Sicilië dag 19-20

11 oktober 2020 - Vleuten, Nederland

Dag 19 – vrijdag 9 oktober 2020 – Palermo

De laatste volle dag. Het is opeens weer heet ’s ochtends. 24 graden zal het worden vandaag.
Allereerst bezoeken we de kerk di Santa Maria dell'Ammiraglio dat van binnen een prachtige decoratie heeft.
Daarna bezoeken we het Palazzo dei Normanni.
Dit is een enorm gebouw dat als paleis heeft gediend voor de vaak in de stad terugkerende koning Rogier 1. De kapel vertoont van binnen soortgelijke goudkleurige mozaïeken van Bijbelse gebeurtenissen als in Monreale en ook in de kerk van vanochtend. De paleiskamers zijn leuk om te zien.
De kerk van Monreale vond ik echter meer te bieden hebben voor minder geld.
In de kathedraal bestaat er de mogelijkheid om op het dak te komen. Het dak heeft precies de juiste hoogte om net over alle daken heen te kijken. Het is van boven ook geen mooie stad maar met het uitzicht op zee is het toch best een aardig plaatje.
Omdat het niet echt loont om door de stad zwerven, zit het er al vroeg op. We kunnen morgenochtend nog wel even Villa Giulia en palazzo Mirto meenemen maar voor nu houdt het even op.
We slenteren ’s avonds nog wat door de stad en eten in de autoluwe straat - Vittorio Emanuele

Dag 20 – zaterdag 10 oktober 2020 – Palermo

De palazzo Mirto was toch nog wel even de moeite waard. Met de Chinese kamer en de fontein op de  binnenplaats van verdieping 1 als hoogtepunten. Jammer dat ze niet even een student wat Engelse teksten hebben laten maken.
We lopen van Mirto naar Villa Giulia en verbazen ons opnieuw over deze schizofrene stad. De ene straat ziet er keurig uit, de volgende straat is weer ronduit smerig. Er ligt ook overal afval dat uiteindelijk zwerfvuil wordt.
Het park Giulia dat naast ons hotel ligt, is een lekker open park met een paar mooie beeldhouwwerken.
Palermo staat gelukkig niet symbool voor het totaalplaatje van Sicilië. Met de afwisseling van stadjes, historische opgravingen, natuur en dankzij de zomerse temperaturen was het voor nu een van de beste vakantieopties die we konden nemen. Het is goed vergelijkbaar met Malta.
Syracuse en Taormina sprongen eruit. Op naar het koude Nederland. (26 graden was het nog).

1. Birdy:
    11 oktober 2020
    Leuk om met jullie op Sicilië te zijn geweest, welkom terug in de realiteit van de herfst
  2. Gert.:
    11 oktober 2020
    Het was weer een mooi beschreven reis !
  3. Conni:
    12 oktober 2020
    Weer ingehaald...dank voor het delen : heerlijk even met jullie in Italiaanse sferen geweest