet meer zo kan waarderen – de speelsheid ontbreekt. Casa Mila en Caso Batllo blijven mooi om te zien. We zien ook het Palau Guell en het Casa Vicens en hebben nog wel 10 euro over voor het Park Guell (was in 1997 ook nog gratis).
We ontdekken te fiets de stranden van Barcelona, de mooie wolkenkrabber Torre Glories, de klokkentoren van Garcia, het prachtige ziekenhuis de Sant Pau en de mooie uitzichten over de stad vanaf het park del Guinardó. We eten of drinken wat in el Born en in Gracia.
De fiets is deze maand wederom uitgeroepen tot beste vervoermiddel.
Wat kan ik nog meer vertellen? Dat een bus vlak voor ons een klapband kreeg of dat we wijn gedronken hebben met de naam Pim Pam of dat 2 mannen achter onze rug ruzie hadden waarbij er 1 een fles stuk sloeg en met het restant die andere man bedreigde; in een grote stad gebeurt altijd wel wat.
We hebben genoten van 2 volle intensieve dagen Barcelona.

Maandag 27 september Figueres

Vandaag gaan we op weg naar onze laatste halte in Spanje. Figueres – de geboortestad van Salvador Dali. Zoals gewoonlijk hebben we een tussenstop. Dit is ook praktisch want we hebben weer eens een appartement geboekt en de eigenares kan pas vanaf 5 uur de sleutel overdragen.
We stoppen bij het beroemde Montserrat. We nemen de funicular naar het klooster toe. Dit klooster ligt in een stukje karstgebergte dat uit het niets lijkt op te komen en ook weer in het niets lijkt te  verdwijnen. We kijken wat rond bij het klooster en beginnen dan aan een 8 km lange wandeling. Het is nog voor 11’en en met 19 graden aan de frisse kant. Als we terug naar beneden lopen zijn we blij dat we er bijtijds bij waren want met 28 graden naar boven lopen is een stuk zwaarder. Boven onze hoofden torenen de grote rotszuilen als rorschachtekeningen boven ons uit. Ik zie er vooral dieren in (een blije pinguïn, een marmot, een slak). Misschien zegt dat wat over mijn liefde voor het dierrenrijk.
Het einddoel is de Sant Jeroni – een schitterend panorama met een uitzicht van 360 graden over het gebergte. Wederom een fraaie wandeling. Rond 5 uur zijn we in ons appartement in Figueres. Het is een tot loft verbouwde kroeg met ingelijste naaimachines als wanddecoratie en een fiets als plantenbak.

1. Gert.:
    28 september 2021
    Weer een mooi verhaal.
    Ik stuur het door naar Maarten; pure nostalgia.
  2. Els Barnas:
    29 september 2021
    Barcelona op de fiets, blijft een aanrader. Goede herinneringen aan
  3. Birdy:
    29 september 2021
    Veel plezier nog met de laatste loodjes alweer.........
    Of is Auguste alweer in beeld inmiddels