USA 2023 Dag 1 - 3

29 oktober 2023 - New York City, Verenigde Staten

Dag 1 Donderdag 26 oktober New York

Het was niet verkeerd om al op woensdag naar Hoofddorp af te reizen. De v/d Valk is een heerlijk hotel waarbij we de auto 3 weken kunnen laten staan en een shuttlebus ons op Schiphol brengt.
De vlucht met Delta Airlines verloopt voorspoedig. Om 11 uur Nederlandse tijd zijn we in de lucht. We landen rond 13:00 lokale tijd op JFK.
Dan begint het gedoe wat reizen soms vermoeiend kan maken – je moet er even doorheen om daarna volop te kunnen genieten van de vele leuke kanten van reizen.
We moeten anderhalf uur in de rij staan voor we bij de douane aan de beurt zijn. Ja we reizen zonder andere mensen, hebben geen grote hoeveelheden cash, we blijven niet 3.5 weken in New York en we hebben geen voedsel meegenomen.
Na dit ongemak kunnen we onze koffers oppikken. De blauwe met het rode koordje en de rode met het zwarte koordje.
We nemen de Airline naar Jamaica waar we de trein naar Grand Central kunnen nemen. We raken nog even aan de praat met onze achterbuurvrouw in het vliegtuig. Tijdens het delen van wat reiservaringen in Colombia valt het Bar opeens op dat de koffer die we hebben meegenomen niet onze koffer is. Het rode koordje is dikker en de naam op het label is niet die van ons maar van ene François. We stappen uit bij het volgende station om terug naar de aankomsthal te gaan.
Bij de bagageclaim van Delta Airlines, loopt op het moment dat we het probleem uitleggen François binnen. Hij is uiteraard blij dat ie de juiste koffer mee kan nemen. Hoe groot is de kans dat iemand op jouw vlucht exact dezelfde koffer heeft en ook bedenkt om er een rood koordje aan te hangen?
Onze koffer staat nog in de bagagehal. Gelukkig heeft François wel op zitten letten. We kunnen onze koffer niet zelf ophalen. Die ruimte is van buiten naar binnen niet benaderbaar. Omdat nu iemand anders onze koffer moet ophalen, moet ook Custom er nog naar kijken. Het duurt nog 3 kwartier eer onze koffer er is en we definitief op weg kunnen naar Grand Central.
Ons hotel, Club Quarters Grand Central, ligt op ongeveer 10 min. Lopen van het grote station.
Het is ondertussen 5 uur geworden. Na opgefrist te zijn, kunnen we nog even genieten van een zwoele zomeravond(22 graden). We zitten in hartje stad met Times Square op iets meer dan 1 km.
Alle gebouwen zijn hier hoog. Ons hotel bv. heeft 27 verdiepingen maar is omringd met alleen maar hoge torens. Wat opvalt bij het lopen zijn de vele blowluchten. Bijna overal ruik je de wietdampen.
Times Square is een gekkenhuis. Veel mensen, zeeën van licht, kamikazefietsers en kruipende auto’s.
Je kunt hier verschillende beroemdheden tegen het lijf lopen zoals Minnie Mouse, Spiderman, Batman en King Kong. We hebben niet al te veel energie meer over. We eten een simpel menuutje bij de MAC en toppen dat af met een bij de kamerprijs inbegrepen kopje koffie op het dakterras van ons hotel met o.a. uitzicht op het mooi verlichte Chrysler building.

Dag 2 Vrijdag 27 oktober New York

Om 4 uur wakker. Valt mee want ik was al om 22:00 aan het slapen.

Jennifer Lawrence schreeuwt het uit van blijdschap als ze in  de “Fault in our stars” als kankerpatiënt krijgt te horen dat haar (laatste) uitje naar Amsterdam doorgaat. Ï am going to f*ing Amsterdam.
Ik had datzelfde gevoel met New York al hoop ik natuurlijk dat het niet mijn laatste stadsbezoek wordt.
Het hoge verwachtingspatroon wordt gelukkig waargemaakt.

We rekenen op een warme dag dus geen trui mee. Daar hadden we in het begin wel een beetje spijt van want pas rond 13:00 wordt het boven de 20 graden. Als daarna de zon nog gaat schijnen, wordt het zelfs heet.
Het zal een drukke dag worden met veel indrukken en veel stappen.
Om een uur of 8 zitten we al in de metro op weg naar Brooklyn Heights op Long Island. We hebben weer het boekje ‘Time tot Momo’ mee waarin een zestal wandelingen staan beschreven.
De ochtendwandeling is ongeveer 9km.
We nemen eerst een stevig ontbijt in een door ons boekje aangeraden tent. Prima ontbijt maar ze hadden best mogen zeggen dat ze geen creditcards aannemen i.p.v. steeds op cancel te drukken.
Brooklyn Heights is zeer relaxed, het voelt als een zondagochtend. Het ziet er gezellig uit. Een aantal huizen zijn i.v.m. Halloween behoorlijk goed gedecoreerd. Aan de East river aangekomen lopen we langs een boulevard met een prachtig uitzicht op de skyline van New York. De schitterende herfstkleuren en de 2 bruggen(Manhattan en Brooklyn) maken deze plek tot het hoogtepunt van de dag.
Een ander hoogtepunt is het uitzicht op de Manhattanbridge dat terug te zien is op het affiche van Once upon a time in America. Het is er met recht druk met fotograferende toeristen.
We lopen de hele ruim 2km lange Manhattanbrug af om daarna de hoogtepunten van lower Manhattan te bekijken. We komen o.a. langs Wall Street en Ground zero met een prachtig Calatravagebouw, de Oculus en een memorial voor de twintowers. We nemen de gratis veerpont heen en weer naar Staten Island waarmee we Ellis Island en het vrijheidsbeeld van iets dichterbij zien. Ik wist overigens niet dat het vrijheidsbeeld zo ver weg van de rest afstond. Onze wandeling eindigt in het immense en prachtige Central Park.
Tijd voor de vrijmibo. Maar dat is in het centrum van deze stad nog niet gemakkelijk. De kroegdichtheid is zeer laag. Gelukkig kan Google Maps uitkomst bieden dankzij de vanochtend gekochte simkaart.
The Naked pig heeft precies wat we nodig hebben. Een lekker IPA/Margarita en iets hartigs.
Een stad als New York bezoeken is nl. hard werken.

Dag 3 Zaterdag 28 oktober New York

Ik slaap een gat in de dag. Om 06:30 pas wakker. De lichaamsbatterij is weer helemaal opgeladen.
Das mooi want we gaan wederom veel wandelen en ik ga eerst een rondje rennen door Central Park zodat dat van de bucket list kan.
Ik loop in via de mooie 5th avenue die door de aanwezigheid van 3 kerken ook church street had kunnen heten.
Ondanks het vroege tijdstip en de weekenddag is het in het park zeer druk met joggers. Het rennen is door de vele hoogteverschillen niet gemakkelijk.
Na gedoucht te hebben gaan we op pad. Het is heerlijk zomers met ruim 20 graden. De zon schijnt de hele dag al heb je daar in een stad met heel veel hoogbouw niet zo veel aan.
We lopen als eerste richting Grand central. Ondanks dat we er al aardig door gedwaald hadden, hebben we de centrale hal nog niet gezien. We bezoeken de niet al te bijzondere bibliotheek en lopen nu in wandeltempo 5th avenue af waarbij niet alleen de kathedraal een attractie is maar ook de grote zonnewijzer en het doorsteekje naar het Rockefeller Center.
Bij het Rockefeller Center kun je naar de 70e verdieping gaan voor een uitzicht over New York. Het is eigenlijk veel te duur zoals alles in deze stad maar je krijgt toch een fomo-gevoel als je het niet doet.
Bovenop is het uitzicht fantastisch. Vooral het overzicht over Central Park is indrukwekkend. Naar beneden terug duurt wat langer. Er zijn flink wat wachtenden voor ons.
Met de metro reizen we af naar Little Italy voor het tweede deel van de dag. Een metro is soms net als een vliegtuig. Je stapt ergens in om vervolgens in een heel andere wereld uit te stappen. Little Italy is totaal anders dan het centrum met al haar hoogbouw. Het is er druk (soms zelfs te), er is van alles te koop op straat en overal zijn terrasjes te vinden. Hoe je een stad beleeft, zal ook afhangen van het weer en de weekdag. Op een zaterdag met 25 graden zal het wel heel anders zijn dan doordeweeks met 10.
We lopen door Little Italy waar veel huizen zijn uitgerust met brandtrappen. Er lopen redelijk veel mensen verkleed rond i.v.m. Halloween. Die kerel in een boevenpak beschouwen we toch als een zich er gemakkelijk van afmakende carnavalsvierder.
Little Italy loopt via het gezellig drukke Washington Square park met triomfboog in het even gemoedelijke en iets minder drukke Greenwich village.
Het is ondertussen al donker geworden (rond 18:00) als we redelijk aan het eind van de wandeling zijn. Via de High Line, een oude spoorrails waar een voetgangerspark van is gemaakt en waar het een keertje niet naar wiet ruikt, lopen we naar een foodcourt bij pier 57.
De Harlem Hops blijkt een lekkere IPA te hebben.
We hebben weer veel gelopen en daardoor ook weer veel gezien. De benen voelden beter aan dan gisteren. De teller stopte vandaag bij 35.000 stappen.
We hebben nog lang niet alles gezien. Gelukkig komen we hier nog terug om de laatste 2 nachten van de vakantie door te brengen. Het zal dan ongetwijfeld niet meer zo mooi zijn qua herfstkleuren en het zal dan een stuk frisser zijn.
Morgenochtend vliegen we naar Texas. Ook daar zullen we weer een totaal andere wereld instappen.

1. Carla:
    29 oktober 2023
    Mooi! Een hoop drukte idd.
  2. Jettie:
    Hai Barbara en Michiel,
    Leuk om weer mee te lezen.
    Mooie reis nog de komende weken.
  3. Arnoud Rattink:
    29 oktober 2023
    Toevallig was ik deze week ook in Manhattan, maar dan als Miles Morales op de PS5... Maar de criminaliteit in New York man! Overal schietende boeven....
  4. Inge Burghgraaff:
    30 oktober 2023
    Leuk om weer mee te lezen. Veel plezier!