Catalonië dag 8-11

20 september 2021 - Cambrils, Spanje

Vrijdag 17 september Zaragoza

Wat een heerlijke zwoele ochtend. Ik schat het een graad of 17. Prima renweer. Het is heerlijk rennen met deze temperatuur door het park langs de Ebro.
Vandaag komt de fiets goed van pas. Eerst fietsen we naar het paleis van Aljaferia. Dit is een Moors paleis wat van de buitenkant meer weg heeft van een kasteel. De strenge toegangscontrole is er omdat het parlement van de provincie Aragon er zetelt. Het paleis is beslist geen Alhambra maar dat kun je voor 5 euro niet verwachten. Het is zeker wel een van de hoogtepunten van deze stad.
Met de fiets hebben we een groot bereik daarom kunnen we gemakkelijk het expoterrein van de wereldtentoonstelling van 2008 bekijken. Helaas is er niet heel veel bijzonders te zien of het moet de watertoren zijn die ons doet denken aan het finalespel van Rons Honeymoonquiz.
We eten ’s middags heerlijk warm in het vegetarische restaurant Baobab. Dit ligt op loopafstand van een mooi park Parque Grande José Antonio Labordeta.
Ondanks dat de stad het fietsen promoot is het niet altijd duidelijk waar je kan en mag fietsen. Er zijn wel aparte fietspaden – vaak in het midden van de weg  - maar die leiden niet altijd naar de plek waar je wezen moet. Het is vandaag zeer druk in de stad waardoor de stoep ook geen optie is. De provincie heeft het nachtleven voor 2 dagen opengegooid. Gaan ze allemaal dansen bij Jansen?
Voor het avondeten fietsen we nog even langs bij de Patio de la Infanta. Een patio uit de 16e eeuw die als een van de weinige patio’s niet in de grote brand van die tijd is verwoest. Later is de patio nog naar Parijs verhuisd maar uiteindelijk eind jaren 80 weer opgebouwd in Zaragoza. Dit moet je toch even meenemen als je in Zaragoza bent.
’s Avonds eten we nog wat tapas bij de Meli del Tubo. Ook hier is het zeer druk op straat.

Zaterdag 18 september Tortosa

We verlaten Zaragoza rond een uurtje of half 11 zodat we niet tijdens siëstatijd bij onze tussenstop zijn. Vandaag is dat Horta de Sant Joan. We rijden door een vrij dor landschap met wat lage heuvels maar dat gaat algauw over in een groen landschap met wat hogere heuvels.
In Horta bezoeken we het mooie pleintje rond de kerk, wat onze reden was om er te stoppen. Op het Plaza de Catalunya is het gezellig druk. Een goede plek om te lunchen. De zeer donkere lucht boven de bergen waaruit het duidelijk regent, komen dreigend onze kant op maar het blijft bij dreigen. Hierdoor blijft het met zo’n 27 graden ook flink benauwd.
Rond 4 uur zijn we in Tortosa. We moeten even wachten op de eigenaar van het appartement maar dan komt ie toch aangescheurd in zijn BMW. Wat lijkt ie verdacht veel op Roman Polanski in zijn jonge jaren. Is het toeval dat hij zijn vrouw een chica noemt of slaat mijn fantasie op hol omdat ik bezig ben in het fantastische boek Schervengericht van chic der Heijden?
Na het doen van wat boodschappen, lopen we nog even door het oude gedeelte van Tortosa. We hebben deze stad uitgezocht omdat het naast het Parque natural de Els Ports ligt maar ook dit is een stad met een interessant historisch centrum, leuk gelegen aan de Ebro.
Op het terras vraag ik om een sterk biertje en krijg ik een biertje van 7.2% die ook nog eens goed smaakt. Ook de Spanjaarden zijn erop vooruitgegaan qua biercultuur. Dat was ook niet zo moeilijk omdat ze uit de barbarentijd stammen. Waar je vroeger een limonadeglas erbij kreeg, heb je nu echte bierglazen en nu dus ook artisanale biertjes.
Ons appartement heeft wederom een mooi uitzicht op de bergen. Het is een modern appartement met veel leefruimte. Heerlijk om weer even op de bank te hangen want ondanks het rijden hebben we toch weer zo’n 14000 stappen gezet.

Zondag 19 september Tortosa

We zijn voor ons doen laat wakker (8 uur). Normaal zijn we toch altijd wel rond 7 uur wakker maar we waren deze keer ook wat later naar bed gegaan. We doen het rustig aan – het is ten slotte vakantie.
Het nationale park Parque natural de Els Ports heet in het Castiliaans Parque national de los puertos. Alle teksten hier zijn geschreven in het Catalaans. Een taal die verdacht veel lijkt op Spaans vermengd met wat Frans denk ik. O wacht even opzoeken. Wiki zegt dat het nauw verwant is aan het Occitaans - tja.
We hebben via het toeristenbureau van Horta de Sant Joan een paar parkeerplaatsen opgekregen van waaruit we kunnen wandelen. Het meest indrukwekkendst is de rotspartij van Benet. De wandeling omhoog die leidt tot onder die rotsen moeten we in ieder geval doen.
Het park is erg groen met mooie valleien maar de rotspartijen zijn inderdaad erg indrukwekkend. Vanaf het beginpunt van onze wandeling kijken we naar een massief blok dat recht omhooggaat. Het doet denken aan het granietblok El Capitan uit Yosemite. Het wandelpad is een auto breed en loopt vrij steil omhoog. Heen en weer zou het 1 uur en drie kwartier moeten zijn en dat is het ook.
Het is opnieuw hoog zomer. In Tortosa loopt het kwik op tot 27 graden maar in het park komt het niet boven de 20 uit. In de schaduw met wat wind is het zelfs wat fris.
Als we weer terug bij de auto zijn, rijden we nog door richting picknickplaats la Franqueta waar ook wat wandelingen lopen maar het is al wat laat en we moeten onze energie nog wat sparen. Energie sparen = lekker even op de bank kijken naar het WK tijdrijden in Brussel.
Als je zo’n prettig appartement hebt, is het ook niet erg om er te zitten. Dat is het voordeel t.o.v. een hotelkamer waar je algauw het bed als bank moet gebruiken.
Na de tijdrit pakken we nog even wat mooie plaatjes mee van het leuke stadje. Bovenop bij het kasteel heb je een goed overzicht over de stad. De vreemde kathedraal zonder dak is het meest karakteristieke gebouw.

Maandag 20 september Cambrils

Vanaf 4 uur kunnen we de sleutel ophalen voor ons appartement in Cambrils. Ondanks dat we in Figueres een mooi wetland op de planning hebben staan, gaan we vandaag de Ebrodelta bezoeken. Vanaf Tortosa is dit nl. niet zo ver meer.
Uiteraard zitten er veel vogels.
Verrassend genoeg – we moeten nog wennen aan het idee dat er in Spanje rekening gehouden wordt met fietsers – zijn er fietsroutes uitgezet. Wij nemen route 1 die begint bij Casa de Fusta. Deze is maar 15km lang maar met allerlei vogelhutten en allerlei fotostops gaan we niet hard. We zien diverse reigersoorten, flamingo’s, roofvogels en heel veel zwarte ibissen. Met de bergen op de achtergrond en de rijstplantages op de voorgrond is het een prachtig gebied.
We rijden nog door naar een andere plek aan de Middellandse Zee maar zien daar niet veel vogels meer. Op weg naar Cambrils zien we aan de andere kant van de weg een helikopter en een geschaarde vrachtwagen staan die de hele weg blokkeren. Dat zijn van die momenten dat je heel erg blij bent dat je aan de andere kant rijdt. Dit had zomaar 2 uur oponthoud kunnen betekenen. Hebben we dan geluk of geen pech?
Om 4 uur stipt zijn we bij het adres van Interhome (vroegere hotelplan) om onze sleutel in ontvangst te nemen. De fles wijn die we cadeau krijgen is voor ons een teken dat we te veel betaald hebben.
Maar we krijgen er wel wat voor terug. Een ondergrondse garage, een gezamenlijk zwembad en een heerlijk balkon met uitzicht op de zee en op de bergen. Het stadje zelf stelt niet zoveel voor maar het leek ons een goede uitvalsbasis voor het bezoeken van Tarragona en het maken van wat fietstochten langs de kust.

1. Elise:
    21 september 2021
    Leuk, ik blijf jullie een beetje volgen. Ook om nieuwe reisinspiratie op te doen👍 Groeten, Elise
  2. Birdy:
    21 september 2021
    Tijd vliegt joh, al 11 dagen op pad.
    Prachtige plaatjes weer en leuk om jullie te volgen. Alsof we erbij zijn;)