USA 2023 Dag 19-21

17 november 2023 - New York City, Verenigde Staten

Dag 19 maandag 13 november Santa Fe

Bij een verplaatsing kijken we altijd even of er onderweg nog iets te doen is.
Voor Santa Fe hebben we 2 nachten en dus 1 volle dag. Dat is meer dan genoeg om een stad van 90.000 inwoners te bezichtigen. Santa Fe is dan wel de hoofdstad maar in de VS is dat lang niet altijd de grootste stad van de staat. Rond Santa Fe stikt het van de bossen waar het heerlijk wandelen is.
Er is tijd voor een paar korte wandelingen.
Met een kleine omweg kunnen we Valles Caldera National Preserve meenemen.
Het op 2700 meter gelegen bezoekerscentrum heeft 2 “great short walks” in de nabijheid. Het ligt midden in de caldera waar het volledig geel van het lange gras is. In het lange gras zijn veel holen aanwezig waar we een flink aantal prairiehondjes spotten die een spelletje peek-a-boo met ons doen.
Je kunt heel lang naar deze grappige beestjes kijken.
We komen nog bij een vijver uit waar een dun laagje ijs op ligt. Het zal wel aardig hard vriezen ’s nachts. Ik heb ze echter nog niet gehoord over een elfstedentocht.
Iets na drieën arriveren we in de hoofdstad van New-Mexico. Het ligt nog boven de 2000 meters. We blijven maar op hoogte zitten. Morgen gaan we de stad bekijken.
In Santa Fe moet je natuurlijk Mexicaans eten en dat doen we heerlijk in Los Magueyes.

Dag 20 dinsdag 14 november Santa Fe

De stad ademt de sfeer van een zondagochtend uit. Het oogt allemaal heel relaxed. Met 90.000 inwoners is het ook geen grote stad. Het is wel een van de oudste steden van de VS.
Ik ren eerst een klein rondje. Het is eigenlijk te steil en te ijl. Op 2 km hoogte een steile heuvel op rennen was wellicht te veel van het goede. Na even bijgekomen te zijn, kan ik mijn weg vervolgen.
Bijna iedereen heeft hier een vrijstaand huis. Het oogt allemaal zeer welvarend.
Wat opvalt is dat er nergens hoogbouw is. 3 verdiepingen is het max. Zelfs de kathedraal is bescheiden laag. Ook opvallend is de vermoedelijk afgedwongen bruine adobe bepleistering op bijna alle huizen. De welstandscommissie heeft hier zijn best gedaan.
Op Santa Fe plaza nemen we ons ontbijt om daarna een stadswandeling van 2.5 km te maken langs wat kapelletjes, het state capitol, de kathedraal en bovenop een heuvel het martelaarskruis.
Er zitten hier heel veel galerieën. Er is zelfs een lange straat – Canyon road – die alleen maar galerieën heeft. Veel kunst staat buiten tentoongesteld. Het is allemaal erg duur. Kijken, kijken, niets kopen dus.
De bronzen poema leek ons wel wat al houdt het prijskaartje van vermoedelijk rond de 25.000 dollar ons tegen.
’s Avonds eten we vegetarisch bij een betaalbare Italiaan.

Dag 21 woensdag 15 november New York

Een reisdag vandaag. Daar valt natuurlijk niet zo veel over te vertellen. Zeker als je koffer deze keer niet ‘geLupind’ wordt.
Het is vanaf Santa Fe een uur rijden naar het vliegveld van Albuquerque.
De stad is vooral bekend geworden van de hitserie Breaking Bad met de in Santa Fe geboren Anna Gunn in de vrouwelijke hoofdrol.
We zien vanaf de snelweg dat er ook hier niet veel hoogbouw is. Waarom zouden ze ook met de jaloersmakende verhouding tussen het aantal inwoners en het aantal km2.
We vliegen met American Airlines van Albuquerque naar New York met een tussenstop in Dallas. Daar regelen we een omboeking van onze geannuleerde KLM-vlucht van vrijdag. I.p.v. 17:30 vliegen we nu pas om 21:30.
Om 8 uur plaatselijke tijd zijn we op het vliegveld Laguardia in New York. Een taxi staat daar voor ons klaar. Volgens de website zouden we er rond de 20 minuten over doen. Maar ook rond half 9  is het verkeer door New York zeer traag. We doen er uiteindelijk meer dan 40 minuten over.
We hebben de hele dag weinig gegeten. De noodlesbar aan de overkant van ons hotel kan ons nog net voor het sluiten van de keuken een maaltijd leveren. Gelukkig maar want morgen gaan we weer flink wandelen.
We zitten weer in het centrum van Manhattan. Ons hotel Hendricks heeft een mooi dakterras met uitzicht op het Empire State building. Het tijdsverschil van 2 uur wordt moeiteloos overbrugd. Dat gereis is altijd vermoeiend.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl