Sicilie dag 1-3

23 september 2020 - Castelvetrano, Italië

Dag 1 – maandag 21 september 2020 – Terrasini

Het spannendste vooraf aan de vakantie was of we de vakantiebestemming wel gingen halen. Wordt Italië plots op oranje gezet of andersom: zijn randstedelingen nog wel welkom in Italie?
Ook de koortsmeter op Schiphol boezemt me angst in. Wat als ik me net flink heb ingespannen of wat als ik stiekem koorts blijk te hebben?
Zorgen om niets, want we zijn gewoon op Palermo geland, hebben onze auto op kunnen halen en naar onze bestemming van vanavond kunnen rijden – Terassini.
Dit is een klein plaatsje ten westen van Palermo. De B&B-gastheer heet ons joviaal welkom. Als welkomstgeschenk heeft hij een fles witte wijn voor ons.
Het dorpje kent een gezellig plein met een mooi verlichte romaanse kerk. Omdat het 27 graden is, mogen we buiten zitten. Dat scheelt het dragen van een mondkapje want dat is binnen in openbare gelegenheden verplicht. We zullen ons er netjes aan houden; blij als we zijn dat we in deze roerige tijden nog op vakantie hebben kunnen gaan.
We hadden gelezen dat we de restaurants van tevoren moesten reserveren maar in de praktijk is dat absoluut niet het geval. We gaan zitten bij een restaurant dat deze avond Siciliaanse tapas serveert. We maken direct kennis met de Siciliaanse keuken. Ze houden hier van ballen en minibroodjes. Tezamen met de bel witte wijn en de 27 graden zit het vakantiegevoel er direct in.
Onder het toeziend oog van David  (we slapen in de Michelangelokamer) slaap ik heerlijk.

Dag 2 – dinsdag 22 september 2020 – Trapani

Als auto hebben we een fiat Tipo station gekregen. Het is een prima auto met lekker veel power alleen de logica van de boardcomputer moeten we nog doorkrijgen.
Het lijkt erop dat de Italianen hier iets rustiger rijden dan aan de overkant.
Als eerste uitstapje staat Segura op het programma. Hier bevindt zich een tempel en theater uit de Hellenistische tijd. Het theater waarvoor nog even 1.5 km geklommen moet worden heeft een prachtige ligging en is nog in een zeer goede staat. Onderweg heb je mooie uitzichten op de tempel. Het is tegen de 30 graden maar de stevige wind maakt het aangenaam. Voor een verlenging van je zomer is Sicilië dus een aanrader. Dat weten meer mensen want het is voor een doordeweekse dag eind september best druk.
De tempel zelf staat in de steigers maar is door de enorme pilaren desalniettemin indrukwekkend.
’s Middags bezoeken we het plaatsje Erice dat verborgen ligt op een beboste heuvel nabij Trapani.
Met de funicolare gaan we vanaf Trapani de berg op. De kabelbaan zet ons keurig bij de ingang van het dorpje af. Het is een eeuwenoud dorp met middeleeuwse straatjes, mooie kerken en een kasteel.
In 2 uur tijd hebben we het dorpje behoorlijk goed gezien. Ook hier weer behoorlijk wat toeristen.
Erice is mooi oud; waarschijnlijk een van de mooiste dorpjes van Sicilië. Ben benieuwd wat we ervan hadden gevonden als er auto’s doorheen hadden mogen rijden.
In Trapani hebben we weer een B&B geboekt(il Bastione duca d’Aosta). We moeten een half uur wachten op de eigenaren – een wat ouder echtpaar in slechte conditie. Bij het inchecken wordt onze temperatuur gemeten. Ondanks de warme dag, was de temperatuur gelukkig in orde. Net als gisteren is het ontbijt buiten de deur. Volgens mij snappen deze mensen het concept B&B niet. Het is juist leuk om bij het ontbijt even een babbeltje te maken met je gasten.
Allemaal niet zo erg maar het niet functioneren van de Wifi is wel erg. Komt nog eens bij dat we cash moeten betalen daarvoor moeten we een bank opzoeken.
Maar elk voordeel heb… Omdat we op zoek moeten naar een bank, gaan we niet eten aan de wat suffige boulevard bij het strand maar in het centrum aan de prachtige met rijke palazzo’s versierde Corso Vittorio Emanuele. We nemen een heerlijke vismaaltijd. Dat zal vast niet de laatste keer zijn geweest.

Dag 3 – woensdag 23 september 2020 – Castelvetrano

Ondanks het open raam en de mogelijke herrie van mannen met te veel testosteron heb ik heerlijk geslapen. Omdat we lekker op tijd wakker zijn, kunnen we nog even op ons gemak door Trapani lopen. Eerst ontbijten we bij de haven waar op wat vissersboten de recente vangst wordt verkocht.
Het centrum van Trapani is mooi met hier en daar wat vergane glorie - niet alle palazzo’s zijn goed onderhouden. Buiten het centrum bestaat de stad vooral uit wat fantasieloze flats.
Na de uitcheck gaan we op weg naar de zoutwinning van Trapani. Hier treffen we in het decor van molens en zoutpannen een kolonie flamingo’s aan. Deze gracieuze vogels blijven een lust voor het oog. We hebben mazzel dat we net een aantal flamingo’s zien aankomen. In de lucht zijn ze nog gracieuzer. Naast wat reigersoorten (mooie koereiger op paaltje) en wat plevieren zien we niet veel meer. Het is er natuurlijk ook niet echt het seizoen voor.
We besluiten om onze route naar Castelvetrano via Salemi te vervolgen.
Dit is een dorpje dat zou moeten wedijveren met Erice. Qua ligging lukt dat nog wel maar qua gebouwen zeker niet. Dit heeft mede met de verwoestende aardbeving van 1968 te maken.
Er zijn veel informatieborden weggezet maar het aantal toeristen lijkt tot ons 2 beperkt te blijven.
Het kasteel is in ieder geval intact gebleven. Dit staat naast de grote kerk die na 1968 niet meer opgebouwd is.
We rijden op tijd naar onze plaats van bestemming – Castelvetrano.
We zitten opnieuw in een modern ingericht palazzo.
Het plaatsje stelt niet zo veel voor. 3 grote pleinen die aan elkaar zitten, vormen het hoogtepunt.
Op het enige terras worden we vermaakt door honderden mussen die een soort stoelendans met de aanwezige takjes in de bomen doen. Het geluid is snerpend maar de show is prachtig om te zien.
We eten in de trattoria Da Giovanni. Het is eten wat de pot schaft en dat is gelukkig heerlijk.

1. Gert.:
    23 september 2020
    Mooi startverhaal.
  2. Carla:
    24 september 2020
    Goede start van de vakantie! Wat een toeval van die flamingo’s, wist niet dat ze op Sicilië voorkomen. Enjoy
  3. Rein:
    24 september 2020
    Ziet er geweldig uit. Geniet er maar van.
  4. Marcel:
    24 september 2020
    Ziet er goed uit, geniet ervan.....
  5. Wim den Haan:
    24 september 2020
    Weer een mooi verhaal Michiel en mooie foto's
  6. Inge Burghgraaff:
    24 september 2020
    Geen Latijns Amerika maar dat zou ook niet verstandig zijn. Sicilië is minstens zo mooi. Geniet! Inge TerraMundo